Warianty tytułu
Der Vergleich von der Einstellung der polnischen und englischen Studenten zum Stottern
Porównanie postaw polskich i angielskich studentów wobec jąkania się
Języki publikacji
Abstrakty
According to Bloodstein,1 it is nearly impossible to develop unambiguous definitions of stuttering and fluency. Stuttering is a disruption of fluency in speech, usually occurring at the initial sounds or words in a sentence, or at words/clause boundaries. Three main patterns of stuttering are typically reported, that is repetitions of sounds and syllables (usually three or more times), sound prolongations, and blocks followed by a burst of sounds. Often secondary behaviours such as tension in lips, jaws or cheeks or closing eyes or tapping with fingers (e.g. on a desk) are sometimes present. Males are more likely to stutter than females.2 Stuttering usually begins between the ages of two and four. Approximately 5% of all children go through a period of stuttering that lasts six months or more. Three-quarters of those will recover by late childhood, which means that for about 1% of children the problem becomes a long-term one.(fragment of text)
Badania pokazują, że u ogółu społeczeństwa - czy to w rzeczywistości, czy tylko hipotetycznie - utrzymuje się piętnująca postawa wobec osób, które się jąkają. We wcześniejszych badaniach określano, jakie są postawy wobec jąkania wśród różnych grup respondentów: studentów, rodziców czy logopedów. Niniejszy artykuł opisuje badania, które miały na celu ustalenie różnic pomiędzy postawami wobec jąkania wśród studentów w Polsce i Wielkiej Brytanii. Wszyscy uczestnicy zostali poproszeni o jednorazowe wypełnienie kwestionariusza POSHA-S (Public Opinion Survey of Human Attributes-Stuttering). Kwestionariusz badał sześć obszarów związanych z postawami oraz wiedzą dotyczącą zaburzenia, jakim jest jąkanie: postawy wobec jąkania, poziom wiedzy o jąkaniu, znajomość z osobą (bądź osobami) jąkającą się, własna ocena umiejętności wypowiadania się, opinia uczestnika na temat ogólnego społecznego poziomu tolerancji wobec jąkania oraz poziomu wiedzy o tym zaburzeniu. Wyniki otrzymane w polskiej grupie badawczej wskazują, że udział w zajęciach związanych tematycznie z jąkaniem prowadzi do poprawy nastawienia wobec jąkania, jak i zwiększenia wiedzy o tym zaburzeniu oraz podniesienia ogólnego poziomu tolerancji. Wyniki porównawcze obu grup - polskiej i brytyjskiej - wskazały, że angielscy studenci manifestują bardziej pozytywne postawy wobec jąkania oraz posiadają większą wiedzę na temat tego zaburzenia. Z kolei polscy studenci wyżej oceniali swoją znajomość zaburzenia oraz otrzymywali wyższe wyniki w zakresie ogólnej tolerancji. W obu krajach przeczytanie tekstu na temat jąkania przed wypełnieniem kwestionariusza pozytywnie wpłynęło na postawy wobec zaburzenia. Znajomość z osobą jąkającą się okazała się współzależna z wyższymi wynikami w zakresie postaw, ogólnej tolerancji oraz oceny własnej wiedzy o jąkaniu. Z powyższych wyników badacze wywnioskowali, że postawy wobec jąkania mogą być zmienione przez kontakt z osobą jąkającą się - zarówno osobisty, jak i za pośrednictwem nagrania wideo. Badanie wykazało potrzebę dalszej, bardziej dogłębnej analizy postaw wobec różnych ludzkich cech, takich jak jąkanie. Upowszechnianie wyników badań w zakresie postaw wobec jąkania jest ważnym elementem w procesie podnoszenia świadomości na temat tego zaburzenia w społeczeństwie(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- University of York, UK
autor
- West Virginia University, Morgantown, USA
Bibliografia
- Abdalla F.A., St. Louis K.O.: "Arab school teachers' knowledge, beliefs and reactions regarding stuttering." Journal of Fluency Disorders, 2012, vol. 37, pp. 54-69
- Betz I.R., Blood G.W., Blood I.M.: "University students' perceptions of pre-school and kindergarten children who stutter." Journal of Communication Disorders, 2007, vol. 41, pp. 259-273
- Bloodstein O.: "On pluttering, skivering and floggering: a commentary." Journal of Speech and Hearing Disorders, 1990, vol. 55, pp. 392-393
- Burley P.M., Rinaldi W.: "Effects of sex of listener and of stutterer on ratings of stuttering speakers." Journal of Fluency Disorders, 1986, vol. 17, pp. 329-333
- Craig A.: "The association between quality of life and stuttering." Journal of Fluency Disorders, 2010, vol. 35, pp. 159-160
