PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 5 | 605--627
Tytuł artykułu

Educational Equality of Opportunity in Poland

Warianty tytułu
Równość szans edukacyjnych w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Education is considered one of the best means in improving equality of opportunity. Based on the PISA 2003 database we evaluate educational equality of opportunity in Poland. Equality of opportunity holds if with given effort (learning time) it is impossible to rank distributions of outcomes (performance in mathematics) according to circumstances (parental education level). We find that the opposite is true, clear ranking obtains for almost all effort levels. However, with higher effort levels the distributions come closer together indicating that although there is no change in the ranking itself there is a change in the degree of inequality of opportunity, namely, the higher effort the higher equality of opportunity. By trying harder children with disadvantaged background may reduce the adverse impact of their endowment on performance. This pattern emerges also with alternative measures of effort and circumstances. (original abstract)
Wykształcenie jest uznawane za jeden z najlepszych sposobów wyrównywania szans zawodowych. Na podstawie danych pochodzących z bazy danych PISA 2003 autorzy dokonują oceny równości szans edukacyjnych w Polsce. Równość szans występuje wówczas, gdy przy danym wysiłku edukacyjnym (czas nauki) rozkład uzyskiwanych wyników (testy z matematyki) jest niezależny od uwarunkowań rodzinnych (poziom wykształcenia rodziców). Wyniki analizy pokazują, że jest odwrotnie: niemal przy każdym poziomie indywidualnego wysiłku edukacyjnego można zaobserwować wyraźną zależność wyników uzyskiwanych w nauce od pochodzenia społecznego. Jednak przy wyższych poziomach wysiłku edukacyjnego rozkłady wyników zbliżają się do siebie, co wskazuje, że wyższy poziom wykształcenia sprzyja wyrównywaniu szans. Wydłużając okres nauki, osoby pochodzące z mniej uprzywilejowanych środowisk mogą zredukować niekorzystny wpływ swego pochodzenia na uzyskiwane wyniki. Prawidłowości te występują także przy zastosowaniu odmiennych mierników wysiłku edukacyjnego i pochodzenia. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
605--627
Opis fizyczny
Twórcy
  • Central European University, Budapest, Hungary
  • Educational Research Institute, Warsaw University
Bibliografia
  • Araar A., Poverty, Inequality and Stochastic Dominance, Theory and Practice: The Case of Burkina Faso, "Cahiers de recherche PMMA" 2007-08, PEP-PMMA 2007.
  • Araar A., Duclos J.Y., User Manual for Stata Package DASP: Version 2.1, PEP, World Bank, UNDP and Université Laval 2009.
  • Betts J.R., Roemer J., Equalizing Opportunity through Educational Finance Reform, Unpublished manuscript, Paper presented at the CESIfo/PEPG Conference on Schooling and Human Capital Formation in the Global Economy, Munich, September 3-4, 2004.
  • Davidson R., Duclos J.Y., Statistical Inference for Stochastic Dominance and for the Measurement of Poverty and Inequality, "Econometrica" 2000, No. 6.
  • Foster J., Greer J., Thorbecke E., A Class of Decomposable Poverty Measures, "Econometrica" 1984, No. 3.
  • Heckman J.J., The Economics of Inequality. The Value of Early Childhood Education, "American Educator" 2011, No. 35(1).
  • Heckman J.J., Moon S.H., Pinto R., Savelyev P.A., Yavitz A., The rate of return to the High Scope Perry Preschool Program, "Journal of Public Economics" 2010, No. 94.
  • Lefranc A., Pistolesi N., Trannoy A., Equality of Opportunity and Luck: Definitions and Testable Conditions, with an Application to Income in France, "Journal of Public Economics" 2009, No. 93.
  • OECD, PISA Data Analysis Manual SPSS, second edition, Paris 2009.
  • Roemer J., Equality of Opportunity, Harvard University Press, Cambridge 1998.
  • Wu M.L., Adams,R.J., Plausible Values: Why They are Important, Paper presented at the 11th International Objective Measurement Workshop, New Orleans 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.