PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2023 | 25 | z. 4 | 198--213
Tytuł artykułu

International Competitiveness of the Poultry Sector in Poland Over the Last 20 Years

Warianty tytułu
Międzynarodowa konkurencyjność sektora drobiarskiego w Polsce w ostatnich 20 latach
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The research aimed to assess the changes that have occurred in the Polish export and import of poultry and the industry's competitiveness. The analysis covered the years 2003 and 2022 and was carried out based on Eurostat data. The analysis included, among others, the value and balance of turnover, geographical structure, and selected competitiveness indicators. The leading importers of Polish poultry are the European Union countries. Poland has a comparative advantage mainly in the case of the EU market, which is confirmed by the increasing values of the TC and SI indicators and the decreasing HHI indicator. The obtained SI index values show that Poland had an apparent specialization in the export of poultry sector products to the markets of Great Britain, Bulgaria, Ireland, and Malta. The downward trend of the HHI index indicates the diversification of exports, which is a positive phenomenon as it provides the Polish poultry sector with stable revenues despite emerging turbulence. The reason for such a large increase in exports to EU countries was essentially the abolition of customs duties, attractive prices, and good quality of Polish products. Despite the substantial price advantages of Polish products and the favorable structure of comparative advantage indexes, poultry producers in Poland should constantly monitor the market environment. Attractively priced products offered by Ukraine, Brazil, and Thailand may harm the Polish export of these products in the coming years.(original abstract)
Celem badań była ocena zmian, które zaszły w polskim eksporcie i imporcie drobiu oraz konkurencyjności branży. Analiza dotyczyła lat 2003-2022 i była przeprowadzo- na na podstawie danych Eurostatu. Analizie poddano m.in. wartość i saldo obrotów, strukturę geograficzną oraz wybrane wskaźniki konkurencyjności. Głównym importerem polskiego drobiu są kraje Unii Europejskiej. Polska ma przewagę komparatywną przede wszystkim w przypadku rynku unijnego, co potwierdzają rosnące wartości wskaźników TC, SI oraz ma- lejący wskaźnik HHI. Uzyskane wartości wskaźnika SI pokazują, że Polska miała szczegól- nie wyraźną specjalizację w eksporcie produktów sektora drobiarskiego na rynek Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Irlandii i Malty. Tendencja zniżkowa indeksu HHI oznacza dywersyfi- kację eksportu, co jest pozytywnym zjawiskiem, gdyż zapewnia polskiemu sektorowi dro- biarskiemu stabilne przychody, przy pojawiających się turbulencjach. Przyczyną tak dużego wzrostu eksportu do krajów unijnych było w dużej mierze zniesienie ceł, atrakcyjne ceny i dobra jakość polskich produktów. Pomimo silnych przewag cenowych polskich produktów i korzystnej struktury indeksów przewag komparatywnych, producenci drobiu w Polsce po- winni ciągle monitorować otoczenie rynkowe. Atrakcyjne cenowo produkty oferowane przez Ukrainę, ale również Brazylię i Tajlandię, mogą w kolejnych latach odbić się niekorzystnie na polskim eksporcie tych produktów.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
25
Numer
Strony
198--213
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wroclaw University of Economics and Business, Poland
  • Wroclaw University of Economics and Business, Poland
  • Wroclaw University of Economics and Business, Poland
  • Wroclaw University of Economics and Business, Poland
Bibliografia
  • 1. Błaszczuk-Zawiła Marzenna. 2014. Polsko-rosyjska wymiana handlowa w okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej (Polish-Russian trade during the first ten years of Poland's membership in the European Union). Unia Europejska.pl 3 (226): 16-29.
