PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Efektywność transportu w teorii i w praktyce | 225--233
Tytuł artykułu

Model oceny procesu eksploatacji statków powietrznych ze stanami opóźnienia

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Duża konkurencyjność na rynku przewozów lotniczych oraz zjawisko globalnego kryzysu gospodarczego spowodowały konieczność poszukiwania oszczędności wśród przewoźników lotniczych. Oszczędności te można uzyskać na kilka sposobów (modyfikacja siatki połączeń, usuwanie nierentownych połączeń, redukcja personelu itp.), jednak kluczowym elementem jest ocena poprawności podjętych działań. W opracowaniu został przedstawiony rozbudowany model (w porównaniu z modelem) oceny funkcjonowania przewoźnika lotniczego. Głównym zadaniem przewoźnika lotniczego jest maksymalizacja zysków poprzez ograniczenia kosztów oraz maksymalizację przychodów. W celu maksymalizacji zysków konieczne jest dostosowanie potrzeb do rynku, a więc stworzenie takiej siatki połączeń, by stopień wypełnienia statku powietrznego był bardzo wysoki (w praktyce powyżej 0,7). Istotne jest również, aby w sposób odpowiedni zamodelować proces obsług technicznych. W literaturze znaleźć można wiele modeli, których zadaniem jest optymalizacja pewnych wybranych zagadnień transportu lotniczego. Już w latach 70. XX wieku A. Levin sprecyzował zagadnienie problemu odpowiedniego modelowania połączeń lotniczych oraz rotacji statków powietrznych. Podobnym zagadnieniem w latach 90. XX wieku zajmował się G. Desaulniers, który zaprezentował niezwykle ciekawy model dziennego harmonogramowania procesu eksploatacji statków powietrznych. Model optymalizacji procesu eksploatacji uwzględniający konieczność wykonywania przeglądów technicznych zaprezentowany został przez C. Sriram oraz A. Haghani. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • G. Desaulniers. Daily Aircraft Routing and Scheduling. "Management Science" 1997, No. 43
  • C. Srirani, A. Haghani: An Optimization Model for Aircraft Maintenance Scheduling and Re-assignment. "Transportation Research" Part A, 2003, No. 37
  • A. Kierzkowski: The Influence of Unplanned Technical Services on Aircraft Fleet's Management. "Journal of Konbin" 2010, No. 1
  • A. Kierzkowski: Wybrane aspekty zarządzania przestrzenią lotniczą. Systemy transportowe - teoria i praktyka. Materiały konferencyjno. Katedra Inżynierii Ruchu. Wydział Transportu Politechniki Śląskiej, Katowice 2008
  • A. Kierzkowski: Problems of Identification of Operation Processes for Low Cost Carriers. "Journal of Konbin" 2008, No. 3
  • A. Kierzkowski: The Problems of Effective Use of Low Cost Airlines Airship Fleet. Problems of Maintenance of Sustainable Technological Systems. Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa 2010
  • A. Levin: Scheduling and Fleet Routing Modcls for Transportation System. "Transportation Science" 1971, No. 5
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171282707

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.