PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | XIX | 9--26
Tytuł artykułu

System pedagogiczny Marii Montessori w świetle opinii absolwentów i badań empirycznych. "Szkoły w drodze"

Warianty tytułu
Maria Montessori's Pedagogical System in the Light of Alumni Opinion and Empirical Research. "Schools on the Move"
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono wyniki obszernie zakrojonego, aktualnego studium na temat opinii absolwentów szkół montessoriańskich w Niemczech. Stwierdzono w nim, mimo obecnych uwag krytycznych, przewagę opinii pozytywnych. Wyniki porównano z badaniami polskimi. Sygnalizowane aktualnie liczne trudności wychowawcze i diagnozowane coraz częściej specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży skłaniają do wykorzystania niektórych metod Montessori i jej przemyśleń. Słuszny wydaje się postulat dotyczący dalszego wnikliwego studiowania spuścizny włoskiej badaczki i praktyka.(abstrakt oryginalny)
EN
This article presents the results of an extensive, current study on the opinions of graduates of Montessori schools in Germany. It found, despite the current criticisms, a preponderance of positive opinions. The results were compared with Polish research. The many educational difficulties currently being signaled and the special educational needs of children and young people being diagnosed more and more frequently encourage the use of some of Montessori's methods and her ideas. The postulate concerning further in-depth study of the legacy of the Italian researcher and practitioner seems right.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
XIX
Strony
9--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, Filia Koszalin
Bibliografia
  • 1. Bednarczuk B., Dziecko w klasie Montessori, Lublin 2007.
  • 2. Boysen J., Randoll D., Villwock N., "Man lernt Sachen, die man wirklich braucht". Absolventenstudie: Ehemalige Montessori-Schüler: innen kommen zu Wort, Weinheim 2022.
  • 3. Brzoskenewicz-Pierko M., O życiu i praktyce pedagogicznej Marii Montessori,"Zachodniopomorski Dwumiesięcznik Oświatowy «Refleksje»" 2022, nr 1.
  • 4. Brzoskenewicz-Pierko M., Skuteczność nauczania biologii i przyrody w duchu metody M. Montessori, "Zachodniopomorski Dwumiesięcznik Oświatowy «Refleksje»" 2022, nr 2.
  • 5. Camarda S., Przedmowa, [w:] M. Montessori, Sekret dzieciństwa, przeł. L. Krolczuk-Wyganowska, Warszawa 2018.
  • 7. Camarda S., Przedmowa, [w:] M. Montessori, Edukacja i pokój, przeł. O. Siara, Warszawa 2021.
  • 9. Cylkowska-Nowak M., Wczesna konstruktywistyczna krytyka Marii Montessori, [w:] Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori - teoria i praktyka, red. B. Surma, Łódź-Kraków 2009.
  • 10. Guz S., Metoda Montessori a zachowania społeczne dzieci, "Wychowanie w Przedszkolu" 2002, nr 9.
  • 11. Iwasiów S., Bez ograniczeń, [w:] S. Iwasiów, Po szkole. Rozmowy o edukacji (2015-2020), Szczecin 2021.
  • 12. Kupisiewicz C., Z dziejów i praktyki wychowania, Kraków 2012.
  • 13. Montessori M., Domy dziecięce. Metoda pedagogii naukowej stosowanaw wychowaniu najmłodszych dzieci, Warszawa 1913.
  • 14. Montessori M., Edukacja i pokój, przeł. O. Siara, Warszawa 2021.
  • 15. Montessori M., Edukacja i potencjał człowieka, przekł. O. Siara, Warszawa 2021.
  • 16. Montessori M., Odkrycie dziecka, przeł. A. Pluta, Łódź 2014.
  • 17. Montessori M., Sekret dzieciństwa, przeł. L. Krolczuk-Wyganowska, Warszawa 2018.
  • 18. Montessori M., Wykłady londyńskie 1946, przeł. O. Siara, Warszawa 2019.
  • 19. Rasfeld M., Breidenbach S., Budząca się szkoła, przeł. E. Skowrońska, Słupsk 2015.
  • 20. Surma B., Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Łódź 2008.
  • 21. Szymaniak J., Pedagogika Marii Montessori - wspomnienie w 150. rocznicę urodzin i 70. rocznicę śmierci, "Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość" 2021, t. XVIII.
  • 22. https://www.facebook.com/people/PolskieStow.Mont./100057068425527/(dostęp: 24.10.2022).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171671128

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.