PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 21 Wybrane problemy gospodarki europejskiej | 65--77
Tytuł artykułu

Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Essence, Mistakes and Barriers in the Process of Communication within an Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wielu specjalistów przedmiotu podejmuje problematykę komunikowania się w organizacji w swoich badaniach naukowych. Autorka niniejszego artykułu w przeprowadzonym przez siebie badaniu wykazała także, znaczenie komunikacji dla sukcesu każdej organizacji. Celem badania była identyfikacja źródeł, z których pracownicy dowiadują się co dzieje się w pracy, określenie roli jaką w organizacji pełni komunikacja, a także sprawdzenie - w zależności od preferowanego źródła informacji - zadowolenia z relacji międzyludzkich, zadowolenia z zarobków i ogólnej satysfakcji z pracy oraz kontaktów z przełożonymi. Postawiono roboczą hipotezę, że forma źródeł informacji z jakich pracownicy dowiadują się o tym co dzieje się w miejscu pracy mają wpływ na ich ogólną satysfakcję z pracy, zadowolenie z zarobków, stosunków międzyludzkich oraz kontaktów z przełożonymi. Dodatkowo postawiono kilka hipotez szczegółowych, które zostały pozytywnie zweryfikowane. Generalnie badanie wykazało, jak dużą rolę i znaczenie ma komunikacja w organizacji i jak bardzo wpływa na satysfakcję i zadowolenie z pracy. (fragment tekstu)
EN
The process of communication accompanies every human being all the time. Communication in the organization makes up the issue which is very often raised in the subject literature. The authors pay special attention to its importance and influence which it can wield upon the operation and functioning of every organization. The adequate course of communication, without major disturbances, enables more efficient accomplishment of tasks, it builds up relations between employees and management, it also makes the workers be more engaged in their work. This study presents the problems relating to the essence and significance of communication within an organization. Various forms of communication are presented while being connected with mistakes which take place in the process of communication in the organization. Moreover, the basic mistakes, disturbances and barriers are discussed in the context of this so important issue for the organization. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Bibliografia
  • Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna 2004.
  • Baney J.: Komunikacja interpersonalna. Warszawa: Wyd. ABC a Wolters Kluwer business, współpr. IPS Wydawnictwo 2009.
  • Błaszczyk W.: Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych. Warszawa: PWN 2005.
  • Doberek-Ostrowska B.: Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Astrum 2004.
  • Frydrychowicz S.: Komunikacja interpersonalna w zarządzaniu. Poznań: Wydawnictwo Forum Naukowe PASSAT-Paweł Pietrzyk 2009.
  • Głodowski W.: Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Wydawnictwo Hansa Communication 2006.
  • Jurkowski R.: Komunikowanie się. Zarys wykładu. Warszawa: Wyższa Szkoła Menedżerska 2004.
  • Katz D., Kahn R.: Społeczna psychologia organizacji. Warszawa: PWN 1979 s. 346.
  • Miszczak M.: Metody i środki stosowane w komunikacji wewnątrz organizacyjnej. (w:) Zarządzanie potencjałem ludzkim w organizacji XXI wieku. Red. K. Piotrkowski. Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna 2006.
  • Molęda-Zdziech M.: Socjologiczna problematyka komunikowania masowego. (w:) Komunikowanie w perspektywie ekonomicznej i społecznej. Red. B. Jung. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH 2001.
  • Nęcki Z.: Komunikacja interpersonalna. (w:) Encyklopedia Psychologii. Red. W. Szewczuk. Warszawa: Fundacja Innowacja 1998.
  • Oleksyn T. Sztuka kierowania. Warszawa: Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego w Warszawie 2001.
  • Olsztyńska A.: Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie. (w:) Komunikowanie się w biznesie. Red. H. Mruk. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu 2002.
  • Pszczołowski T.: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1978.
  • Stankiewicz J.: Komunikowanie się w organizacji. Wrocław: Astrum 1999.
  • Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R.: Kierowanie. Warszawa: PWE 1999.
  • Sypniewska B.: Rola i znaczenie komunikacji w organizacji - raport z badań. Płock: Nauki Ekonomiczne t. XVIII 2013.
  • Szaban J.: Miękkie zarządzanie. Ze współczesnych problemów zarządzania ludźmi. Warszawa: EQUIS Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego 2003.
  • Szczupaczyński J.: Podstawy zarządzania i kierowania ludźmi w organizacji. Warszawa: Międzynarodowa Szkoła Menedżerów 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171368223

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.