PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 3 | 94--105
Tytuł artykułu

Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejsze opracowanie koncentruje się jedynie na najistotniejszych problemach działalności organizacji. Praca definiuje podstawową terminologię i strukturę zagadnień etyki biznesu oraz wskazuje środki, za pomocą których można wpływać na etyczny wizerunek organizacji. W literaturze istnieje bardzo szerokie spektrum poglądów dotyczących kwestii odpowiedzialności przedsiębiorstwa, zwłaszcza odnoszących się do ujęcia M. Friedmana. Dlatego też, w artykule zaakcentowano jedynie podstawowe różnice występujące pomiędzy głównymi podejściami. Rozważania o roli etyki w zarządzaniu przedsiębiorstwem poprzedza jej zdefiniowanie, opis rozwoju w czasie oraz genezy powstania dzisiejszej etyki biznesu. Następnie poruszono dyskusyjny problem odpowiedzialności organizacji, poszerzony o wymiar jednostkowy i społeczny. Wokół tego zagadnienia prezentuje się pojęcia osobowości firmy, jej tożsamości oraz etyczności. Dla podkreślenia roli etyki we współczesnym zarządzaniu przedstawiono proces kształtowania wrażliwości etycznej organizacji. Wskazano, od jakich czynników uzależnione jest powodzenie wprowadzanych zmian oraz w jaki sposób utrwalić nowe wzorce. Esencją tworzenia zrębów etycznej odpowiedzialności społecznej w sposób zinstytucjonalizowany jest koncepcja Organizacji Służącej Otoczeniu (OSO). Model ten został zaprezentować w dużym uproszczeniu, gdyż potraktowano go jako zamknięcie. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
94--105
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie, doktorant
Bibliografia
  • 1. Drucker P., Kłopoty z etyką biznesu, [w:] Ryan L., Sójka J. (red.), Etyka biznesu: Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wyd. "W drodze", Poznań 1997.
  • 2. French P., Spółka jako podmiot moralny, [w:] Ryan L., Sójka J. (red.), Etyka biznesu: Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wyd. "W drodze", Poznań 1997.
  • 3. Goodpaster K., Matthews J. Jr., Czy spółka może mieć sumienie, [w:] Ryan L., Sójka J. (red.), Etyka biznesu: Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wyd. "W drodze", Poznań 1997.
  • 4. Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa 1998.
  • 5. Hryń B., Wartości jako element kultury organizacyjnej, [w:] Jaremczuk K. (red.), Kategoria wartości a cele przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
  • 6. Koch R., The Financial Times Przedstawia: Słownik Zarządzania i finansów: Narzędzia, terminy, techniki od A do Z, Wyd. PSB, Kraków 1997.
  • 7. Lewicka-Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1999.
  • 8. Mordasewicz J., Etyka Biznesu, Zeszyty PBR -Case, Mediabank S.A., Warszawa 1994.
  • 9. Romanowska M., Trocki M. (red.), Przedsiębiorstwo partnerskie, Difin, Warszawa 2002.
  • 10. Ryan L., Sójka J. (red.), Etyka biznesu: Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wyd. "W drodze", Poznań 1997.
  • 11. Rybak M., Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] Węgrzecki A. (red.), Etyczne fundamenty gospodarowania, Wyd. AE, Kraków 1999.
  • 12. Walkowiak J., Misja firmy a etyka biznesu, Wyd. CIM, Warszawa 1998.
  • 13. Wawrzyniak B., Przedsiębiorstwo jako organizacja służąca otoczeniu, [w:] Romanowska M., Trocki M. (red.), Przedsiębiorstwo partnerskie, Difin, Warszawa 2002.
  • 14. Węgrzecki A. (red.), Etyczne fundamenty gospodarowania, Wyd. AE, Kraków 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327339

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.