PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2024 | 15 | nr 50 Homo Politicus et Res Publica | 147--170
Tytuł artykułu

Miejsce polityki na mapie ludzkiego doświadczenia w ujęciu Michaela Oakeshotta

Autorzy
Warianty tytułu
The Place of Politics on the Map of Human Experience According to Michael Oakeshott
Języki publikacji
PL
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza miejsca polityki na mapie ludzkiego doświadczenia w filozofii politycznej Michaela Oakeshotta.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem, jakie miejsce polityka zajmuje i powinna zajmować w ludzkim życiu, należy do najważniejszych zagadnień myśli politycznej. W artykule przedstawiam interpretację stanowiska Michaela Oakeshotta w tej sprawie. Próbuję zrozumieć, dlaczego jego zdaniem polityka ma relatywnie małe znaczenie w ludzkim doświadczeniu. Co do metody, artykuł został napisany w duchu tradycji hermeneutycznej.
PROCES WYWODU: Staram się najpierw odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób Oakeshott rozumiał pojęcie doświadczenia. Następnie dowodzę, że funkcja, jaką przypisywał polityce, związana jest z umieszczeniem jej w praktycznej modalności ludzkiego doświadczenia. W kolejnym kroku próbuję odpowiedzieć na pytanie o funkcje polityki w ludzkim życiu. Na koniec wreszcie udzielam odpowiedzi na pytania, w obrębie jakich tradycji myślenia o polityce można umieścić pogląd Oakeshotta i na czym polega specyfika jego stanowiska.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Argumentacja Oakeshotta stanowi przekonującą krytykę stanowisk przypisujących zbyt dużą rolę polityce w ludzkim doświadczeniu. Jego wnioski są ważnym głosem w sporze o rolę polityki, stanowiąc fundamentalną krytykę ideologii dążących do przekształcenia ludzkiego życia przy użyciu narzędzi politycznych, ale także bardziej godnych szacunku stanowisk politycznych głoszących pogląd, że polityka powinna być treścią dobrego życia.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski wypływające z analizy mogą służyć przede wszystkim zmianie sposobu myślenia o analizowanej tematyce. (abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to analyze the place of politics on the map of human experience in the political philosophy of Michael Oakeshott.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The problem of what place politics occupies and should occupy in human life is one of the most important issues in political thought. In this article I present an interpretation of Michael Oakeshott's position on this matter. I try to understand why he thinks politics has relatively little importance in human experience. As for the method, the article was written in the spirit of the hermeneutical tradition.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: First I try to answer the question how Oakeshott understood the concept of experience. I then argue that the function he assigned to politics is related to placing it in the practical modality of human experience. In the next step, I try to answer the question about functions of politics in human life. Finally, I provide answers to the questions within which traditions of thinking about politics can Oakeshott's view be placed and what is the specificity of his position.
RESEARCH RESULTS: Oakeshott's argument is a compelling critique of positions that assign too much of a role to politics in human experience. His conclusions are an important voice in the debate about the role of politics, constituting a fundamental critique of ideologies that seek to transform human life using political tools, but also of more respectable political positions proclaiming the view that politics should be the content of a good life.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The conclusions drawn from the analysis can primarily serve to change the our way of thinking about the subject. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
15
Strony
147--170
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Abel, C. (red.). (2010). The Meanings of Michael Oakeshott's Conserva-tism. Exeter: Imprint Academic.
  • Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka. A. Łagodzka (Tłum.). Warszawa: Fundacja Aletheia.
  • Burckhardt, J. (1991). Kultura Odrodzenia we Włoszech. M. Kreczow-ska (Tłum.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Corey, E.C. (2006). Michael Oakeshott on Religion, Aesthetics, and Poli-tics. Columbia: University of Missouri Press.
  • Devigne, R. (2012). Oakeshott as Conservative. In A Companion to Michael Oakeshott (ss. 268-289). University Park, PA: The Penn-sylvania State University Press.
  • Franco, P. (1990). The Political Philosophy of Michael Oakeshott. New Haven: Yale University Press.
  • Franco, P. (2004). Michael Oakeshott - An Introduction. New Haven: Yale University Press.
  • Gray, J. (2006). Postliberalism. Studies in Political Thought. New York-London: Routledge.
  • Nardin, T. (2013). Michael Oakeshott. Bloomsbury Academic.
  • Nardin, T. (2015). Michael Oakeshott's Cold War Liberalism. New York: Palgrave Macmillan.
  • O'Sullivan, N.K. (2013). "Michael Oakeshott: Religion, Politics and the Moral Life". International Dialogue, 3(18).
  • Oakeshott, M. (1989). The Voice of liberal Learning. Indianapolis: Liberty Fund.
  • Oakeshott, M. (1993a). Morality & Politics in Modern Europe - The Harvard Lectures. New Haven: Yale University Press.
  • Oakeshott, M. (1993b). Religion, Politics and the Moral Life. T. Fuller (Ed.). New Haven-London: Yale University Press.
  • Oakeshott, M. (1999). Wieża Babel i inne eseje. A. Lipszyc, Ł. Sommer, & M. Szczubiałka (Tłum.). P. Śpiewak (Oprac.). Warszawa: Fundacja Aletheia.
  • Oakeshott, M. (2004). What is History? and Other Essays: Selected Writings. Charlottesville: Imprint Academic.
  • Oakeshott, M. (2008). O postępowaniu człowieka. M. Szczubiałka (Tłum.). T. Żyro (Red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Oakeshott, M. (2008). The Vocabulary of Modern European State. Charlottesville: Imprint Academic.
  • Oakeshott, M. (2019). Polityka wiary i polityka sceptycyzmu. M. Szczubiałka (Tłum.). T. Fuller (Red.). Warszawa: Fundacja Aleheia.
  • Oakeshott, M. (2023). Szkice o historii, stowarzyszeniu cywilnym i polityce. S. Stecko (Tłum., Oprac.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Podosik, E. (2011). In Defence of Modernity: The Social Thought of Mi-chael Oakeshott. Charlottesville: Imprint Academic.
  • Quinton, A. (1978). The Politics of Imperfection. The Religious and Secular Traditions of Conservative Thought in England from Hooher to Oakeshott. London-Boston: Faber and Faber.
  • Scruton, R. (2002). Co znaczy konserwatyzm. T. Bieroń (Tłum.). Po-znań: Zysk i S-ka.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171686716

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.