PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2022 | 99 nr 4 Selected Problems of Economics and Management Under Strategic Discontinuity = Wybrane problemy ekonomii i zarządzania w warunkach nieciągłości strategiczne | 85--100
Tytuł artykułu

Lean management w uczelni - potrzeby i możliwości wdrożenia

Autorzy
Warianty tytułu
Lean Management at the University - Needs and Possibilities of Implementation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
The aim of this article is to present results of a study regarding the need and possibility of implementing elements of lean management at the university. These are partial results of a research project carried out by the author entitled "Lean management at universities - implementation possibilities in the context of modern conditions and the changing needs of stakeholders" (2022-2024). The article includes a review of the relevant literature and strategic documents of selected universities and insights from the author's own experience of being a university employee. The object of the study was to determine to what extent strategic goals set out in strategic documents of a university were compatible with the main idea of lean management, i.e. continuous improvement? The article contributes to research seeking to identify the current needs and capabilities of universities regarding, among others, the implementation of sustainable development or social responsibility policies as well as the search for methods and tools that can used to address these challenges.(abstrakt oryginalny)
EN
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badania na temat potrzeby i możliwości wdrożenia na uczelni elementów koncepcji lean management. Są to cząstkowe wyniki uzyskane w ramach realizowanego przez autorkę projektu badawczego pt. "Lean Management w uczelniach - możliwości wdrożenia w kontekście współczesnych uwarunkowań i zmieniających się potrzeb interesariuszy" (2022-2024). Artykuł zawiera przegląd najnowszej literatury przedmiotu i dokumentów strategicznych wybranych uczelni, a także doświadczeń własnych autorki, wynikających z funkcji pełnionych na uczelni. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: w jakim stopniu cele strategiczne uczelni sformułowane w dokumentach są zgodne z główną ideą lean management, czyli ciągłego doskonalenia? Artykuł wpisuje się w nurt badań mających na celu rozpoznanie aktualnych potrzeb i możliwości uczelni w zakresie realizacji m.in. zasad zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności oraz poszukiwanie metod i narzędzi adekwatnych do tych wyzwań.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa (Polska)
Bibliografia
  • 60 nowych sygnatariuszy Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. (2019). https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/60-nowych-sygnatariuszy-deklaracji-spolecznej-odpowiedzialnosci-uczelni.
  • Adam, M., Hofbauer, M. i Stehling, M. (2021). Effectiveness of a lean simulation training: challenges, measures and recommendations. Production Planning and Control, 32(6), 443-453. https://doi.org/10.1080/09537287.2020.1742375.
  • Adzhienko, V., Vermennikova, L. V., Davydova, N. S. i Kuizheva, S. K. (2021). A lean university as an innovative model of university management. New Technologies, 17(2), 111-120. https://doi.org/10.47370/2072-0920-2021-17-2-111-120.
  • Alefari, M., Salonitis K. i Yuchun Xu (2017). The role of leadership in implementing lean manufacturing. Procedia CIRP, 63, 756-761. https://doi.org/10.1016/j.procir.2017.03.169.
  • Allaoui, A. i Benmoussa, R. (2020). Employees attitudes toward change with Lean Higher Education in Moroccan public universities. Journal of Organizational Change Management, 33(2), 253-288. https://doi.org/10.1108/JOCM-08-2018-0232.
  • Avella, L. (2017). Reinforcing University-Companies Ties: Implementation of the "Specialist Programme in Operations Management and Lean 6 Sigma" in response to the training requirements of industry. WPOM-Working Papers on Operations Management, 8, 54-57. https://doi.org/10.4995/wpom.v8i0.7135.
  • Bacoup, P., Michel, C., Pralus, M. i Habchi, G. (2016). Implementation of ISO and LEAN management into administration. Application in a University Department. Qualita, February.
  • Benuyenah, V. (2021). Can the concept of "lean management" be applied to academic recruitment? - a quasi-theoretical discourse. Rajagiri Management Journal, 15(2), 105-112. https://doi.org/10.1108/ramj-07-2020-0039.
