Warianty tytułu
Systems of Promoting Companies on the Polish Market : Structures and Functioning
Języki publikacji
Abstrakty
Przedstawiono proces komunikacji marketingowej i jego uwarunkowania, fazy rozwoju komunikacji marketingowej, warunki ją determinujące oraz psychologiczne aspekty związane z oddziaływaniem promocji. Omówiono znaczenie promocji w marketingu-mix przedsiębiorstwa, wyjaśniono istotę systemu promocji oraz opisano jego strukturę. Dokonano charakterystyki instrumentów promocji stosowanych w systemie promocji. Na koniec zaprezentowano i omówiono w sposób chronologiczny wybrane wyniki badań empirycznych nad systemami promocji przedsiębiorstw, prowadzonych w Polsce w latach 1989-2002.
The study presents the conditions, development stages, determinants and psychological aspects of a marketing communication process. Promotion and its role in the corporate marketing-mix was discussed and the nature together with the structure of promotion systems was explained. Moreover, the study provides a classification of promotion instruments and gives characteristics of traditional as well as modern IT-based instruments such as: advertising, trade promotion, consumer promotion, public relations, on-line and off-line media. Finally, it outlines the history of empirical research on corporate promotion systems, which were carried out in Poland in the years of 1989-2002. (JW)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
Bibliografia
- Altkorn J., Kramer T.: Leksykon marketingu. PWE, Warszawa 1998.
- Altkorn J.: Strategia marki. PWE, Warszawa 1999.
- Altkorn J.: Marketing w turystyce. PWN, Warszawa 2000.
- Ambler T.: Marketing od A do Z. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
- Analiza rynku. Systemy i mechanizmy. Red. S. Mynarski. AE, Kraków 1993.
- Badania marketingowe: metody i oprogramowanie komputerowe. Praca zbiorowa J. Bazarnik [i in.]; Canadian Consortium of Management Schools. AE, Kraków, Fogra 1992.
- Badania marketingowe. Red. K. Mazurek-Łopacińska. AE, Wroclaw 1996.
- Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań. Red. K. Mazurek-Łopacińska. AE, Wrocław 2002.
- Badania rynkowe i marketingowe. Red. J. Kramer. PWE, Warszawa 1994.
- II Badanie użytkowników sieci Internet, www.badanie.ae.krakow
- Balcerowicz L.: Polskie i niepolskie. "Wprost" 2000, nr 11.
- Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T.: Wstęp do językoznawstwa. Uniwersytet im. A. Mickiwicza, Poznań 1982.
- Baruk A.: Nabywca w centrum uwagi firmy. Zalety sprzedaży osobistej. "Marketing i Rynek" 1998, nr 3.
- Bednarski A.: Zarys teorii organizacji i zarządzania. TNOiK, Toruń 1998.
- Belch G.E., Belch M. A.: Advertising and Promotion. An Integrated Marketing Communications Perspective. Irwin/McGraw-Hill 1998.
- Belz Ch.: Verkaufskompetenz. Verlag Thexis, St. Gallen 1996.
- Bernskötter H.: Erfolgs-Rezepte erstklassiger Verkaufs-Organisationen. "Marketing Journal" 1990, Nr 1.
- Bielski M.: Organizacje. Istota, struktury procesy. Uniwersytet Łódzki, Łódź 1997.
- Bieniok H., Rokita J.: Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 1984.
- Biuletyn Statystyczny Województwa Śląskiego. Urząd Statystyczny, Katowice 2004.
- Black S.: Public Relations. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
- Blythe J.: Marketing communications. Prentice Hall, Great Britain 2000.
- Blythe J.: Komunikacja marketingowa. PWE, Warszawa 2002.
- Błaszczak P.: Public Relations — Więcej niż marketing. Makijaż dla przedsiębiorstwa. "Gazeta Wielkopolska" 1994, nr 52.
- Bruhn M.: Kommunikationspolitik. Verlag Franz Vahlen, München 1997.
- Bulak P.: Product placement w praktyce. "Marketing i Rynek" 2000, nr 5.
- Butzko H.G.: Verkäufer müssen das Zuhören (wieder) lernen. "Marketing Journal" 1992, nr 4.
