Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Pytanie zawarte w tytule zadają sobie wielokrotnie osoby uczestniczące w negocjacjach handlowych. Problem prawdy i kłamstwa w negocjacjach, składania fałszywych lub nie w pełni prawdziwych oświadczeń jest bowiem (obok stosowania podstępnych taktyk) jednym z fundamentalnych problemów etycznych negocjacji. Stosowanie różnych form kłamstwa w negocjacjach ma zwiększyć siłę negocjatora. Informacja jest jednym z najcenniejszych zasobów w działalności gospodarczej, a także jedną z głównych podstaw siły w negocjowaniu, bowiem proces negocjacji opiera się na "zależności informacyjnej". Naruszenie prawdy poprzez kłamstwo, manipulowanie informacją zwiększa siłę kłamcy poprzez zmianę równo-wagi "dokładnej" informacji w stosunkach negocjacyjnych. Dlatego negocjatorzy dość często ulegają "pokusie" stosowania różnych form kłamstwa. Jaką ocenę moralną powinny uzyskać tego typu nieprawdy w negocjacjach handlowych jest nieetyczne?praktyki? Czy mówienie nieprawdy w negocjacjach handlowych jest nieetyczne? (fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Handlowea w Bergen
Bibliografia
- Anton R.J. (1990) Drawing the line: an exploratory test of ethical behavior in negotiations. 'The International Journal of Conflict Management", vol. 1, no 3, ss. 265-280.
- Boks. (1978) "Lying: Moral choice in public and private life", New York: Vintage Books.
- Haring B. (1979) "Free and faithful in Christ: Moral theology for priests and lalty, 2". New York: Seabury Press.
- Lewicki R.J. (1983) Lying and deception: A behavioral model with applications to negotiations. In M.H. Bazerman, R.J. Lewicki, (Eds). Negotiating in organization (ss. 68-90). Beverly Hills, Ca: Sage.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171693835