  • Cygonek, K. (2021). Zrównoważony rozwój SGH. Życie Uczelni, Gazeta SGH, 10. https://gazeta.sgh.waw.pl/meritum/zrownowazony-rozwoj-sgh.
  • Detyna, B. (2016). Analiza i ocena wybranych systemów zarządzania jakością w kontekście ich wykorzystania przez uczelnię wyższą. W: T. Wawak (red.), Zarządzanie w szkołach wyższych i innowacje w gospodarce (s. 91-98). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Detyna, B. (2018). Implementation of lean management concept at the University. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, 19(2), 65-81. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.2039.
  • Detyna, B. (2019). Lean Management jako koncepcja zarządzania uczelnią - możliwości i bariery implementacji. W: Ł. Sułkowski, K. Wach (red.), Doskonalenie systemów organizacyjnych (s. 43-60). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Gajdzik, B. (2017). Prezentacja zastosowania rozwiązań organizacyjnych zespołowego doskonalenia przy wykorzystaniu koncepcji Kaizen. Problemy Jakości, 5, 20-25.
  • Gałat, W. (2018). Deklaracja społecznej odpowiedzialności uczelni jako wzmocnienie etosu akademickiego. Cracow Review of Economics and Management, 6(978), 137-151. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0978.0608.
  • Gento, A. M., Pimentel, C. i Pascual, J. A. (2021). Lean school: an example of industry-university collaboration. Production Planning and Control, 32(6), 473-488. https://doi.org/10.1080/09537287.2020.1742373.
  • Gómez-Molina, D. L., i Moyano-Fuentes, J. (2021). Lean management in universities: a systematic literature review. International Journal of Lean Six Sigma, 13(1), 156-177. https://doi.org/10.1108/IJLSS-12-2020-0224.
  • Grudowski, P. (2021). Koncepcja Lean Management w uczelniach - przegląd wyników badań międzynarodowych. Stan i perspektywy rozwoju jakości w XXI wieku (s. 113-123), Wydawnictwo UMCS.
  • Grudowski, P. i Wiśniewska, M. (2019). Lean Management in higher education institutions? How to begin? Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series, 137, 49-61.
  • Imai, M. (2018). Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, Wyd. Profes.
  • Klein, L. L., Tonetto, M. S., Avila, L. V. i Moreira, R. (2021). Management of lean waste in a public higher education institution. Journal of Cleaner Production, 286, 125-386. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125386.
  • Krdžalić, A., Brgulja, A. i Duraković, B. (2020). Implementation of lean practices in a higher education institution's student affairs office: A case study from a Bosnian University. International Journal on Advanced Science. Engineering and Information Technology, 10(2), 567-577. https://doi.org/10.18517/ijaseit.10.2.10822.
  • Locher, D. (2019). Lean w biurze i usługach. MT Biznes, 11-13.
  • Maciąg, J. (2016a). Uwarunkowania wdrożenia koncepcji Lean Service w polskich szkołach wyższych. Zarządzanie Publiczne, 1(33), 51-64. https://doi.org/10.4467/20843968ZP.16.005.4939.
  • Maciąg, J. (2016b). Zastosowanie podejścia procesowego w zarządzaniu publicznymi szkołami wyższymi - wyzwania teorii i praktyki. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(47), 163-180. https://doi.org/10.14746/nsw.2016.1.7.
  • Maciąg, J. (2018). Kultura Lean Management w polskich szkołach wyższych (wyniki badań pilotażowych). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(51), 69-95. https://doi.org/10.14746/nisw.2018.1.3.
  • Ministerstwo Rozwoju. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (2019). Deklaracja społecznej odpowiedzialności uczelni. https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2019/1018/142120-deklaracja-spolecznej-odpowiedzialnosci-uczelni.pdf.
  • Monash University (2021a). Environmental, Social and Governance Statement 2021-2025. https://www.monash.edu/__data/assets/pdf_file/0004/2707483/ESG-Statement-2021-2025.pdf.
