Warianty tytułu
Certain Aspects of Adapting the Marketing Management as Exemplified by Enterprises Belonging to the Agro-Business Sphere of the Lublin Region
Języki publikacji
Abstrakty
Celem opracowania było określenie czy i w jaki sposób przedsiębiorstwa działające w sferze agrobiznesu próbują wypracować własny, dostosowany do zmieniających się warunków otoczenia, model zarządzania i organizacji. Pytanie dotyczyło również stopnia podobieństwa do modelu przedsiębiorstwa zarządzanego marketingowo ze szczególnym uwzględnieniem zmian w zakresie organizacji i lokalizacji działów marketingowych oraz czynników wpływających na decyzje produkcjne i cenowe. Podjęta została również próba określenia czynników mogących wpłynąć na efektywność strategicznego zarządzania marketingowego w specyficznych warunkach polskiego przetwórstwa rolniczego oraz odpowiedzi na pytanie, czy koszty wprowadzonych zmian mają swoje uzasadnienie w wielkości ryzyka, jakie ograniczją. Materiał empiryczny został zebrany na podstawie ankiety przeprowadzonej w 5 przedsiębiortwach należących do branży przetwórstwa rolniczego, poprzez ustny i pisemny wywiad. Ankieta składała się z 32 pytań skierowanych do kierowników komórek marketingowych lub działów handlowych przedsiębiorstw.
The purpose of the paper is to find out whether the enterprises working in the sphere of agro-business introduce a model of management and organisation which is adepted to the changing environment and whether this model is similar to the one of an enterprise run by means of marketing management with spcial consideration to the changes in the sphere of organisation and placement of marketing departments and factors influencing the decisions concerning production and prices. The method of a comaparative analysis was used in which tha pattern was provided by the model of marketing management by P. Kotler. The data came from questionnaires and interviews held in 5 enterprises belonging to the line of agricutural processing. The weak and strong points of the enterprises were analyzed as shown in the subjective opinions given by the workers (of the marketing departament and the head of the enterprise). The studies included the period between January 1990 and August 1993. They showed that marketing management had not been introduced in any of the studied enterprises. The activities observed in this respect were purely structural and were pursued in an accidental manner. They cannot be called an evolution whose organisational changes and training were meant to change the mentality of all the workers, which could eventually lead to the highest level of development, when it is not the organisational structure that enforces a marketing way of thinking but the latter is a natural consequence of the knowledge possessed by all the workers. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
401--414
Opis fizyczny
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000009138