- Charkiewicz A.: Internet - podręcznik dla studentów i nie tylko. Wydawnictwo Translator S.C., Warszawa 1995.
- Collin S.: Internet w biznesie. Poltext, Warszawa 1998.
- Danielewicz S.: Sprzedaż bezpośrednia. Biuro Mediów i Reklamy PKB, Gdańsk 2001.
- Davis A.: And the Winner Is: Public Relations. „Markeing News" 1998, Vol. 48.
- Decyzje konsumentów i ich determinanty. Red. E. Kieżel. AE, Katowice 2001.
- Demand Th.: Ein Weg zum Erfolg in der Werbung. "Thexis" 1992, Nr 6.
- Diller H.: Valens Grosses Marketinglexikon. Verlag C.H. Beck, Verlag Franz Vahlen, München 1992.
- Dobek-Ostrowska B.: Podstawy komunikowania społecznego. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2002.
- Dobiegała-Korona B. oraz zespół: Kompozycja promocji. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1997.
- Domański T., Kowalski P.: Marketing dla menadżera. PWN, Warszawa-Łódź 1998.
- Drab A.: Marketing wystawienniczy — czyli jak odnieść sukces w sprzedaży. Business Press, Warszawa 1998.
- Drabik I.: Współczesne formy współpracy gospodarczej Polski z otoczeniem regionalnym i globalnym. AE, Katowice 2001.
- Drzazga M.: Każda pozycja to propozycja. "Business Magazine" 1993, nr 1.
- Drzazga M.: Promocja w działalności marketingowej przedsiębiorstw handlowych. AE, Katowice 2001.
- Dulinłec E.: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN, Warszawa 1997.
- Dünn S.W., Barban A.M., Krugman D.M., Reid L.N.: Advertising. Its Role in modern Marketing. The Dryden Press, Orlando 1990.
- Dzialalność gospodarcza spółek z udziałem kapitału zagranicznego w 2002 r. GUS, Warszawa 2003.
- Działalność gospodarcza przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób w 2002 r. GUS, Warszawa 2003.
- Encyklopedia językoznawcza ogólna. Red. K. Polański. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1993.
- Encyklopedia organizacji i zarządzania. Red. L. Pasieczny. PWE, Warszawa 1981.
- Fink D.H., Meyer N., Wamser Ch.: Multimedia - Einstaz im Marketing. "Marketing Journal" 1995, Nr 6.
- Fiske J.: Introduction to Communikations Studies. Routhledge, London and New York 1990.
- Flachsmann S.: Mit Promotionem den Umsatz ankurben. „Marketing & Kommunikation" 1995, Nr 4.
- Flakiewicz W., Oleński J.: Cybernetyka ekonomiczna. PWE, Warszawa 1989.
- Futrelly Ch.: Fundamentals of Selling. IRWIN, Homewood, Boston 1990.
- Gamdzik P.: Sieć do połowu pieniędzy. Raport specjalny. "Businessman Magazine" 1996, nr 8(65).
- Garbarski L.: Zrozumieć nabywcę. PWE, Warszawa 1994.
- Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing - punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 2001.
- Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania. Red. B. Liberska. PWE, Warszawa 2002.
- Głowacki R.: Przedsiębiorstwo na rynku. PWE, Warszawa 1987.
- Goban-Klas T.: Public relations — czyli promocja reputacji. Business Press, Warszawa 1997.
- Goban-Klas T.: Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji ilnternetu. PWN, Warszawa-Kraków 1999.
- Goban-Klas T., Sienkiewicz P.: Społeczeństwo informacyjne: szansę, zagrożenia, wyzwania. Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999.
- Gomółka Z.: Elementy ogólnej teorii systemów. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 1999.
- Gorbaniuk O.: Struktura czynnikowa postaw wobec reklamy telewizyjnej. "Marketing i Rynek" 1999, nr 11.
- Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa 1996.
- Grzesiuk A.: Tajemnice sklepowej półki. "Marketing w Praktyce" 1999, nr 6(28).
- Gwiazda A.: Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej. Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 1998.
- Hiam A.: Marketing. Wydawnictwo RM, Warszawa 1999.
- Hines B.H.: The power of public relations in brand management. "Marketing News" 1997, Vol. 31, August.
