PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1989 | 23 | 205--224
Tytuł artykułu

Struktura społeczno-zawodowa pracowników dojeżdżających do pracy

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social-professional Structure of Commuters
Socialʹno-professionalʹnaâ struktura rabotnikov,priezžaûŝih na raboty iz drugih mestnostej
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dojazdy do pracy są charakterystycznym zjawiskiem rozwoju społeczno- ekonomicznego tych krajów, w których dominującym źródłem utrzymania ludności są zawody pozarolnicze. Szybki wzrost tego zjawiska wystąpił w wyniku znacznego zapotrzebowania na siłę roboczą, wynikającego z dynamicznego rozwoju przemysłu oraz z postępujących procesów koncentracji działalności gospodarczej i społecznej.(fragment tekstu)
EN
The article utilizes the results of the staff registration from 1973 and 1983 as well as the National Census of 1978. The studies allowed to prove some generalisations formulated in literature rather intuitively so far and not on the basis of their empirical verification. It was also proved that the widely accepted thesis about low usefulness of the commuters in the aspect of the socio-professional structure is wrong, or to say the least, it is wrong in definite conditions. Over 3/4 of all the commuters are employed at the working posts. Within the group of the main centers where the population is smaller than 500 000, the rate of those employed at the working posts gets lower together with the growth of towns, while rate of those employed at non-working posts gets higher. In 1983, on the average, every seventh worker with higher education, every fifth one with secondary education, eve,ry third one with professional education, and every fourth one up to the primary education were the commuters. Among the total number of the commuters, the highest level of education is represented by the workers commuting from towns to the country, while the lowest one is represented by the workers commuting from one village to another. The higher the rate of the proportion of the commuters in the emoployment structure of particular groups of the main centers, the lower the rates of higher and secondary education (per 1000 commuters), and the higher the rates of education lower than secondary. Commuting presents a significant barrier in raising the professional qualifications. As is shown by the results of representative studies, a broad range exists between the kind of the profession acquired and practised by the commuters.(original abstract)
Rocznik
Tom
23
Strony
205--224
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, filia w Rzeszowie
Bibliografia
  • A. Rajkiewicz: Przedmowa [w:] M. Olędzki: Dojazdy do pracy. Zagadnienia społeczne i ekonomiczne na przykładzie rejonu płockiego. Warszawa 1967
  • J. Kitowski: Problemy struktury wykształcenia pracowników dojeżdżających do pracy. "Rzeszowskie Zeszyty Naukowe: Prawo-Ekonomia-Rolnictwo" 1983, 1, s. 147-161
  • L. Zalewski: Rok 1986 ma decydować o kształcie tematyki NSP 1988. "Wiadomości Statystyczne" 1986, 1
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171628578

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.