PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1990 | nr 44 | 147--164
Tytuł artykułu

Współtwórczość w ujęciu ustawy o prawie autorskim z 1952 r.

Warianty tytułu
L'oeuvre de Collaboration Selon la loi de 1952 sur le Droit D'auteur
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem rozważań są dzieła współautorskie. Zgodnie z art. 11 § 1 ust. o pr. aut. współtwórcom służy prawo autorskie łącznie. Ramowe sformułowanie przepisu utrudnia jednoznaczne rozstrzygnięcie, jakiego typu dzieła mieszczą się w pojęciu utworów wspólnych1. W piśmiennictwie i orzecznictwie zgłaszano liczne propozycje rozstrzygnięcia tego splotu zagadnień. Wyróżnić możemy dwa aspekty pojęcia "współautorstwo". Możemy je określić umownie jako przedmiotowy i podmiotowy. W pierwszym z nich interesuje nas przede wszystkim dzieło jako rezultat współpracy. Ustalenie, że zawiera elementy twórcze będące wynikiem działalności co najmniej dwóch osób, wystarcza do nadania mu cechy wspólnego. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
147--164
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • 1. J. Barta, Dzieło muzyczne i jego twórca w świetle przepisów prawa autorskiego, "Zeszyty Naukowe UJ" 1980, Prace z wynalazczości i ochrony własności intelektualnej, z. 20, s. 73.
  • 2. J. Błeszyński, Glosa do wyroku SN z 10 V 1963 r., II CR 128/63 (OSNCP 1964, nr 4, poz. 74), PiP 1964, nr 10, s. 620 i n.
  • 3. C. Colombet, Propriété littéraire et artistique, Paryż 1980, s. 89.
  • 4. E. Czepita, M. Staszkow, Glosa do IV CR 329/76 (OSPiKA 1978, nr 2, poz. 24).
  • 5. S. A. Czernyšzewa, Prawowoje riegulirowanie awtorskich otnoszenij w kiniematografii i tielewidienii, Moskwa 1984, s. 120 i n.
  • 6. H. Desbois, Dessins et modèles, "Revue Trimestrielle de Droit Commercial" 1978, no 1, s. 109-110.
  • 7. H. Desbois, Le droit d'auteur, Paryż 1950, s. 203-204.
  • 8. H. Desbois, Le droit d'auteur en France, Paryż 1966, s. 204.
  • 9. H. Desbois, Oeuvres collectives: rémunération des rédacteurs de rubriques, "Revue Trimestrielle de Droit Commercial" 1977, nr 3, s. 506, 507.
  • 10. H. Desbois, Oeuvres de collaboration: Des rapports entre l'artiste qui a dirigé l'exécution d'une oeuvre de sculpture et celui qui l'a réalisée, "Revue Trimestrielle de Droit Commercial" 1974, no 2, s. 287 i n.
  • 11. H. Desbois, Oeuvres de collaboration; Rapports entre ,,scénographe" et un architecte à l'occasion de l'édilication d'un théatre "mobile" dans la Maison de la Culture de Grenoble, "Revue Trimestrielle de Droit Commercial" 1977, no 1, s. 113 i n.
  • 12. A. Dietz, Lettre de la République lédérale d'Allemagne (première partie), DdA 1980, nr 2, s. 81-82.
  • 13. E. P. Gawriłow, Sowietskoje awtorskoje prawo: osnownyje połoženija, tiendiencii razwitija, Moskwa 1984, s. 118-124.
  • 14. J. Górski, O plagiatach i plagiatorach, "Zeszyty Naukowe UJ" 1973, Prace z wynalazczości i ochrony własności intelektualnej, z. 1, s. 304.
  • 15. M. Grečo, Autorsky zakon, Martin 1972, s. 20-21.
  • 16. A. Kopff, Autorskie prawa zależne w świetle teorii o warstwowej budowie utworu, ,.Studia Cywilistyczne" 1978, t. XXIX, s. 133-140, 139, przyp. 8, 164.
  • 17. A. Kopff, Dzieło sztuk plastycznych i jego twórca w świetle przepisów prawa autorskiego, Kraków 1961, s. 88-89.
  • 18. G. Kuźnik, Glosa do wyroku SN z 8 IX 1982 r., IV PR 175/82 (OSPiKA 1984, 1, poz. 15).
  • 19. R. Markiewicz, Dzieła literackie i jego twórca w polskim prawie autorskim, Kraków 1384, s. 171.
  • 20. M. Poźniak-Niedzielska, Autorstwo dzieła filmowego. Studium cywilnoprawne, Warszawa 1968, s. 61-62, 64.
  • 21. M. Poźniak-Niedzielskia, Glosa do uchwały 7 sędziów SN z 19 II 1968 r. (zas. pr.), III CZP 40/67, OSPiKA 1969, nr 9, poz. 197.
  • 22. R. Savatier, La distinction en droit français de l'oeuvre collective et de l'oeuvre de collaboration, UFITA 1972, t. 64, s. 5 i n.
  • 23. J. Serda, Glosa do uchwały 7 sędziów SN z 19 II 1968 r. (zas. pr.), III CZP 40/67, OSPiKA 1969, nr 9, poz. 197.
  • 24. J. Serda, Glosa do IV CR 327/80 (OSNCP 1981, nr 5, poz. 82), OSPIKA 1982, nr 1-2, poz. 5, s. 13 i n.
  • 25. W. Serda, glosa do wyroku SN II CR 575/71, (OSNCP 1973, nr 4, poz. 67), NP 19/5, nr 2, s. 315.
  • 26. J. Serda, Prawo autorskie do dzieła filmowego, Warszawa 1970, s. 17 i n.
  • 27. M. Szaciński, Autorzy dzieła filmowego, PiP 1983, n i 1, s. 81-82 i powołana tam literatura.
  • 28. M. Szaciński, Współautorstwo, NP 1978, nr 4, s. 584 i n.
  • 29. J. Szwaja, Przegląd orzecznictwa w zakresie własności intelektualnej za rok 1977, PiP 1978, nr 11, s. 118.
  • 30. J. Szwaja, Przegląd orzecznictwa w zakresie własności intelektualnej za rok 1980, PiP 1982, nr 5-6, s. 99.
  • 31. T. Trafas, Charakter świadczeń artystów wykonawców a możliwości ich prawnej ochrony, "Zeszyty Naukowe UJ" 1984, Prace z wynalazczości i ochrony własności intelektualnej, z. 36, s. 66-69.
  • 32. E. Ulmer, Urheber - und Verlagsrecht, Getynga 1960, s. 160-161.
  • 33. E. Ulmer, Urheber - und Verlagsrecht, Berlin 1980, s. 188.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171657390

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.