PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 10 | 9--18
Tytuł artykułu

Koncepcja zwinności w zarządzaniu profesjonalnymi organizacjami sportowymi

Autorzy
Warianty tytułu
The Concept of Agility in the Management of Professional Sports Organisations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne organizacje prowadzą działalność w nieprzewidywalnym otoczeniu. Dynamiczne zmiany rynku generują zarówno szanse, jak i zagrożenia dla każdej organizacji. Za identyfikację zmian odpowiada kompetentna kadra zarządzająca. Odpowiedzią na zmiany zachodzące w otoczeniu organizacji mogą być rozwiązania zawarte w koncepcji zwinności, które umożliwiają organizacjom adaptację do zmian: wykorzystanie okazji oraz minimalizację zagrożeń. Zagrożenia wynikające ze zmian otoczenia, w którym funkcjonuje organizacja, dotyczą także profesjonalnych organizacji sportowych. W artykule zaprezentowano ujęte w literaturze przedmiotu definicje oraz atrybuty zwinności. Scharakteryzowano współczesną profesjonalną organizację sportową wraz z potencjalnymi zmianami w jej otoczeniu oraz zaproponowano zastosowanie rozwiązań zawartych w koncepcji zwinności w celu odpowiedzi na czynniki ryzyka generujące zmiany w otoczeniu organizacji. Artykuł ma charakter koncepcyjny, sygnalizujący możliwości, które wymagają dalszych badań empirycznych prowadzonych w profesjonalnych organizacjach sportowych. (abstrakt autora)
EN
Contemporary organisations work in an unpredictable surroundings. Dynamic market changes generate both: chances and threats for every organisation. Competent management staff is responsible for the identification of changes. Solutions included in the agility concept may be a response to alterations in the organisation's environment, which enable organisations to adapt to changes: using opportunities and minimising threats. The threats resulting from the surroundings in which the organization operates also apply to professional sports organisations. The present paper presents definitions and attributes of agility included in the literature. The author has characterised a contemporary professional sport organisation with potential changes in its surroundings and proposed the application of solutions included in the agility concept so as to respond to changes in the organisation's environment. The article is of a conceptual nature, signalling the possibilities that require further empirical research conducted in professional sports organisations. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • [1] Ahammada M.F., Glaistera K.W., Gomesb E. (2020), Strategic Agility and Human Resource Management, "Human Resource Management Review", Vol. 30, art. 100700, pp. 1-3.
  • [2] Clauss T., Abebe M., Tangpong Ch., Hock M. (2019), Strategic Agility, Business Model Innovation and Firm Performance: an Empirical Investigation, "IEEE Transactions on Engineering Management", Vol. 68, No. 3, pp. 767-784.
  • [3] Deloitte Sports Business Group (2020), January, pp. 1-60, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/ articles/deloitte-football-money-league-2020.html, access date: 16.04.2021.
  • [4] Di Minin A., Frattini F., Bianchi M., Bortoluzzi G., Piccaluga A. (2014), Udinese Calcio Soccer Club as a Talents Factory: Strategic Agility, Diverging Objectives, and Resource Constraints, "European Management Journal", No. 32, pp. 319-336.
  • [5] Gerald E., Obianuju A., Chukwunonso N. (2020), Strategic Agility and Performance of Small and Medium Enterprises in the Phase of Covid-19 Pandemic, "International Journal of Financial, Accounting, and Management" (IJFAM), Vol. 2, No. 1, pp. 41-50.
  • [6] Grabowski A. (2010), Strategia i cele przedsiębiorstwa na przykładzie spółki akcyjnej FC Bayern, [w:] A. Nalepki, A. Ujwary- Gil (red.), Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów, Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu, Nowy Sącz, s. 97-107.
  • [7] Jędrzejczyk W. (2017), Definiowanie kreatywności jako kompetencji przekrojowej, "Przegląd Organizacji", Nr 12, s. 14-20.
