Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W okresie istnienia Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939) pojawiały się dwa podstawowe nurty wychowania, pierwszy to wychowanie narodowe, drugi państwowe. Genezy tego ostatniego należy doszukiwać się po przewrocie majowy dokonanym przez marszałka Józefa Piłsudskiego w 1926 roku. Było wyrazem realizacji idei wychowawczej sanacji i umacniania jedności państwa, które według tejże ideologii było najwyższym dobrem wszystkich Polaków i innych narodowości zamieszkujących na terytorium Polski. W literaturze pedagogicznej i historycznej wychowanie państwowe bardzo często zamiennie nazywane jest jako wychowanie patriotyczne, obywatelskie czy polityczne. Nie ma też jednoznacznej definicji wychowania państwowego i ściśle encyklopedycznego wyjaśnienia tego terminu. Można jedynie nadmienić, że jest ono głęboko różniące się w porównaniu z wychowaniem narodowym i całkowicie przeciwstawne wychowaniu socjalistycznemu. Współcześnie są też liczne nieporozumienia a nawet sprzeczności, zarówno wśród historyków, jak i pedagogów co do ocen i znaczenia wychowania państwowego.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
- Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Bibliografia
- Ustawa z dnia 11 marca 1932 roku o ustroju szkolnictwa, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, nr 38 z 1932.
- Ustawa z dnia 10 marca 1934 r o ochronie przyrody, Dz.U.R.P, nr 31 1934, poz. 274.
- Dziennik Urzędowy Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego nr 12,1927.
- Program nauki w Publicznych Szkołach Powszechnych pierwszego stopnia z polskim językiem nauczania, Lwów 1935.
- Program nauki w Publicznych Szkołach Powszechnych drugiego stopnia z polskim językiem nauczania, Lwów 1936.
- Program nauki w Publicznych Szkołach Powszechnych trzeciego stopnia nauczania z językiem polskim (tymczasowy), Lwów 1934.
- Programy nauki w publicznych szkołach powszechnych, Warszawa-Lwów 1938.
- Araszkiewicz Feliks, Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1978.
- Bartnicka Kalina, Wychowanie państwowe: do dyskusji nad programem ideologii wychowawczej sanacji, Rozprawy z dziejów oświaty, tom XV, 1972.
- Falski Marian, Koncepcja szkoły powszechnej i jej rola w ustroju szkolnictwa w okresie międzywojennym Polsce. Rozprawy z dziejów oświaty, tom I, Warszawa 1958.
- Jędrzejewicz Janusz, Nowa deklaracja ideowa grupy ,,Zrębu", ,,Zrąb" nr 26, 1936.
- Jędrzejewicz Janusz, Wychowanie państwowe, ,,Zrąb" nr 3, 1035.
- Jędrzejewiczowa Maria, Seweryn Stanisław, Nowa szkoła polska a życie, Warszawa 1935.
- Miąso Józef (red), Historia wychowania wiek XX, wydanie trzecie, Warszawa 1984.
- Mysłakowski Zygmunt, Państwo a wychowanie, Warszawa 1935.
- Myśliciele o wychowaniu, tom I-II, Warszawa 2000.
- Nawroczyński Bogdan, Uczeń i klasa, Warszawa 1931.
- Nawroczyński Bogdan, Swoboda i przymus w wychowaniu, Warszawa 1929.
- Poznański Karol, Wybrane zagadnienia z historii wychowania , T. 2, Warszawa 2006.
- Skwarczyński Adam, Wskazania, Warszawa 1934.
- Sośnicki Kazimierz, Podstawy wychowania państwowego, Lwów-Warszawa (brak daty wydania, prawdopodobnie 1935).
- Suchodolski Bogdan, Polska i Polacy, Warszawa 1983.
- Śliwerski Bogusław, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
- Witwicki Władysław, Platon jako pedagog, Warszawa 1947.
- Wołoszyn Stefan, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1998.
- Ziemnowicz Mieczysław, Wychowanie narodowe czy państwowe i jego istota, Kraków 1931.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171635050