- Horoch: Zegarkowe szaleństwo, czyli product placement na czasie. "Impact" 2003, nr 1.
- Hubert K.: Image, czyli jak być gwiazdą na rynku. Business Press LTD., b.r.w.
- Hutt M.D., Speh T.W.: Zarządzanie marketingiem. Strategia dóbr i usług przemysłowych. PWN, Warszawa 1997.
- Ihator A.S.: Effective Public Relations Techniques for the Small Business in a Competitive Market Environment. "Public Relations Quarterly" 1998, Vol. 43, Summmer.
- Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Pozyskiwanie, wykorzystywanie i ochrona (Wybrane problemy teorii i praktyki). Red. R. Borowiecki, M. Kwieciński. Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2003.
- Internet w Marketingu. Red. A. Bajdak. P WE, Warszawa 2003.
- Jachnis A, Terelak J.F.: Psychologia konsumenta i reklamy. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1998.
- Jakubowski M.: Reklama w sieci. „Aida Media" 1998, nr 12 (55).
- Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U.: Lobbing. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
- Kaczmarczyk S.: Badania marketingowe — metody i techniki. PWE, Warszawa 1995.
- Kall J.: Reklama. PWE,Warszawa 1994.
- Karwowski J.: Zarządzanie marketingowe. Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 1993.
- Kasiewicz S.: Globalizacja przedsiębiorstw - polskie dylematy. Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej SGH, Warszawa 2003.
- Kieżun W.: Sprawne zarządzanie organizacją. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1997.
- Kędzior Z., Karcz K.: Badania marketingowe w praktyce. PWE, Warszawa 1996.
- Kłeczek R., Kowal W., Waniowski P., Woźniczka J.: Marketing - jak to się robi. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992.
- Kołodko G.W.: Globalizacja a perspektywy rozwoju krajów postsocjalistycznych. "Dom Organizatora", Toruń 2001.
- Komór M.: Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku. PWN, Warszawa 2000.
- Komunikacja marketingowa. Red. M. Rydel. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk 2001.
- Konsument, przedsiębiorstwo, przestrzeń. Materiały konferencyjne. Centrum Badań i Ekspertyz AE, Katowice 1998.
- Kotler Ph.: Principles of Marketing. Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York 1980.
- Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
- Kotler Ph., Armstrong G.: Marketing - eine Einführung. Service Fachverlag, Wien 1988.
- Kotler Ph., Armstrong G., Sauders J., Wong V.: Marketing. Podręcznik europejski. PWE, Warszawa 2002.
- Kotler Ph., Bliemel F.: Marketing Management. Poeschel Verlag, Stuttgart 1992.
- Koźmiński A.: Analiza systemowa organizacji. PWE, Warszawa 1976.
- Kramer T.: Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 2000.
- Kręcicka A., Kupczyk A.: Era internetu — czyli nie tylko na plus. "Impact" 2002, wrzesień.
- Kroeber-Riel W.: Strategie und Technik der Werbung. Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart-Berlin-Köln 1993.
- Król L.: Jak reklamować się w Internecie. "Businessman Magazine" 1997, Nr 2.
- Kühn R.: Verkaufsförderung: Belebung des Marketing-Mix. W: Marketing-Praxis. Hrsg. L. Flop. Verlag Für Fachmedien, St. Gallen 1985.
- Kwarciak B.: Co trzeba wiedzieć o reklamie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997.
- Lettau H.G.: Entlohnungs - Systeme im Verkauf. "Marketing Journal" 1990, Nr 1.
- Levinson J.C., Rubin Ch.: Marketing partyzancki on-line. PWE, Warszawa 1998.
- Limański A., Śliwińska K.: Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku. Difin, Warszawa 2002.
- Łodziana-Grabowska J.: Efektywność reklamy. PWE, Warszawa 1996.
- Maison D.: Dlaczego robi się reklamy. "Marketing i Rynek" 1996, nr 6.
- Malinowska M.: Komunikacja marketingowa w przedsiębiorstwie (podejście systemowe). AE, Katowice 2001.
- Marketing globalny i jego strategie. Uwarunkowania, podstawowe opcje, instrument. Red. L. Żabiński. AE, Katowice 2002.
- Marketing Praxis. Hrsg. L. Flop. Verlag für Fachmedien, St. Gallen 1985.
