Warianty tytułu
The Pandemic's Impact on the Resources in the Business Models of High-Growth Enterprises
Języki publikacji
Abstrakty
Sytuacja kryzysowa wywołana pandemią SARS-CoV-19 stanowi istotne wyzwanie dla wszystkich podmiotów gospodarczych. Nastąpiła intensyfikacja niepewności i ryzyka, które towarzyszy podejmowanym decyzjom. Z punktu widzenia badań naukowych interesująca jest eksploracja w jaki sposób przedsiębiorstwa adaptują się do nowych warunków. Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy porównawczej zasobów, które są podstawą do budowania modelu biznesu w przedsiębiorstwach szybkiego wzrostu w okresie przed pandemią i po trzeciej fali pandemii. Wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przed i w po trzeciej fali pandemii wśród 150 przedsiębiorstw szybkiego wzrostu pozwoliły na sformułowanie wniosków odnośnie do adaptacji i reakcji na zaistniałą sytuację rynkową. (abstrakt oryginalny)
The emergency situation caused by the SARS-CoV-19 pandemic poses a significant challenge to all economics units. There has been an intensification of the uncertainty and risk that accompanies decisions. From a research perspective, it is interesting to explore how enterprises adapt to new conditions. The aim of this paper is to conduct a comparative analysis of the resources that are the basis for building a business model in high-growth enterprises in the pre-pandemic and post-pandemic third wave. The results of surveys conducted before and after the third wave of the pandemic among 150 high-growth enterprises allowed to formulate conclusions regarding adaptation and reaction to the market situation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--23
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Częstochowska
Bibliografia
- Abdelkafi N., Makhotin S., Graphical representation methods for business model design and innovation, Analysis, comparison & development of an integrated framework in 13th Annual Conference of the European Academy of Management (EURAM) 2013.
- Afuah A., Business models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill Irwin 2004.
- Ballantyne D., Frow P., Varey R.J., Payne A., Value propositions as communication practice: Taking a wider view, "Industrial Marketing Management" 2011, Vol. 40(2).
- Barney J.B., Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management" 1991, Vol. 17.
- Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., From strategy to business models and onto tactics, "Long Range Planning" 2010, Vol. 43(2-3).
- Falencikowski T., Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa 2013.
- High-Growth Enterprises: What Governments Can Do to Make a Difference, OECD Studies on SMEs and Entrepreneurship, OECD Publishing, 2010.
- Jabłoński M., Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2013.
- Morioka S.N., Bolis I., Evans S., Carvalho M.M., Transforming sustainability challenges into competitive advantage: Multiple case studies kaleidoscope converging into sustainable business models, "Journal of Cleaner Production" 2017, Vol. 167.
- Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, Warszawa 2010.
- Otola I., Procesy zarządzania przedsiębiorstwami a konkurencyjność w warunkach zarażonego rynku, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2013.
- Otola I., Simoes E., Okano M.T., Identification of VRIN Resources in Joint Stock Companies, [w:] M. Okręglicka, A. Korombel, A. Lemańska-Majdzik (red.), Proceedings of the 2nd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Czestochowa 2018.
- Radlińska K., Pandemia COVID-19 - implikacje dla polskiego rynku pracy, "Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych" 2021, nr 1(24).
- Richardson J., The business model: an integrative framework for strategy execution, "Strategic Change" 2008, Vol. 17(5-6).
- Ritter T., Pedersen C.L., Analyzing the impact of the coronavirus crisis on business models, "Industrial Marketing Management" 2020, Vol. 88.
- Shafi M., Liu J., Ren W., Impact of COVID-19 pandemic on micro, small, and medium-sized Enterprises operating in Pakistan, "Research in Globalization" 2020, Vol. 2.
- Sopińska A., Mierzejewska W., Otwarte innowacje produktowe realizowane przez przedsiębiorstwa działające w Polsce: podejście zasobowe, Oficyna Wydawnicza SGH. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2017.
- Zott C., Amit R., Massa L., The business model: recent developments and future research,"Journal of Management" 2011, Vol. 37(4).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171641715