PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 4 | 26--31
Tytuł artykułu

Misselling: nowy rodzaj zakazanej praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów

Warianty tytułu
Misselling: New Type of Practice Violating the Collective Consumer Interests
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadza z dniem 17 kwietnia 2016 r. nowy typ praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, tzw. misselling usług finansowych. Polega ona na proponowaniu konsumentom nabycia usług finansowych bez uwzględnienia ich rzeczywistych potrzeb, względnie na proponowaniu takich usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. W artykule poddano analizie genezę, potrzebę i możliwe skutki wprowadzenia nowej regulacji. Wskazano na istniejące kontrowersje w tym zakresie i współzależność z innymi obowiązującymi przepisami chroniącymi konsumentów. Podkreślona została istotna rola nowowprowadzonej przesłanki oceny naruszeń, jaką stanowi klauzula dobrych obyczajów.(abstrakt oryginalny)
EN
The amended Law on the Protection of Competition and Consumers introduced, as of 17 April 2016, a new type of prohibited practice violating the collective consumer interests, so-called misselling of financial services. This practice consists in offering consumers the purchase of financial services without regard to the specific requirement or features of the consumer or in offering such services in a manner inadequate to the nature of the service. The author discusses the origin, necessity and possible effects of the introduction of the new legislation. The article contains an analysis of the existing controversies regarding the regulation of misselling and the correlation of the amendment with other mandatory provisions of Polish consumer protection laws. Special attention has been devoted to the role of the principles of fair behavior being a new tool of assessment of the misselling practice.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
26--31
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bagdziński, T. (2015). Projekt zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów oraz Kodeksie postępowania cywilnego - kilka subiektywnych uwag. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 4(4), s. 114.
  • Banasińki, C., Bychowska, M. (2015). Między efektywnoścą administracji a pewnością sytuacji prawnej przedsiębiorców (uwagi do ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego). Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 5(4), s. 69-70.
  • Iwanicz-Drozdowska, M., Nowak, A., Kitala, R. (2009). W: Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polsce na tle wybranych krajów wysokorozwiniętych. Raport z badań. Warszawa: SGH (10).
  • Laszczyk, A., Gajdus, M. (2012). Wedle dobrych obyczajów czy zgodnie z zasadami współżycia społecznego? Uwagi na tle funkcjonowania klauzuli generalnej z Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przegląd Prawniczy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, (1), s. 23-34.
  • Orlicka, J. (2015). Zakaz stosowania klauzul abuzywnych i missellingu w znowelizowanej ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Prawo Asekuracyjne, 4(85), s. 47.
  • Sieradzka, M. (2008). Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz (75-81). Warszawa.
  • Skubisz, R. (2016). Cele i zakres zastosowania ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dylematy trudnego sąsiedztwa z ustawa ̨ o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (574-575). T. Skoczny (red.), Prawo konkurencji. 25 lat. Warszawa.
  • Szwaja, J., Jasińska, K. (2013). Komentarz do art. 3 uznk (156-172). W: A. Jakubecki, M. Kępiński, M. Mozgawa, M. Poźniak-Niedzielska, R. Skubisz, S. Sołtysiński, T. Skoczny, J. Szwaja (red.), I. Wiszniewska, M. Bernatt, E. Całka, J. Dudzik, Sz. Gogulski, K. Jasińska, J. Kępiński, A. Kubiak-Cyrul, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. Warszawa.
  • Zdyb, M. (2016). Komentarz do art. 3 uznk (153-166). W: A. Michalak, M. Mioduszewski, J. Raglewski, J. Rasiewicz, M. Sieradzka (red.), J. Sroczyński, M. Szydło, M. Wyrwiński, M. Zdyb (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. Warszawa. 2016.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171655422

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.