- Mazur J.: Zarządzanie marketingiem usług. Difin, Warszawa 2001.
- Mazurek-Łopacińska K.: Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. PWE, Warszawa 2003.
- Media, komunikacja, biznes elektroniczny. Red. B. Junga. Difin, Warszawa 2001.
- Mruk H.: Targi jako element promocji w działalności marketingowej przedsiębiorstw. W: Targi w systemie komunikacji marketingowej. Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o., Poznań 1996.
- Mynarski S.: Elementy teorii systemów i cybernetyki. PWN, Warszawa 1979.
- Mynarski S.: Badania rynkowe w warunkach konkurencji. Oficyna Wydawnicza Fogra, Kraków 1995.
- Meffert H.: Marketing. Grundlagen der Absatzpolitik. Gabler Verlag, Wiesbaden 1986.
- Meffert H.: Marketing. Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung. Gabler Verlag, Wiesbaden 1986; 2000.
- Modarska B.: SMS narzędziem marketingu. "Marketing w Praktyce" 2002, nr 4.
- Musiał M., Poznański P.: E-mailing w internetowej promocji. "Marketing w Praktyce" 2001, nr 11.
- Musiał M., Poznański P.: Nowy znaczy lepszy. "Brief" 2002, lipiec.
- Nawrat B.: Interaktywna reklama przez komórkę. "Marketing w Praktyce" 2002, nr 11.
- Nieschlag R., Dichtl E., Hörschen H.: Marketing. Duncker & Humblot, Berlin 1985; 1997.
- Nowa encyklopedia powszechna. PWN, Warszawa 1996, t. 6.
- Nowacki R., Strużycki M.: Reklama w przedsiębiorstwie. Difin, Warszawa 2002.
- Nowak E.: Polacy wobec reklamy. "Marketing w Praktyce" 1999, maj-czerwiec. Ogólna teoria systemów. Red. G. Klir. Warszawa 1977.
- Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki. Red. A. Stabryła, J. Trzcieniecki. PWN, Warszawa 1986.
- Otte M.: Marketing. Spółka Gratis, Wrocław 1991.
- Pepels W.: Beck-Wirtschaftsberater. Praxiswissen Marketing. Deutscher Taschenbuch Verlag, Berlin 1996.
- Pepels W.: Lexikon des Marketing. Beck-Wirtschaftsberater, Berlin 1996.
- Pepels W.: Einführung in die Kommunikationspolitik. Schäffer Poeschel Verlag, Stuttgart 1997.
- Pepels W.: Kompaktlexikon Marketingkommunikation. Metropolian Verlag, Düsseldorf-Regensburg 1997.
- Pepels W.: Kommunikations - Management. Marketing-Kommunikation vom Briefing bis zur Realisation. Schäffer-Poeschel Verlag, Stuttgart 1999.
- Piasta Ł.: Public relations. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1997.
- Pluta-Olearnik M.: Marketing usług. PWE, Warszawa 1994.
- Podmioty gospodarcze według rodzajów i miejsc prowadzenia działalności w 2002 r. GUS, Warszawa 2003.
- Podstawy marketingu. Red. J. Altkorn. Instytut Marketingu, Kraków 1992.
- Podstawy marketingu. Red. J. Pindakiewicz. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1997.
- Podstawy marketingu. Red. H. Mruk. AE, Poznań 1999.
- Podstawy marketingu. Red. J. Karwowski. Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2003.
- Polacy o reklamie, http://www.cbos.pl/.
- Przybyłowski K., Hartley S., Kerin R.E., Rudelius W.: Marketing. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
- Pszczółkowski T.: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.
- Ptaszyńska-Jedynak B.: PR pozytywnych skojarzeń. "Marketing w Praktyce" 2002, nr 2.
- Rocznik Statystyczny Województw. GUS, Warszawa 2003.
- Rota F.P.: Informationsmittel des Unternehmens. Wege und Formen effizienter Marktinformation. Verlag C.H. Beck, München 1997; 1999.
- Rothschild M.L.: Advertising. From Fundamentals to Strategies. D.C, Heath and Company, Lexington-Massachusetts-Toronto b.r.w.
- Rüssel J., Th. Lane W.R.: Reklama według Ottona Kleppnera. Feiberg SJA, Warszawa 2000.
