Czasopismo
2002
|
Finanse, bankowość i ubezpieczenia wobec wyzwań współczesności. T. 1, Bankowość, rynki
|
101--118
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Potrzeba samooceny ryzyka operacyjnego wynika zarówno ze zmieniających się warunków zewnętrznych oraz z potrzeby sprostania nowym wyzwaniom w zakresie zarządzania ryzykiem w banku. Niektóre banki rozpoczęły wprowadzanie samoocen kontrolnych polegających na formalnym i udokumentowanym procesie, przy pomocy którego kierownictwo i zespół pracowników analizują swoją działalność, składające się na nią procesy i procedury i oceniają wydajność oraz skuteczność kontroli wewnętrznej. Samooceny mogą stanowić użyteczną technikę oceny wydajności i efektywności kontroli wewnętrznej oraz środowiska kontrolnego, nie będąc jednocześnie substytutem audytu wewnętrznego, ale jego uzupełnieniem. Natomiast w proces oceny skuteczności prowadzenia takiego pomiaru muszą być zaangażowani audytorzy. Ich zadaniem jest np. nadzorowanie procedury samooceny, wykrywanie potencjalnych problemów oraz propozycje ich rozwiązania. Często audytorzy wewnętrzni pełnią funkcje edukacyjną w procesie samooceny, zanim metodologia ta przyjmie się na stale w banku. Samoocena ryzyka operacyjnego znalazła uznanie w rekomendacjach bazylejskich1, gdzie wskazano na kluczowe znaczenie identyfikacji, pomiaru, monitorowania i kontroli w procesie zarządzania ryzykiem operacyjnym. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
101--118
Opis fizyczny
Twórcy
- Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
autor
- Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
- ---
- Framework for Internal Control System in Banking Organisations, no. 40, Basel Committee on Banking Supervision, Bank for International Settlements, September 1998
- O. Lemat: Risk as a Tripod, "Internal Auditor" June2001, s. 41
- L. Aerts: A Framework for Managing Operational Risk, "Internal Auditor" August 2001, s. 53-59
- The New Basel Capital Accord, Consultative Package, Basel Committee on Banking Supervision, Bank for International Settlements, January 2001
- Podstawy marketingu. Praca zbiorowa pod red. H. Mruka, AE w Poznaniu, Poznań 1995, s. 13
- Z. Ryznar: Komunikacyjny i kolaboracyjny system zarządzania relacjami z klientem, "Bank" 2002, nr 2, ss. 41-43
- Harb L.E., Sleight S.E.: Reinventing - The Retail Bank, Probus Publishing Company, Chicago, Illinois, Cambridge 1994, England, s. 171
- M. Cruz: Mathematical models for pricing and hedging operational risk, [w:] Mastering Risk, vol 2: Applications, C. Alexander (ed.), Financial Times Prentice Hall, 2001, s. 187
- C. Alexander, The Bayesian approach to measuring opertional risk, [w:] Mastering Risk s. 219.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322207