Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Realizacja fuzji bądź przejęcia przedsiębiorstw należy do złożonych i kosztownych operacji gospodarczych wymagających często wyjątkowych kompetencji. Omówiono ogólne zasady zarządzania procesem przejęcia. Ważną jest przewaga czasowa, dochowanie tajemnicy przejęcia oraz należytej staranności. Przeprowadzenia niezbędnych analiz, efektywnego sposobu podejmowania decyzji, zastosowania prawidłowej strategii przejęcia oraz sprawnej integracji przedsiębiorstw po przejęciu. Ważny jest system komunikacji, koordynowanie działaniami zespołu oraz okresowe oceny ich pracy. Powodem do angażowania specjalistów zewnętrznych jest charakter prac, a udział np. banku inwestycyjnego daje gwarancje rzetelności przygotowania procesu. Podstawą do wszelkich innych działań jest określenie potrzeb strategicznych przedsiębiorstwa i określenie formy jego rozwoju. Potrzebna jest też analiza strategiczna nabywcy i określenie potrzeb, które mają być zaspokojone poprzez transakcję. Samoocena nabywcy powinna dotyczyć własnej sytuacji rynkowej, finansowej i kierunków rozwoju oraz rozpoznania interesów i oczekiwań głównych grup interesu (akcjonariuszy, menedżmentu, pracowników). Następnym etapem jest due-diligence, a w jej trakcie wszechstronna weryfikacja danych. Dalej następuje wycena firmy i przygotowanie struktury operacji. Kluczowym elementem jest integracja przedsiębiorstwa, a także ocena efektów przejęcia i weryfikacja działań.
Twórcy
autor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000111504