  • Monash University (2021b). Monash University's Strategic Plan 2021-2030. Impact 2030. https://www.monash.edu/__data/assets/pdf_file/0009/2680389/Strategic-Plan-2030.pdf.
  • Nur Hafidzoh Asyiqin Ahmad, Abd Rahim Romle, Akmal Ahlami Md Rozai, Safarina Mohd Rodzi, Helmie Sheha Che Azemi i Subki Ahmad (2016). Lean Management Approach at University Library in Malaysia: A New Insight. World Applied Sciences Journal, 34(4), 431-436. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2016.34.4.15676.
  • Ohno, T. (1988). Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production. Cambridge: Productivity Press. http://dspace.vnbrims.org:13000/jspui/bitstream/123456789/4694/1/Toyota%20Production%20System%20Beyond%20Large-Scale%20Production.pdf .
  • Piasecka, A., Ludwiczak, A. i Tutko M. (2021). Projakościowe koncepcje zarządzania w szkołach wyższych. TQM. Lean Management, Kaizen. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Randhawa, J. S. i Ahuja, I. S. (2017). Examining the role of 5S practices a facilitator of business excellence in manufacturing organizations. Measuring Business Excellence, 21, 191-206.
  • Ribeiro, D. (2019). University management: The lean production allied to the program quality of life at work. Gestao e Producao, 26(4). https://doi.org/10.1590/0104-530X2259-19.
  • Spychalski, B. (2017). Wdrażanie i funkcjonowanie sytemu zarządzania jakości w szkole wyższej, Problemy Jakości, 4, 6-11.
  • Stańczyk, I. (2017). Rola komórek personalnych w organizacji - wyniki badań. W: M. Bugdol, P. Jedynak (red.), Jakość zarządzania - refleksje, wymiary, problemy (s. 179-186). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Strategia rozwoju Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na lata 2022-2032 (2021). Uchwała nr 87 w sprawie strategii rozwoju Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na lata 2022-2032 z dnia 28 kwietnia 2021 r.
  • Strategia społecznej odpowiedzialności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (2021). Załącznik do zarządzenia Rektora nr 43 z dnia 8 czerwca 2021 r. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Tutko, M. (2016). Wybrane aspekty jakości zarządzania w szkolnictwie wyższym. W: T. Wawak (red.), Zarządzanie w szkołach wyższych i innowacje w gospodarce (s. 99-106). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Vasilieva, G. N., Pletneva, T. V. i Bornyakova, Y. V. (2021). Application of lean technologies of educational process control under the conditions of epidemiological uncertainty. Bulletin of Udmurt University. Series Economics and Law, 31(2), 196-203. https://doi.org/10.35634/2412-9593-2021-31-2-196-203.
  • Wawak, T. (2017). Ekonomia jakości zarządzania. W: M. Bugdol, P. Jedynak (red.), Jakość zarządzania - refleksje, wymiary, problemy (s. 64-73). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Wiśniewska, M. i Grudowski, P. (2016). High-quality academic teachers in business school. The case of the University of Gdańsk, Poland. Total Quality Management & Business Excellence, 27(10), 1158-1170. https://doi.org/10.1080/14783363.2015.1064766.
  • Wonarski, M. (2017). Rola pilota, Kaizen, 1, 26-29.
  • Wyciślak, S. (2017). Implikacje szczupłych i zwinnych koncepcji i praktyk dla elastyczności organizacji. W: M. Bugdol, P. Jedynak (red.), Jakość zarządzania - refleksje, wymiary, problemy (s. 251-260). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Yeh, S. T., Arthaud-Day, M., Turvey-Welch M. (2021). Propagation of lean thinking in academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 47(3). https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102357.
  • Yorkstone, S. (2016). Lean Universities. W: T. Netland, D. Powell (red.), The Routledge Companion to Lean Management (s. 1-23). Edinburgh Napier University.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171674501

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.