- Craig A., Tran Y., Craig M.: "Stereotypes towards stuttering for those who have never had direct contact with people who stutter: A randomized and stratified study." Perceptual and Motor Skills, 2003, vol. 97, pp. 235-245
- Crowe T.A., Cooper E.B.: "Parental attitudes toward and knowledge of stuttering." Journal of Communication Disorders, 1977, vol. 10, pp. 343-357
- Crowe T.A., Walton J.H.: "Teacher attitudes toward stuttering." Journal of Fluency Disorders, 1981, vol. 6, pp. 163-174
- Flynn T.W., St. Louis K.O.: "Changing adolescent attitudes toward stuttering." Journal of Fluency Disorders, 2011, vol. 36, pp. 110-121
- Flynn T.W., St. Louis K.O.: An investigation of adolescent opinions on stuttering. Poster presented at Annual Convention of the American Speech-Language-Hearing Association, Boston, MA, 2007
- Guitar B.: Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins, 2006
- Hughes S.: Exploring attitudes toward people who stutter: A mixed model approach. Unpublished dissertation. Bowling Green, OH: Bowling Green State University, 2008
- Hughes S. et al.: "University students' explanations for their descriptions of people who stutter: An exploratory mixed model study." Journal of Fluency Disorders, 2010, vol. 35, pp. 280-298
- Hurst M.A., Cooper E.B.: "Employer attitudes toward stuttering." Journal of Fluency Disorders, 1983, vol. 8, pp. 1-12
- Ip M.L. et al.: "Stuttering attitudes in Hong Kong and adjacent Mainland China." Journal of Speech-Language Pathology, 2012, vol. 14, pp. 543-556
- McGee L., Kalinowski J., Stuart A.: "Effect of a videotape documentary on high school students' perceptions of a high school male who stutterers." Journal of Speech-Language Pathology and Audiology, 1996, vol. 20, pp. 240-246
- Ozdemir R.S., St. Louis K.O., Topbas S.: "Stuttering attitudes among Turkish family generations and neighbors from representative samples." Journal of Fluency Disorders, 2011, vol. 36, pp. 318-333
- Pachigar V., Stansf ield J., Goldbart J.: "Beliefs and attitudes of primary school teachers in Mumbai, India towards children who stutter." International Journal of Disability, Development and Education, 2011, vol. 58, pp. 287-302
- Patterson J., Pring T.: "Listener attitudes to stuttering speakers: No evidence for a gender difference." Journal of Fluency Disorders, 1991, vol. 16, pp. 201-205
- Snyder G.J.: "Exploratory research in the measurement and modification of attitudes toward stuttering." Journal of Fluency Disorders, 2001, vol. 26, pp. 149-160
- St. Louis K.O.: "A global project to measure public attitudes about stuttering." The ASHA Leader, 2005
- St. Louis K.O.: "Male versus female attitudes toward stuttering." Journal of Communication Disorders, 2012, vol. 45, pp. 246-253
- St. Louis K.O.: "The Public Opinion Survey of Human Attributes-Stuttering (POSHA-S): Summary framework and empirical comparisons." Journal of Fluency Disorders, 2011, vol. 36, pp. 256-261
- St. Louis K.O.: "Research and development for a public attitude instrument for stuttering." Journal of Communication Disorders, 2012, vol. 45, pp. 129-146
- St. Louis K.O., Lass N.J.: "A survey of communicative disorders students' attitudes toward stuttering." Journal of Fluency Disorders, 1981, vol. 6, pp. 49-80
- St. Louis K.O., Roberts P.M.: "Measuring attitudes toward stuttering: English-to-French translations in Canada and Cameroon." Journal of Communication Disorders, 2010, vol. 43, pp. 361-377
- St. Louis K.O. et al.: "Development of a prototype questionnaire to survey public attitudes toward stuttering: Construct validity." Journal of Fluency Disorders, 2009, vol. 34, pp. 11-28
- St. Louis K.O. et al.: "Development of a prototype questionnaire to survey public attitudes toward stuttering: Principles and methodologies in the first prototype." The Internet Journal of Epidemiology, vol. 5(2), 2008
- St. Louis K.O. et al.: "Development of a prototype questionnaire to survey public attitudes toward stuttering: Reliability of the second prototype." Contemporary Issues in Communication Sciences and Disorders, 2009, vol. 36, pp. 101-107
- Ward D.: Stuttering and Cluttering. Frameworks for understanding and treatment. Hove: Psychology Press, 2006
- Weisel A., Spektor G.: "A possible explanation of the 'stutterer' stereotype." Journal of Fluency Disorders, 1998, vol. 23, pp. 157-172
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624130