- Rutkowski L, Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWN, Warszawa 2000.
- Rydel M.: Podręczny leksykon promocji. Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, Gdańsk 1998.
- Sagan A.: Badania marketingowe. Podstawowe kierunki. AE, Kraków 1998.
- Schoell W.F., Guiltnan J.P.: Marketing. Contemporary Concepts and Practices. Allyn and Bacon, Boston-London-Sydney-Toronto 1990.
- Seiler A.: Marketing. BWL in der Praxis IV. Orell Füssli Verlag, Zürich 2000.
- Sektor Finansowy w Polsce w warunkach globalizacji procesów gospodarczych. Materiały konferencyjne pod red. I. Pyki. Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych, Katowice 2000.
- Stanton W.J.: Fundamentals of Marketing. Mc Graw-Hill Book Company, New York 1981.
- Stanton W.J., Etzel M.J., Walker B.J.: Fundamentals of Marketing. Me Graw-Hill, New York 1994.
- Strużycki M.: Przedsiębiorstwo a rynek. PWE, Warszawa 1992.
- Sznajder A.: Sponsoring, czyli jak promować firmę wspierając innych. Business Press, Warszawa 1998.
- Sznajder A.: Sztuka promocji. Business Press, Warszawa 1993.
- Sztucki T.: Promocja — sztuka pozyskiwania nabywców. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1995; 1999.
- Śledański A.: Bezpośrednie wspieranie sprzedaży. "Marketing w Praktyce" 2001, nr 8.
- Śliwińska K.: Marketingowe instrumenty komunikowania się firmy z rynkiem. Wydawnictwo Wyższej Śląskiej Szkoły Zarządzania, Katowice 1999.
- Światowy G.: Zachowania konsumenckie. AE, Wrocław 1994.
- Śmid W.: Encyklopedia promocji i reklamy. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2001.
- Teoria i praktyka marketingu handlowego. Red. K Śliwińska. AE, Katowice 2002.
- Tomczak T., Müller F.: Kommunikation als zentralerErfolgsfaktor der strategischen Markenfürung. "Thesis" 1992, Nr 6.
- Walter V.: Die Zukunft des Online-Marketing. Rainer Hampp Verlag, München und Mering 2000.
- Weinhold-Stünzi H.: Vision 2000. "Verkauf & Marketing" 1994, Nr 3.
- Wettig H.: Plakat - Werbung. Die Wirkung vor dem Anschlag Testen. "Marketing Journal" 1992, nr 5.
- Wielki J.: Elektroniczny marketing poprzez Internet. PWN, Warszawa-Wrocław 2000.
- Wiktor J.W.: Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. PWN, Warszawa 2001.
- Wojak P.: Merchandising? Tak proszę. "Marketing Service" 1996, nr 3.
- Wojcik K.: Public relations. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001.
- Wybrane problemy Public Rrelations. Red. A. Adamus-Matuszyńska. AE, Katowice 1999.
- Wykorzystanie Internetu w marketingu. Red. E. Zeman-Miszewska. AE, Katowice 2003.
- Zarządzanie. Teoria i praktyka. Red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski. PWN, Warszawa 2000.
- Zemler Z.: Public relations. Kreowanie reputacji firmy. Poltext, Warszawa 1992.
- Zieliński J.: Do 2005 będzie już miliard internatów. Dziennik Internetowy PAP z 8 lutego 2001 r.
- Zieliński J.: Tyle samo co w maju. W: Winter - Wiadomości internetowe, www.winter.pl z 7 sierpnia 2003 r.
- Zieliński J.: Więcej w domu i w kawiarenkach. W: Winter — Wiadomości internetowe, www.winter.pl z 2 lutego 2003 r.
- Zięba P.: Motywowanie w dziale sprzedaży. "Marketing w Praktyce" 2001, nr 7.
- Zorska A.: Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej. PWN, Warszawa 2000.
- Żabiński L.: Zarządzanie marketingowe. Istota. Koncepcje. Problematyka. AE, Katowice 1998.
- Żbikowska A.: Percepcja reklamy przez dzieci w wieku przedszkolnym. "Marketing i Rynek" 1998, nr 10.
- Żurawik B., Żurawik W.: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000085085846