Warianty tytułu
External Co-operation in a Company Management
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł dotyczy znaczenia kooperacji zewnętrznej dla organizacji sieciowej. W szczególności zostały zaprezentowane podstawowe pojęcia związane z kooperacją, klasyfikacje rodzajów kooperacji przede wszystkim zewnętrznych, motywy podejmowania współpracy, charakterystyka szczególnej formy współpracy między firmami tzn. aliansu strategicznego, korzyści i zagrożenia płynące z tytułu nawiązywania współpracy w postaci aliansu oraz rodzaje przyjmowanych strategii w ramach kooperacji.
This article presents basic definitions connected with co-operation, various classifications of kinds of co-operation, mostly of external co-operation, reasons for co-operating, characteristics of special forms of co-operation between enterprises, that is strategic alliance, benefits and threats associated with establishing co-operation in a form of an alliance and finally types of strategies adopted within the co-operation. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
143--157
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Agencje badań marketingowych w Polsce, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 3, 1999.
- Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa, 1985.
- Bielawny J., Venture capital?, Firma, nr 6, 1991.
- Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002.
- Ciesielski M., Zarządzanie łańcuchem dostaw jako element strategii firmy, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr l, 1999.
- Cieślicki M., Alianse strategiczne w przemyśle komputerowym, Przegląd Organizacji, nr 5, 1999.
- Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa, 2002.
- Dornieden U., Schibler A., Weihrauch J., Marketingsinstitutionen, Studienhefte fuer Operatives Marketing, Verlag Gabler, Wiesbaden, nr 6, 1977.
- Fabiańska K., Rokita J., Rozwój przedsiębiorstwa. Procesy i strategie rozwoju, Prace Naukowe AE Katowice, tom III, 1991.
- Famielec J., Układy kooperacyjne w gospodarce rynkowej. Doświadczenia, strategie, AE Kraków, 1992.
- Famielec J., Układy kooperacyjne w przemyśle, AE Kraków, 1988.
- Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa, 1996.
- Gawiencki M., Grudzewski W. M., Rogowski W., Alianse strategiczne przedsiębiorstw w warunkach polskich, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 3, 2000.
- Harrigan K.R., Strategic Alliances and Partner Assymmetries, [w:] Contractor F.J., Lorange P., Cooperative Strategies in International Business, Lexington Books, 1988.
- Jagoda H., Państwowa regulacja integracji przedsiębiorstw w polskiej gospodarce. Ewolucja, ocena, kierunki, Prace naukowe AE Wrocław, nr 522, 1990.
- Kaleta A., Strategia konkurencji w przemyśle, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, 2000.
- Kooperanci na rynkach międzynarodowych, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 2, 1999.
- Lea R., Parker B., The JIT Spiral of Continuous Improvement. „Industrial Management and Data System", nr 4, 1989.
- Lisikiewicz J. Zgrupowanie przedsiębiorstw przemysłowych, [w:] Rozwój struktur organizacyjnych jednostek przemysłowych, Warszawa, SGPiS, 1989.
- Luger A.E., Geisbuesch H,.G., Neumann J., Betriebswirtschaftslehre, Stuttgart, (tom II), 1982.
- Masłyk-Musiał E., Organizacje w ruchu (1), „Przegląd Organizacji", nr 7, 1994.
- Mendenhall M., Punnet B.J., Ricks D., Global Management, Blackwell Publishers, Cambridge (USA), 1995.
- Milewska B., Milewski D., Współpraca z dostawcami - możliwości zwiększenia korzyści, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 10, 1998.
- Morrow J., Rób biznes, Morrow Publishing, 1991.
- Moszkowicz K., Strategie współpracy w dziedzinie B+R, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław, nr 186, 1998.
- Nogalski B., Wybrane formy współpracy między partnerami zagranicznymi, „Przegląd Organizacji", nr 2, 1993.
- Nowoczesne systemy dystrybucji, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 2, 1999.
- Organizacja przyszłości, pod red. F. Hesslebeina i R. Goldsmitha, Niewyobrażalna przyszłość, Business Press, Warszawa, 1998.
- Piekarz H., Efekt organizacyjny jako kryterium oceny systemu wytwórczego, AE Kraków, 1991.
- Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa, 1996.
- Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, pod red. J. Lichtarskiego, wyd. 3, AE Wrocław, 1999.
- Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1978.
- Raia E., Synchronizing the Supply Chain, Purchasing, September 8, 1994.
- Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 1997.
- Wilczyński J., The Multinationals and East-West Relations, T. Macmillian Press, London, 1976.
- Wrzosek S. Metody podejmowania decyzji o koncentracji, specjalizacji i lokalizacji produkcji w przemyśle spożywczym, Prace naukowe AE we Wrocławiu, nr 53, 1989.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000048439373