  • 2. Cieślik Andrzej. 2017. Firmy z udziałem kapitału zagranicznego w Polsce: lokalizacja i orientacja eksportowa (Foreign direct investment in Poland: current state and perspectives for development). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 498: 48-56. DOI: 10.15611/pn.2017.498.04.
  • 3. EC (European Commission). 2023. Agriculture and rural development. Poultry. European Commission, https://agriculture.ec.europa.eu/farming/animal-products/poultry_pl, access; 20.09.2023.
  • 4. Firlej Krzysztof, Anna Sylwia Kowalska, Arkadiusz Piwowar. 2017 Competitiveness and innovation of the Polish food industry. Agricultural Economics (AGRICECON) 63 (11): 502-509. DOI: 10.17221/111/2016-AGRICECON.
  • 5. Frohberg Klaus. 2000. Konkurencyjność polskiego rolnictwa. [W] Strategiczne opcje dla polskiego sektora agrobiznesu w świetle analiz ekonomicznych (Competitiveness of Polish agriculture. [In] Strategic options for the Polish agribusiness sector in the light of economic analyses), eds. E. Majewski, G. Dalton, 224-242. Warszawa: SGGW.
  • 6. Gospodarczyk Paweł. 2023. To już się dzieje. Polski rynek drobiu wkrótce może się kompletnie załamać (It's already happening. The Polish poultry market may soon completely collapse), https://www.money.pl/gospodarka/to-juz-sie-dzieje-polski-rynek-drobiu-wkrotce-moze-sie-kompletnie-zalamac-6884183919430592a.html, access: 20.09.2023.
  • 7. Kowalska Anna Sylwa, Anna Olszańska, Joanna Szymańska, Klaudia Gurkowa. 2022. Supply-side competitiveness on the Polish apple market against other V4 countries. [In] Proceedings of the 39th International Business Information Management Association (IBIMA), 30-31 May 2022, Granada, Spain.
  • 8. Majcher Kamil. 2022. Handel zagraniczny produktami winiarskimi Francji z Unią Europejską w latach 2010-2020 (Foreign trade in wine products between France and European Union in 2010-2020). Ekonomia Międzynarodowa 38: 111-13. DOI: 10.18778/2082-4440.38.03.
  • 9. Misala Józef. 1997. Revealed competitiveness vis-à-vis the EU - trade flow analysis. [In] Analysis of Polish agriculture and food economy's competitiveness and complementarity in regard to EEC/EU over the time span 1990-1995 and the forecast until 2002, eds. Stefan Tangermann, Wolfgang Műnch, 1-30. PHARE Project P 9312-05-07. Preliminary Report. Warsaw: GFA, KOMPAK, FAPA.
  • 10. Olszańska Anna. 2016. Handel zagraniczny Polski produktami mięsnymi w latach 1996-2014 - ocena tendencji na podstawie wybranych wskaźników (Polish foreign trade of meat products from 1996-2014 - assessment of trends on the basis of selected indicators). Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego 16 (2): 232-241.
  • 11. Olszańska Anna. 2021. Rynek drobiu. [W] Wybrane rynki produktów rolno-spożywczych po wejściu Polski do Unii Europejskiej (Poultry market. [In] Selected markets of agri-food products after Poland's accession to the European Union), eds. Anna Olszańska, Anna Kowalska, 135-152. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • 12. Reszczyński Adrian. 2023. Produkcja mięsa drobiowego ma wzrosnąć. MRiRW podało szacunki (Poultry meat production is expected to increase. The Ministry of Agriculture and Rural Development provided estimates), https://www.agropolska.pl/produkcja-zwierzeca/drob/produkcja-miesa-drobiowego-ma-wzrosnac-mrirw-podalo-szacunki,1192.html, access: 20.09.2023.
  • 13. Topagrar.pl. 2021. Jak COVID-19 wpłynął na rynek drobiu? (How has COVID-19 affected the poultry market?), https://www.topagrar.pl/articles/aktualnosci/jak-covid-19-wplynal-na-rynek-drobiu/, access: 20.09.2023.
  • 14. Verdoorn Petrus Johannes. 1960. The intra-bloc trade of Benelux. [In] Economic consequences of the size of nations. International Economic Association Series, ed. Edward Austin Gossage Robinson, 291-329. London: Palgrave Macmillan, DOI: 10.1007/978-1-349-15210-0_19.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171680272

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.