PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 79 Zdrowie - Choroba - Życie codzienne | 105--119
Tytuł artykułu

Is Polish Patients' Fear Too Big to Be True? Emotions Expressed by Patients on Medical Portals

Warianty tytułu
Czy strach polskiego pacjenta ma wielkie oczy? Emocje wyrażane przez pacjentów na portalach medycznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article examines the question of emotions experienced by patients, users of medical portals, who "found themselves" in the complex structure of the healthcare system in Poland, emotions arising from interactions with medical professionals, and in the process of experiencing the course of disease. Statements published by users of medical portals/internet forums were analyzed. The research sample consisted of 15 medical portals with high level of activity of registered users. The analysis was based on statements describing the situation (or its context, or actions of participants involved in the interactions) determining the experienced emotions.(original abstract)
W artykule podjęta została problematyka emocji doświadczanych przez pacjentów, użytkowników portali medycznych, którzy "znaleźli się" w skomplikowanej strukturze systemu opieki zdrowotnej w Polsce, emocji wynikających z interakcji z pracownikami medycznymi oraz w procesie doświadczania przebiegu chorób. Analizie poddane zostały wypowiedzi opublikowane przez użytkowników portali/forów internetowych o tematyce medycznej. W skład próby badawczej weszło 15 portali medycznych, charakteryzujących się wysoką aktywnością zarejestrowanych użytkowników. Przedmiotem analizy były te wypowiedzi, w których pojawiał się opis sytuacji (lub ich kontekstu bądź działań uczestników interakcji) determinujących doświadczane emocje.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Barometr WHC (2017), Raport na temat zmian w dostępności do gwarantowanych świadczeń zdrowotnych w Polsce, http://www.korektorzdrowia.pl/wp-content/uploads/barometrwhc_xvii_2017_fin.pdf (accessed: 17.10.2020).
  • Batorski D., Marody M., Nowak A. (eds.) (2006), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, Warszawa.
  • Bąk-Sosnowska M. (2006), Choroba w życiu człowieka, [in:] A. Trzcieniecka-Green (ed.), Psychologia: podręcznik dla kierunków medycznych, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
  • Blumer H. (1969), Symbolic Interactionism. Perspective and Method, University of California Press, Berkeley-Los Angeles-London.
  • Boguszewski R. (red.) (2019), Rodzina - jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań Centrum Badania Opinii Społecznej no. 22/2019, https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF (accessed: 27.08.2021).
  • Bolter J.D. (2002), Komputer: maszyna i narzędzie, [in:] M. Hopfinger (ed.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Business Insider Polska (2019), Zdrowie w sieci, https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/medyczne-porady-w-internecie-czego-szukaja-polacy/snd19t3 (accessed: 20.07.2021).
  • Castells M. (2003), Galaktyka Internetu, transl. T. Hornowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  • Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) (2016), Zdrowie i leczenie w Polsce, "Opinie i Diagnozy", no. 36, pp. 1-182.
  • DIGITAL (2020), "We Are Social", https://wearesocial.com/digital-2020 (accessed: 23.08.2021).
  • Dolińska-Zygmunt G. (ed.) (2001), Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Ekman P., Davidson R.J. (eds.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, transl. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Gemius (2018), Wyniki badania Gemius/PBI za maj 2018, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-za-maj-2018.html (accessed: 18.04.2021).
  • Gillett J. (2003), Media activism and Internet use by people with HIV/AIDS, "Sociology of Health &Illness", vol. 25(6), pp. 608-624, https://doi.org/10.1111/1467-9566.00361
  • Gregor B., Stawiszyński M. (2005), Wykorzystanie Internetu w badaniach panelowych rynku, [in:] A.R. Hochschild (2009), Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, transl. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Hochschild A.R. (2009), Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, transl. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Jarosz M. (1978), Psychologia lekarska, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.
  • Kacperczyk A. (2013), Praca nad emocjami jako element aktywności górskiej i wspinaczkowej, "Przegląd Socjologii Jakościowej", vol. IX(2), pp. 70-103, https://doi.org/10.18778/1733-8077.16.4.02
  • Kaźmierczak A. (2011), Wpływ komunikacji z personelem medycznym na doświadczanie choroby przez pacjentów, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1900/wplyw.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 12.04.2021).
  • Kemper T.D. (1987), How Many Emotions Are There? Wedding the Social and Autonomic Components, "American Journal of Sociology", vol. 93(3), pp. 263-289, https://doi.org/10.1086/228745
  • Kemper T.D. (2005), Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji, [in:] M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (eds.), Psychologia emocji, transl. M. Kacmajor et al., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Konecki K.T., Pawłowska B. (2013), W stronę socjologii emocji, "Przegląd Socjologii Jakościowej", vol. IX(2), pp. 7-9.
  • Kowalski M., Gaweł A. (2006), Zdrowie - wartość - edukacja, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  • Krzywda I. (2017), Coraz dłuższe kolejki do płatnego leczenia. Lekarzy brakuje nam już wszędzie, http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/a/coraz-dluzsze-kolejki-do-platnego-leczenia-lekarzy-brakuje-nam-juz-wszedzie,12138426/ (accessed: 12.05.2021).
  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. (eds.) (2005), Psychologia emocji, transl. M. Kacmajor et al., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Łaska-Formejster A. (2015), Pacjent w sieci zależności. Społeczny kontekst praw i autonomii pacjenta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/7969-815-8
  • Makara-Studzińska M. (2012), Komunikacja z pacjentem, Wydawnictwo Czelej, Lublin.
  • Mruk H. (2009), Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Raport (2017), Lekarze w badaniach opinii społecznej 2017, Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji Naczelnej Izby Lekarskiej, http://www.osai.nil.org.pl (accessed: 12.04.2021).
  • Siemens Healthineers (2019), Doświadczenia pacjenta w Polsce (raport badawczy), https://static.healthcare.siemens.com/siemens_hwem-hwem_ssxa_websites-context-root/wcm/idc/groups/public/@pl/documents/download/mda5/mze0/~edisp/siemens-healthineers-doswiadczenia-pacjenta-w-polsce-raport-06767911.pdf (accessed: 14.12.2020).
  • Skrzydlewski W. (1990), Technologia kształcenia, przetwarzanie informacji, komunikowanie. Zarys koncepcji środków dydaktycznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Staniszewska M. (2013), Internet jako narzędzie prowadzenia badań społecznych, "Acta Innovations", vol. 9, pp. 1-57.
  • Wojtasiński Z. (2019), Eksperci: w Internecie coraz więcej nieprawdziwych informacji o zdrowiu, Nauka w Polsce, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news 33077 eksperci-w-internecie-coraz-wiecej-nieprawdziwych-informacji-o-zdrowiu.html (accessed: 3.05.2019).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171636566

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.