Warianty tytułu
Promotion of Mental Health Within a Family as a Factor Determining Education for Peace in a Multicultural Society
Содействие психическому здоровью в семье как фактор воспитания для мира в поликультурном обществе
Języki publikacji
Abstrakty
Przygotowanie dziecka do życia w środowisku społecznym należy do obowiązków rodziny. Dzięki zapewnieniu dziecku poczucia bezpieczeństwa, poszanowaniu jego autonomii i odrębności możliwy jest rozwój jego dojrzałej osobowości, bez której nie można uznać pełnego wymiaru zdrowia psychicznego. Przekazywanie dziecku wartości i kodów kulturowych umożliwia mu identyfi kację z określoną grupą etniczną, a integracja z innymi osobami daje poczucie tożsamości. Młode pokolenie wymaga też przekazu treści i doświadczeń w zakresie zrozumienia odrębności kulturowych przedstawicieli społeczności lokalnych. Młodzi ludzie powinni zostać wyposażeni przez rodzinę i szkołę w zasoby osobiste, chroniące przed izolacją, wykluczeniem i marginalizacją społeczną wszystkich środowisk tworzących społeczność lokalną. Przedstawiony w opracowaniu krótki zarys programu edukacji Ku tożsamości międzykulturowej może stanowić wzór do opracowania obowiązujących standardów dla promocji oddziaływań wychowawczych przygotowujących dzieci już w okresie wczesnoszkolnym do pokojowej koegzystencji w wielokulturowości. Współuczestnikami programów szkolnych powinny być rodziny i środowiska społeczne mające za zadanie przygotowanie młodego pokolenia do bezpiecznego funkcjonowania w nowych realiach życia publicznego, w obliczu coraz bardziej nasilonych ruchów migracyjnych i uchodźstwa z powodów ekonomicznych i politycznych, powodujących tworzenie barier utrudniających pokojową koegzystencję osób żyjących w jednej przestrzeni społecznej. Człowiek najbardziej obawia się tego, co nieznane, i popełnia wiele błędów, broniąc się przez ucieczkę lub atak, dlatego poznanie "Innego" zapobiega lękowi, który jest często "punktem zapalnym" konfliktu(fragment tekstu)
One of the basic duties of a family is to prepare a child for life in a social environment. By providing their child with a sense of security, and respecting his/her autonomy and identity, parents support growth of their child's mature personality which is a necessary pre-condition for mental health. By passing down cultural values and codes, a family helps the child to understand their affi liation to an ethnic group. A sense of identity determines an individual's ability to integrate with others, consequently protecting the person against social exclusion and marginalization within a multicultural society. The sense of identity should be accompanied with appreciation for cultural distinctiveness of various members of local communities which is a necessary precondition for peaceful co-existence of people representing various cultures in social space shared by them.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
Bibliografia
- Błaszczuk K., Kształtowanie postaw dzieci i młodzieży wobec zdrowia jako wartości. Rozwój Sieci Szkół Promujących Zdrowie w województwie podkarpackim, w: Biologiczny wymiar życia populacji a jego socjologiczne interpretacje, red. Synowiec-Piła M.t, Łaska-Formejster A., Łódź 2013,
- Czabała C., Mroziak B., Ostaszewski K., Sokołowska M., Promocja zdrowia psychicznego, w: Promocja zdrowia, red. Karski J.B., Warszawa 2001,
- Niewiadomska I., Chwaszcz J., Jak skutecznie zapobiegać karierze przestępczej?, Lublin 2010,
- Wolny B., Edukacja zdrowotna w szkole, Stalowa Wola 2009,
- Błasiak A., W poszukiwaniu fundamentów zdrowej rodziny, w: Edukacyjne przestrzenie zdrowia, red. Marek Z., Madej-Babula M., Kraków 2009,
- Gurba E., Umiejętność wypełniania zadań rozwojowych przejawem zdrowia psychicznego, w: Edukacyjne przestrzenie zdrowia, red. Marek Z., Madej-Babula M., Kraków 2009
- Błaszczuk K., Kryzys opieki i wychowania w rodzinie współczesnej, w: Przemiany współczesnej rodziny polskiej, red. Pelc S., Rzeszów 2010,
- Zbonikowski A., Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, w: Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, red. Hirszel K., Szczepanik R., Warszawa 2010,
- Wnęk-Joniec K., Nie przydeptuj małych skrzydeł. O niezamierzonych zranieniach, Warszawa 2007,
- McWhirter J.J., McWhirter B.T., Zagrożona młodzież, Warszawa 2001,
- Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005
- Bartosz A., Nie bój się Cygana, Sejny 2004,
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171632374