PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | XIX | 135--147
Tytuł artykułu

Trendy w rozwoju szkolnictwa podstawowego na Ukrainie, na obecnym etapie

Autorzy
Warianty tytułu
Trends in the Development of Primary Education in Ukraine at the Present Stage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest analizie aktualnych problemów pedagogiki szkolnictwa podstawowego na Ukrainie. Wdrożenie koncepcji Nowej Ukraińskiej Szkoły obejmuje: realizację podejścia kompetencyjnego, kształcenie osobowości zdolnej do samokształcenia i samorozwoju, zdolnej do krytycznego myślenia, dążenia do kreatywności i zmian na lepsze; stworzenie nowej przestrzeni edukacyjnej - takiego środowiska edukacyjnego, w którym uczniowie są aktywnymi podmiotami. Jednak deklarowane cele nie zawsze mogą być w pełni zrealizowane. Wynika to z różnych czynników, w tym: krytycznego stosunku do zmian pewnej części społeczeństwa; problemów wsparcia metodycznego, testowania i propagowania nowych metod i materiałów metodycznych; problemów z dostępnością podręczników; kompetencjami nauczyciela w zakresie wyboru, treści, druku, jakości, zadań edukacyjnych; niezgodności z wymaganiami dotyczącymi liczby uczniów w klasie itp. W warunkach rosyjskiej agresji priorytetowe stają się również kwestie tworzenia bezpiecznego środowiska edukacyjnego, wsparcia psychologicznego i właściwej organizacji procesu edukacyjnego. Autorka podkreśla, że specyfiką funkcjonowania ukraińskiego systemu edukacji na obecnym etapie jest również przezwyciężanie wyzwań spowodowanych rosyjską inwazją; znajdowanie sposobów rozwiązywania problemów w zakresie organizacji edukacji, jej jakości, ochrony zdrowia uczniów, stosowania skutecznych innowacyjnych technologii itp.(abstrakt oryginalny)
EN
The article is devoted to the analysis of the current problems of primary education pedagogy in Ukraine. The implementation of the concept of the New Ukrainian School involves the realization of a competence approach, the education of a personality capable of self-education and self- development, able to think critically, striving for creativity and changes for the better; the creation of a new educational space - such an educational environment where students are as its active subjects. However, the declared goals cannot always be fully realized. This is due to various factors, including: critical attitude to changes in a certain part of society; problems of methodological support, testing, and propagation of new methods and methodological materials; problems with textbooks: their availability, teacher's competence in terms of choice, content, printing, quality, educational tasks; non-compliance with the requirements for the number of school children in the class, etc. In the conditions of Russian aggression, the issues of creating a safe educational environment, psychological support, and proper organization of the educational process are also becoming a priority. The author emphasizes that the peculiarity of the functioning of the Ukrainian education system at the present stage is also overcoming the challenges caused by the Russian invasion; finding ways to solve problems in the organization of education, its quality, health protection of students, application of effective innovative technologies, etc.(original abstract)
Rocznik
Tom
XIX
Strony
135--147
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Narodowy w Czerniowcach im. Juria Fed'kowycza, Czerniowce, Ukraina
Bibliografia
  • 1. Hrynevych L., School should form a holistic worldview, "Day" 2017, no. 13-14.
  • 2. Maftyn L.V., Elements of Ukrainian Studies in the Educational Space ofUkraine. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ukraine and the Republic of Poland, comp. M. Kiedrowska, A. Erechemla, T. Branecki, vol. 2, Sandomierz 2018.
  • 4. New Ukrainian School: ateacher's guide, ed. N. Bibik, Kyiv 2018.
  • 5. Savchenko O.Ya., Didactics of Primary Education: Textbook, Kyiv 2012.
  • 6. Savchenko O.Ya., Primary education in the context of the ideas of the new Ukrainian school. Primary education: Methodical recommendations for the use of a typical educational program for the 1st grades of general secondary education institutions in the educational process, Kyiv 2018.
  • 7. Typical educational programs for general secondary education institutions:grades 1-2 and 3-4, Kyiv 2019.
  • 8. Filipchuk H.G., Civil society: education, ethnoculture, ethnopolitics, Chernivtsi 2002.
  • 9. Usatenko T.P., Ukrainian national school: past and future. Ukrainian studies dimension, Kyiv 2003.
  • 10. State standard of primary education: approved by the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine, February 21, 2018, No. 87, https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennyaderzhavnogo-standartupochatkovoyi-osvity (access: 18.11.2022).
  • 12. Fundamentals of life safety in the conditions of hostilities: Methodological recommendations for extracurricular activities, https://nenc.gov.ua/wpcontent/uploads/2020/11/navchalna_programa.pdf (access: 18.11.2022).
  • 13. On education: Law of Ukraine, http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (access: 18.11.2022).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171671764

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.