  • [8] Jędrzejczyk W. (2016), Dysfunkcje pracy kierowniczej w organizacjach, "Przegląd Organizacji", Nr 12, s. 42-48.
  • [9] Kędziorek W., Matusiak R. (2019), Profesjonalny klub sportowy jako podmiot gospodarczy na polu konkurencji rynkowej. Zarys koncepcji marketingowej, "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne", Tom 30, s. 71-91.
  • [10] Klisiński M., Szwaja M. (2012), Wybrane aspekty zarządzania klubem sportowym jako przedsiębiorstwem, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", Nr 55, s. 79-88.
  • [11] Królas P., Włodarkiewicz-Klimek H. (2015), Zależności pomiędzy okazją, a ryzykiem we współczesnym przedsiębiorstwie, [w:] S. Trzcieliśnki, T. Zaborowski (red.), Kształtowanie zwinności przedsiębiorstw, Wyd. KNOiZ PAN, Gorzów Wielkopolski, s. 106-119.
  • [12] Nafei W.A. (2016), Organizational Agility: The Key to Organizational Success, "International Journal of Business and Management", Vol. 11, No. 5, pp. 296-309.
  • [13] Nurjaman W., Nurjaman R. (2020), The Framework of Strategic Agility in Small and Medium Enterprise, "Journal of Physics", Vol. 1477, art. 052034, pp. 1-7.
  • [14] Olak A. (2017), Organizacja zwinna - wyznaczniki oraz kierunki strategii prowadzące do zwinności przedsiębiorstwa, "e-mentor", Nr 1(68), s. 48-54.
  • [15] Parlament Europejski (2016), Sprawozdanie w sprawie zintegrowanego podejścia do polityki w dziedzinie sportu: dobre zarządzanie, dostępność i uczciwość (2016/2143(INI)), https://www.europarl.europa.eu/doceo/ document/A-8-2016-0381_PL.html, data dostępu: 09.03.2021 r.
  • [16] Pawłowski E., Trzcieliński S. (2011), Zarządzanie przedsiębiorstwem funkcje i struktury, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • [17] Polski Instytut Ekonomiczny (2019), Polski rynek sportu, Wyzwania - wpływ społeczno-gospodarczy - Trendy, s. 1-48, https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2019/08/Raport_ PIE-Sport-gospodarka.pdf, data dostępu: 11.03.2021 r.
  • [18] Sajdak M. (2014), Atrybuty zwinnego przedsiębiorstwa - prezentacja wyników badań, "Marketing i Rynek", Nr 5, s. 1-12.
  • [19] Sajdak M. (2019), Zwinność strategiczna przedsiębiorstw, Wyd. UEP, Poznań.
  • [20] Shams R., Vrontis D., Belyaeva Z., Ferraris A., Czinkota M.R. (2021), Strategic Agility in International Business: A Conceptual Framework For "Agile" Multinationals, "Journal of International Management", Vol. 27, No. 1, art. 100737, pp. 1-10.
  • [21] Siemion K. (2018), O zasadach dobrego zarządzania w sporcie, "Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne", Nr 12, s. 171-187.
  • [22] Stachowiak A., Cyplik P. (2018), Aspekt dojrzałości do zwinności w definiowaniu strategii zwinności przedsiębiorstwa, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Nr 505, s. 203-215.
  • [23] Sznajder A. (2007), Charakterystyka rynku sportu profesjonalnego, "The Polish Journal of Economics", Vol. 219, Nr 10, s. 45-65.
  • [24] Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, Dz.U. 2010, Nr 127, poz. 857, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download. xsp/WDU20101270857/U/D20100857Lj.pdf, data dostępu: 09.03.2021 r.
  • [25] Wiśniewski A.K. (2013), Zarządzanie klubem sportowym na przykładzie Indykpolu AZS Olsztyn, "Journal of Health Sciences", Vol. 3, Nr 11, s. 167-178.
  • [26] Witkowski K., Cieśliński W.B., Stefaniak T. (2011), Kierunki rozwoju przedsiębiorstw sportowych - bariery wzrostu, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Nr 219, s. 294-300.
  • [27] Włodarkiewicz-Klimek H. (2016), Koncepcja i modele zwinnego przedsiębiorstwa, "Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej", Nr 71, s. 213-225.
  • [28] Yusuf Y., Sarhadi M., Gunasekaran A. (1999), Agile Manufacturing: The Drivers, Concepts and Attributes, "International Journal of Production Economics", Vol. 62, No. 1-2, pp. 33-43.
  • [29] Žitkienė R., Deksnys M. (2018), Organizational Agility Conceptual Model, "Montenegrin Journal of Economics", Vol. 14, No. 2, pp. 115-129.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171636846

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.