PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 4 | 14--19
Tytuł artykułu

Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym - próba typologii

Warianty tytułu
Benefits of Co-operation of Universities with their Business Environment - a Classification Attempt
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorzy wyróżniają cztery podstawowe kategorie beneficjentów współpracy uczelni z przedsiębiorstwami: instytucje akademickie, studentów, absolwentów i firmy. Proponują klasyfikację korzyści wynikających ze współpracy uczelni z otoczeniem gospodarczym według wymienionych grup beneficjentów. Najważniejsze źródła korzyści dla uczelni obejmują: wzrost rozpoznawalności wśród pracodawców i kandydatów, poprawę jakości kształcenia i badań naukowych, korzyści finansowe i wypełnienie prawnych zobowiązań. Studenci mogą czerpać korzyści ze współpracy uczelni i biznesem poprzez: zwiększenie szans zatrudnienia, otrzymanie wynagrodzenia od firmy, zrealizowanie praktyki i budowanie sieci kontaktów biznesowych. Absolwenci mogą być zainteresowani pogłębianiem współpracy z uwagi na: ich osobistą satysfakcję, korzyści materialne, rozwój kariery zawodowej i możliwość obserwacji kandydatów do pracy w ich obecnych firmach, podczas gdy studiują oni jeszcze na uczelni. Potencjalne korzyści dla przedsiębiorstw dotyczą: ograniczenia kosztów i ryzyka, rozwoju kapitału ludzkiego, wykorzystania uczelni jako źródła pomysłów, promocji wizerunku firmy, tworzenia sieci kontaktów, rozwoju produktów i usług oraz wsparcia ze strony praktykantów. (abstrakt oryginalny)
EN
We distinguish four principal categories of beneficiaries of co-operation between universities and enterprises: academic institutions, students, graduates, and enterprises. We propose a classification of benefits stemming from the co-operation of universities with their business environment according to the aforementioned groups of beneficiaries. The most important sources of benefits for the academic institutions include: enhanced recognition among employers and candidates, improvement of the quality of teaching and research, financial gains, and fulfillment of legal commitments. Students may benefit from the co-operation of universities with their business environment through: increased chance of employment, getting some remuneration from the company, completing a traineeship, and building a network of professional contacts. Graduates may be interested in deepening co-operation due to: their personal satisfaction, material benefits, career development, and an opportunity to observe the candidates for employment in their current companies while they are still studying at the university. Potential benefits for enterprises concern: reduction of costs and risk, enhancement of human capital, using universities as sources of ideas, promoting company image, creating a network of contacts, development of products and services, and getting support from trainees. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
14--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • P. Bryła, T. Jurczyk, Przegląd badań na temat współpracy uczelni z biznesem, materiał do raportu w ramach projektu Connection, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012.
  • K. Górak, Współpraca przedsiębiorstw ze sferą B+R - bariery i ryzyko, identyfikacja partnerów, z którymi przedsiębiorstwo może nawiązać współpracę, ConsulTriX 2007, www.ksu.parp.gov.pl/res/pl/pk/pakiety_informacyjne/.../01_14.doc, odczyt: 28.10.2011.
  • P. Bryła, Determinanty współpracy uczelni ze sferą biznesu, "Marketing i Rynek" 2012, nr 7.
  • Ł. Arendt, Raport z badań w projekcie Uczelnia Przyjazna Pracodawcom, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2010, s. 7.
  • Entrepreneurship in Higher Education, Especially within Non-business Studies. Final Report of the Expert Group, European Commission, Brussels 2008, s. 32.
  • A. Drapińska, Komunikacja marketingowa pomiędzy szkołą wyższą a studentami, "Marketing i Rynek" 2011, nr 5.
  • T. Singer, A. Hughey, The Role of the Alumni Association in Student Life, "New Directions for Student Services" 2002, No. 100.
  • Business-University Collaboration for Research and Innovation. A Guide for CBI Members, CBI Policy Brief 2010, www.cbi.org.uk/media/877043/9898103DF36B110E8025786C0033E2C7_20100729-cbi-business-university-collaboration-guide.pdf, odczyt: 7.11.2011.
  • Working Together Creating Knowledge. The University Industry Research Collaboration Initiative, American Council on Education, Washington 2001, www.eric.ed.gov/PDFS/ED457765.pdf, odczyt: 16.10.2011.
  • Model współpracy uczelni z otoczeniem biznesowym, UE w Katowicach, 2010, bpiwm.ue.katowice.pl/download/ubico_model_calibri.pdf
  • R. Weible, Are Universities Reaping the Available Benefits Internship Programs Offer? "Journal of Education for Business" 2010, No. 2.
  • P. Rissmeyer, Student Affairs and Alumni Relations, "New Directions for Student Services" 2010, No. 130.
  • M. Coco, Internships. A Try before You Buy Arrangement, "SAM Advanced Management Journal" 2000, No. 2.
  • A. Emerling, A. Orlińska, S. Węsierska, Współpraca firm z sektorem edukacji. Raport z badania, KPMG, Warszawa 2010, s. 15.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171224111

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.