PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 8 | 37--48
Tytuł artykułu

Organizational Innovative Behaviours - The Role of Human Capital in Creating Organizational Value in the Sector of Services

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zachowania organizacyjne w organizacji - rola kapitału ludzkiego w tworzeniu wartości firm sektora usług
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Tworzenie wartości ekonomicznej przez współczesne przedsiębiorstwa - szczególnie w sektorze usług - w większości oparte jest na zasobach niematerialnych, a szczególną rolę w tym procesie przypisuje się kapitałowi ludzkiemu. Potencjał generacyjny kapitału ludzkiego tkwi w możliwości tworzenia wiedzy, w sposób ciągły, w bieżących interakcjach z konsumentami, globalnymi dostawcami i partnerami. Odpowiadanie na indywidualne potrzeby klienta, który współtworzy wartość w świadczeniu usługi stawia pracownika (np. konsultanta) w obliczu rozwiązywania problemu o charakterze otwartym,gdzie nie jest możliwe zastosowanie wcześniejszych algorytmów działania. W heurystycznym procesie generowania rozwiązania (tworzenia usługi dla klienta na podstawie jego spersonalizowanego doświadczenia) pracownik będzie opierać się w dużym stopniu na wiedzy ukrytej, która wykorzystywana jest do tworzenia nowych jej zasobów. W tym sensie zaproponowane dla klienta rozwiązania mają charakter nowatorski - innowacyjny, zaś sposób wykonywania zadania przypomina proces twórczy. Stąd kluczowe są te kompetencje, które są podstawą zachowań innowacyjnych.(abstrakt autora)
EN
A modern model of organization and value creation significantly differs from what the Industrial Revolution began with. Digitalization, communications and globalization influenced both the change in the nature of companies and the way in which values are created. Business transformation is supported by two main pillars: 1) value is based on exceptional, personalized consumer experience (concentration on individuals); 2) the stress is put on seeking access to resources (not basing on the ownership of resources), which will allow to satisfy the customers' needs in a given moment of time.1 Abandonment of the paradigm of treating the consumer as a homogeneous group forms - in the opinion of the authors - "a step forward".(fragment of text)
Twórcy
Bibliografia
  • C.K. Prahalad, M.S. Krishnan, Nowa era innowacji, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2010, p. 15.
  • J. Margetta, Managing In the New Economy, Harvard Business School Press, Boston 1999.
  • E. Malicka, Kompetencje menedżerów w kontekście przedsięwzięć innowacyjnych, in: Zarządzanie kompetencjami w organizacji, ed. E. Mastyk-Musiał, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005.
  • N. Bontis, J. Fitzenz, Intellectual Capital ROI: a Causal Map of Human Capital Antecedents and Consequents, "Journal of Intellectual Capital" 2002, Vol. 3, No. 3, pp. 223-247;P.N. Rastogi, Knowledge Management and Intellectual Capital as a Paradigm of Value Creation, "Human System Management" 2002, No. 21, pp. 229-240; K. Namasivayam, B. Denizci, Human Capital in Service Organizations: Identifying Value Drivers, "Journal of Intellectual Capital", 2006, Vol. 7, No. 3, pp. 381-393; A. Kianto, P. Hurmelinna-Laukkanen, P. Ritala, Intellectual Capital in Service- and Product-oriented Companies, "Journal of Intellectual Capital" 2010, Vol. 11, No. 3, pp. 305-325.
  • A. Kianto, P. Hurmelinna-Laukkanen, P. Ritala, op. cit.
  • Services comprise an increasingly larger share of production activities in developed countries; to an extent which justifies using the term of a "service based economy". This is why understanding the role of intellectual capital has, according to researchers of this domain, fundamental importance. H. Chesbrough, J. Spohrer, A research manifesto for services science, "Communication of the ACM" 2006, Vol. 49, No. 7, pp. 35-40.
  • Nonaka and Takeuchi employ a division into into explicit knowledge and tacit knowledge. The former is expressed via formal language, and may be communicated or propagated by way of hard data, universal rules, codified procedures. The latter is personalized, it is contained in an individual experience, covers personal convictions, attitudes, values, is related to skills, but alto to intuition and individuals' values, see: I. Nonaka, H. Takeuchi, Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa 2000.
  • D.J. Teece, Managing Intellectual Capital, Oxford University Press, Oxford 2000
  • J. Alves, M, J. Marques, I. Saur, P. Marques, Creativity and Innovation through Mulitidisciplinary and Multisectoral Cooperation, "Creativity and Innovation Management" 2007, Vol. 16, No. 1, pp. 27-34.
  • T.M. Amabile, A Model of Creativity and Innovation in Organizations, "Research and Organizational Behavior" 1988, Vol. 10, 123-67.
  • R.F. Kleysen, Ch.T. Street, Toward a multi-dimensional measure of individual innovative behavior, "Journal of Intellectual Capital" 2001, Vol. 2, No. 3, pp. 284-296; S.G. Scott, R.A. Bruce, Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace, "Academy of Management Journal" 1994, Vol. 37, No. 3, pp. 580-607; A. Carmeli, R. Meitar, J. Weisberg, Self-leadership and innovative behavior at work, "International Journal of Manpower" 2006, Vol. 27, No. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171260919

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.