PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 43 | 32--42
Tytuł artykułu

In Quest for the Ultimately Sustainable Business Model

Warianty tytułu
W poszukiwaniu kompleksowo zrównoważonego modelu biznesu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The sustainable business model (SBM) concept emerged as one of the most compelling research topics in contemporary management. The multifariousness of discussion areas and problems related to creating, implementing, and modifying SMBs offers great research potential. The aim of the article is to present an SBM's example that is ultimate, which means that it is sustainable in all three dimensions, i.e., in the technological, social, and environmental context, by applying innovations corresponding to these categories (technological, social, and organizational). Particular attention was paid to the discussion on SBM archetypes and a framework describing SBM key features that served as points of reference for further investigations. The paper comprises two major parts; the introduction of the sustainable business model concept is followed by research results. The theoretical part includes a presentation of the most important SBM definitions discussed in the managerial literature. In the second empirical part, based on secondary sources, an illustrative case study of an ultimately sustainable business model (USBM) was developed and discussed.(original abstract)
Koncepcja zrównoważonego modelu biznesowego (SBM) okazała się jednym z najbardziej przekonujących tematów badawczych we współczesnym zarządzaniu. Różnorodność obszarów dyskusji i problemów związanych z tworzeniem, wdrażaniem i modyfikowaniem małych i średnich firm oferuje ogromny potencjał badawczy. Celem artykułu jest przedstawienie przykładu SBM, który jest ostateczny, co oznacza, że jest zrównoważony we wszystkich trzech wymiarach, tj. w kontekście technologicznym, społecznym i środowiskowym, poprzez zastosowanie innowacji odpowiadających tym kategoriom (technologicznym, społecznym i organizacyjnym). Szczególną uwagę zwrócono na dyskusję na temat archetypów SBM oraz ram opisujących kluczowe cechy SBM, które posłużyły jako punkty odniesienia dla dalszych badań. Struktura artykułu składa się z dwóch zasadniczych części: po przedstawieniu koncepcji zrównoważonego modelu biznesowego następuje prezentacja wyników badań własnych. Część teoretyczna zawiera prezentację najważniejszych definicji SBM omawianych w literaturze menedżerskiej. W drugiej części, empirycznej, opartej na źródłach wtórnych, opracowano i omówiono ilustracyjne studium przypadku ostatecznie zrównoważonego modelu biznesowego (USBM).(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
32--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • AGH University of Science and Technology Kraków, Poland
Bibliografia
  • 1. Aagaard A. (ed.) (2019), Sustainable Business Models: Innovation, Implementation and Success, Palgrave MacMillan, London.
  • 2. Abdelkafi N., Tauscher K. (2016), Business Models for Sustainability from a System Dynamics Perspective, "Organization & Environment", Vol. 29(1). DOI: 10.1177/1086026615592930.
  • 3. Agwu U., Bessant J. (2020), Sustainable Business Models: A Systematic Review of Approaches and Challenges in Manufacturing, "Revista de Administracao Contemporanea", Vol. 25(3). DOI: 10.1590/1982-7849rac2021200202.en.
  • 4. Barth H., Ulvenblad P., Ulvenblad P.-O., Hoveskog M. (2021), Unpacking Sustainable Business Models in the Swedish Agricultural Sector - The Challenges of Technological, Social and Organizational Innovation, "Journal of Cleaner Production", Vol. 304. DOI: 10.1016/ j.jclepro.2021.127004.
  • 5. Bocken N., Short S.W., Rana P., Evans S. (2014), A Literature and Practice Review to Develop Sustainable Business Model Archetypes, "Journal of Cleaner Production", Vol. 65. DOI: 10.1016/j.jclepro.2013.11.039.
  • 6. Evans S., Vladimirova D., Holado M., Van Fossen K., Yang M., Silva E.A., Barlow C.Y. (2017), Business Model Innovation for Sustainability: Towards a Unified Perspective for Creation of Sustainable Business Models, "Business Strategy and the Environment", Vol. 26. DOI: 10.1002/bse.1939.
  • 7. Garetti M., Taisch M. (2012), Sustainable Manufacturing: Trends and Research Challenges, "Production Planning & Control", Vol. 23(2-3). DOI: 10.1080/09537287.2011.591619.
  • 8. Geissdoerfer M., Bocken N., Hultink J. (2016), Design Thinking to Enhance the Sustainable Business Modelling Process - A Workshop Based on a Value Mapping Process, "Journal of Cleaner Production", Vol. 135. DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.07.020.
  • 9. Geissdoerfer M., Vladimirova D., Evans S. (2018), Sustainable Business Model Innovation: a Review, "Journal of Cleaner Production", Vol. 198. DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.06.240.
  • 10. Goni F., Chofreh A.G., Orakani Z.E., Klemes J.J., Davoudi M., Mardani M. (2020), Sustainable Business Model: A Review and Framework Development, "Clean Technologies and Environmental Policy", Vol. 23. DOI: 10.1016/j.jclepro.2020.121201.
  • 11. Hayes R., Kyer B., Weber E. (2015), The Case Study Cookbook, https://web.wpi.edu/Pubs/ E-project/Available/E-project-121615-164731/unrestricted/USPTO_CookbookFinal.pdf (accessed: 26.06.2021).
  • 12. https://marketingibiznes.pl/biznes/ubrania-do-oddania-sprawily-ze-15-ton-ubran-dziennie-wraca-do-obiegu-zamiast-trafiac-na-smietnik/ (accessed: 26.06.2021).
  • 13. https://pl.linkedin.com/company/ubrania-do-oddania (accessed: 26.06.2021).
  • 14. https://www.green-news.pl/1888-startup-ubrania-do-oddania-finansowanie (accessed: 26.06.2021).
  • 15. https://www.pb.pl/ubrania-do-oddania-pomagania-i-zarabiania-986539 (accessed: 26.06.2021).
  • 16. https://www.ubraniadooddania.pl/ (accessed: 26.06.2021).
  • 17. Ludeke-Freund F. (2010), Towards a Conceptual Framework of Business Models for Sustain-ability, ERSCP-EMU Conference, Delft, The Netherlands.
  • 18. Patala S., Jalkala A., Keranen J., Vaisanen S., Tuomien V., Soukka R. (2016), Sustainable Value Proposiotions: Framework and Implications for Technology Suppliers, "Industrial Marketing Management", Vol. 59. DOI: 10.1016/j.indmarman.2016.03.001.
  • 19. Porter M.E. (1985), The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York.
  • 20. Schaltegger S., Hansen E., Ludeke-Freund F. (2015), Business Models for Sustainability: Origins, Present Research, and Future Avenues, "Organization & Environment", Vol. 29(1). DOI: 10.1177/1086026615599806.
  • 21. Seroka-Stolka O., Surowiec A., Pierasieński P., Dunay A. (2017), Sustainable Business Models, "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie", nr 27(2). DOI: 10.17512/znpcz.2017.3.2.11.
  • 22. Stubbs W., Cocklin C. (2008), Conceptualizing a "Sustainability Business Model", "Organization & Environment", Vol. 21(2). DOI: 10.1177/1086026608318042.
  • 23. Yip A., Bocken N. (2018), Sustainable Business Archetypes for the Banking Industry, "Journal of Cleaner Production", Vol. 174. DOI: j.jclepro.2017.10.190.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171632496

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.