PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 9 | 12--18
Tytuł artykułu

Coopetition in Synoptic and Incremental Approaches : Context of the Cultural Sector

Warianty tytułu
Koopetycja w perspektywie synoptycznej i inkrementalnej : kontekst sektora kultury
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Over recent decades, the relevance of coopetition has steadily been growing. Although the coopetition phenomenon has been recognised as significant and has been explored in many different sectors, it has not been widely analysed in the field of culture. In particular, studies on the synoptic and incremental approaches towards coopetition are still scarce, and it remains a relatively poorly analysed research field. The aim of the article is to present the specificity of coopetition in the cultural sector on the basis of the two aforementioned orientations - i.e. synoptic and incremental - based on the results of the literature review. (author's abstract)
W ostatnich dekadach znaczenie koopetycji stale rośnie. Pomimo że dostrzeżono, iż zjawisko koopetycji jest istotne w wielu różnych sektorach, to nie było szeroko analizowane w obszarze kultury. W szczególności, podejście synoptyczne i inkrementalne do koopetycji nie zostało szerzej rozpoznane. Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki koopetycji w sektorze kultury na gruncie dwóch wskazanych orientacji - synoptycznej i inkrementalnej - w oparciu o wyniki przeglądu literatury. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
12--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • [1] Anderson J.C., Narus J.A. (1990), A Model of Distributor Firm and Manufacturer Firm Working Partnerships, "Journal of Marketing", Vol. 54, No. 1, pp. 42-58.
  • [2] Bigliardi B., Dormio A.I., Galati F. (2011), Successful Co-opetition Strategy: Evidence from an Italian Consortium, "International Journal of Business, Management and Social Sciences", Vol. 2, No. 4, pp. 1-8.
  • [3] Dagnino G.B., Le Roy F., Yami S., Czakon W. (2008), Strategie koopetycji - nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej? "Przegląd Organizacji", Nr 6, s. 3-7.
  • [4] Dziurski P. (2019), Koopetycja w sektorach kultury - zarys problematyki, [w:] K. Pawlicka, A. Wroblewska (red.), Strategie zarządzania instytucjami i projektami kulturalnymi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, s. 30-44.
  • [5] Ekstrom K.M. (2019), Museum Marketization: Cultural Institutions in the Neoliberal Era, Routledge.
  • [6] Gander J. (2017), Strategic Analysis: A Creative and Cultural Industries Perspective, Taylor & Francis, London, New York.
  • [7] Gernsheimer O., Kanbach D.K., Gast J. (2021), Coopetition Research - A Systematic Literature Review on Recent Accomplishments and Trajectories, "Industrial Marketing Management", Vol. 96, pp. 113-134.
  • [8] Gnyawali D.R., Madhavan R., He J., Bengtsson M. (2016), The Competition-cooperation Paradox in Interfirm Relationships: A Conceptual Framework, "Industrial Marketing Management", Vol. 53, pp. 7-18.
  • [9] Golensky M., Hager M. (2020), Strategic Leadership and Management in Nonprofit Organisations: Theory and Practice, Oxford University Press.
  • [10] Hung S.W., Chang C.C. (2012), A Co-opetition Perspective of Technology Alliance Governance Modes, "Technology Analysis & Strategic Management", Vol. 24, No. 7, pp. 679-696.
  • [11] Ingram T. (2016), Zarządzanie talentami w kulturze i sztuce, "Studia Ekonomiczne", Nr 256, s. 46-55.
  • [12] Klimas P., Czakon W. (2018), Organisational Innovativeness and Coopetition: A Study of Video Game Developers, "Review of Managerial Science", Vol. 12, No. 2, pp. 469-497.
  • [13] Kocoj E., Szulborska-Łukaszewicz J., Kędziora A. (red.), (2019), Zarządzanie w sektorze kultury: między teorią a praktyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • [14] Koseoğlu M.A., Yildiz M., Okumus F., Barca M. (2019), The Intellectual Structure of Coopetition: Past, Present and Future, "Journal of Strategy and Management", Vol. 12, No. 1, pp. 2-29.
  • [15] Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2007), Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa.
  • [16] Kylanen M., Rusko R. (2011), Unintentional Coopetition in the Service Industries: The Case of Pyha-Luosto Tourism Destination in the Finnish Lapland, "European Management Journal", Vol. 29, No. 3, pp. 193-205.
  • [17] Lapuente V., Van de Walle S. (2020), The Effects of New Public Management on the Quality of Public Services, "Governance", Vol. 33, No. 3, pp. 461-475.
  • [18] Le Roy F., Sanou F.H. (2014), Does Coopetition Strategy Improve Market Performance? An Empirical Study in Mobile Phone Industry, "Journal of Economics & Management", Vol. 17, pp. 64-92.
  • [19] Lichtarski J.M. (2014), Synoptyczny i inkrementalny rozwój współczesnych orientacji w przedsiębiorstwie, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Nr 340, s. 91-98.
  • [20] Mariani M.M. (2007), Coopetition as an Emergent Strategy: Empirical Evidence from an Italian Consortium of Opera Houses, "International Studies of Management & Organisation", Vol. 37, No. 2, pp. 97-126.
  • [21] Nalebuff B.J., Brandenburger A.M. (1996), Co-opetition, Harper Collins Business, London.
  • [22] Ritchie R.J., Weinberg C.B. (2000), A Typology of Nonprofit Competition: Insights for Social Marketers, "Social Marketing Quarterly", Vol. 6, No. 3, pp. 63-71.
  • [23] Simon H.A. (1997), Models of Bounded Rationality: Empirically Grounded Economic Reason, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • [24] Toft G.S. (2000), Synoptic (One Best Way) Approaches of Strategic Management, "Public Administration and Public Policy", Vol. 79, pp. 1-30.
  • [25] Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz.U. z 2020 r., poz. 194 z poźn. zm., http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download. xsp/WDU19911140493/U/D19910493Lj.pdf, data dostępu: 22.08.2021 r.
  • [26] Zerbini F., Castaldo S. (2007), Stay in or Get Out the Janus? The Maintenance of Multiplex Relationships between Buyers and Sellers, "Industrial Marketing Management", Vol. 36, No. 7, pp. 941-954.
  • [27] Zineldin M. (2004), Co-opetition: The Organisation of the Future, "Marketing Intelligence & Planning", Vol. 22, No. 7, pp. 780-790.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171635208

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.