PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1 | 21--27
Tytuł artykułu

Moda na etykę : współczesna refleksja etyczna w biznesie i fenomen jej popularności

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Faktem jest, że opisując współcześnie sferę życia gospodarczego, coraz częściej badacze i publicyści odwołują się do kategorii etycznych. Etyka w sferze biznesu stała się popularnym tematem badań i nieodłącznym elementem dyskursu ekonomicznego. Można to traktować jako przejaw swoistej mody, jednej z tych, których wiele pojawia się i zanika w świecie biznesu. Można też tłumaczyć to autentycznym zapotrzebowaniem na rozwiązania, których nie dostarczały klasyczne koncepcje. W niniejszym artykule staram się zebrać najważniejsze pojawiające się w literaturze argumenty na rzecz celowości rozpatrywania problemów ekonomicznych także w kategoriach moralnych. Najważniejszym z nich jest doniosła i stale rosnąca rola gospodarki w życiu społecznym, przejawiająca się dwojako: po pierwsze, silną obecnością w codziennym życiu każdego z nas, po drugie, ekspansywnością w sferze publicznej. W życiu prywatnym związane jest to z dominacją form pracy najemnej w stosunkach zawodowych i komercjalizacją czasu wolnego. W sferze publicznej wynika ze stopniowej dewaluacji funkcji polityki postępującej wraz z tym, jak dyskusja o celach zostaje zdominowana przez analizowanie dostępnych środków oraz z faktu, że potęga wielkich organizacji gospodarczych czyni z nich jednych z najważniejszych graczy politycznych, marginalizując rolę państwa. To duże znaczenie gospodarki w życiu społecznym, dla którego moralność obok prawa i zwyczaju stanowi podstawowy sposób regulacji, wywołuje zewnętrzną presję na środowiska biznesu, by rozpatrywały etyczny kontekst swych działań, ale istnieją też wewnętrzne presje związane z racjonalną kalkulacją i prostą chęcią ograniczenia ryzyka gier gospodarczych oraz ze zwykłą potrzebą bycia uczciwym wzmacnianą przez kulturę. Wszystko to skłania mnie do uznania, że zainteresowanie biznesu moralnością jest trwałe i wykracza poza przelotną, publicystyczną i akademicką modę. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
21--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Boulding K.E. 1985. Etyka i biznes. w: Grosfeld J. (wyb.) Ponad ekonomią, s. 59-69, Warszawa: PIW.
  • Chryssides G.D., Kaler J.H. 1999. Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa: PWN.
  • Filek J. 1998. Czy biznes zobowiązuje? Znak, nr 2 (513), s. 56-63.
  • Fromm E. 1996. Zdrowe społeczeństwo, Warszawa: PIW.
  • Gabryel P., Janecki S. 1999. Liga globalna. Wprost, 21 lutego, s. 46-49.
  • Merton R.K. 1982. Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa: PWN.
  • Pomykało W. (red.) 1995. Encyklopedia biznesu, Warszawa: Fundacja Innowacja.
  • Durkheim E. 1964. Typy samobójstw. w: Szacki, J. Durkheim, s. 163-192, Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Sztompka P. 2003. Socjologia, Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Weber M. 1998. Polityka jako zawód i powołanie, Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Zieliński M. 2003. Firmy państwa. Wprost, 27 kwietnia, s. 48-50.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234633

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.