PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1996 | 140 Bezrobocie w województwie łódzkim | 111--117
Tytuł artykułu

Zjawisko bezrobocia w percepcji i interpretacji bezrobotnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Unemployment in Perception and Interpretation of the Unemployed
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł jest próbą ukazania, jakimi strukturami charakteryzują się typowe indywidualnie formułowane schematy interpretacyjne sytuacji bezrobocia. Analiza oparta jest na materiale pochodzącym z badań ankietowych przeprowadzonych wśród łódzkich bezrobotnych w 1993 roku. Wynika z niej, iż sytuacja indywidualnego bezrobocia jest zarazem sytuacją stresu społecznego wiążącą się z różnorodnymi stanami frustracyjnymi.
EN
The article presents some results of the research on the unemployed in Lodz, done in the middle of 1993. On the base of respondents answers, there has been made an attempt to reconstruct and typologise the perceptional and interpretational patterns of the unemployment, used by the respondents. The predominant attitude in the situation of being unemployed is a strong frustration and making claims for special benefits, and the lowet level of objectivity and constructionism. Respondents' answers also proves that there are few interpretative stereotypes of unemployment in unemployed consciousness. Some of them see the causes of unemployment as badwill or incompetence of authorities or withdrawal from the idea of socialism. Such a stereotyping is typical from respondents with lower educational level. Other interpretational stereotypes, usually from respondents with high school or university education, criticise slow progress in the building of the free market economy and unsatisfactionary support of the, unemployed activity.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004260

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.