Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Najprostszą formą prywatyzacji jest zachowanie mienia przez Skarb Państwa lub Fundusz Samorządu Terytorialnego, natomiast bardziej złożone jest uruchomienie działalności poprzez oddanie tego mienia i koncesji w ręce osób fizycznych lub osób prawnych prawa cywilnego czy prawa handlowego lub w różne formy dzierżawy i władania. W tym zakresie istnieją w transporcie i spedycji udane rozwiązania, jeśli chodzi o ajentów lub dzierżawców sprzętu i jednostek organizacyjnych. Ta faza przekształceń zawiera duży ładunek komercjalizacji, w szczególności, gdy przedsiębiorstwo wymaga restrukturyzacji, aby przejść na formę własności prywatnej. W formach przekształceń własnościowych w transporcie samochodowym istotna jest także wielkość przedsiębiorstwa. Dla firm zajmujących się naprawą samochodów o dużej skali produkcji (naprawy i regeneracja części) celowe jest zakładanie spółek akcyjnych, nie wyklucza się jednak innych form własności grupowej czy indywidualnej. Należy przy tym przyjąć, że formę własności grupowej, czyli prywatne własności, reprezentują także formy spółdzielcze niesłusznie zaliczane do gospodarki uspołecznionej. Ta forma w społeczności o niskim poziomie podaży kapitału jest racjonalną transformacją przekształceń własnościowych. Prywatyzacja państwowych przedsiębiorstw nie jest celem samym w sobie, lecz środkiem do celu, którym jest zwiększenie efektywności gospodarowania. Stwarza ona potencjalne warunki do zapewnienia efektywności gospodarowania, a od zapewnienia wykorzystania tych możliwości zależą jej ostateczne efekty. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
5--12
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171622224