PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 18 | nr 3 | 59--71
Tytuł artykułu

Kultura zaufania w relacji firma - pracownik

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Culture of Trust in the Company-Employee Relationship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaufanie należy do kategorii opisujących charakter relacji międzyludzkich w różnych wymiarach życia społecznego. Tworzy się ono na bazie wiarygodności osobistej jednostek, poszanowania przez nie powszechnie uznawanych norm moralnych i respektowania praw innych osób. Prowadzi do przekonania o dobrej woli drugiego w warunkach nieprzejrzystości jego intencji i kalkulacji, a nawet oznacza działanie oparte na wspomnianym przekonaniu. Obdarzanie zaufaniem, czy też brak zaufania dotyczy nie tylko życia osobistego, ale i szerszych relacji społecznych. W każdym społeczeństwie są kręgi zaufania oraz kręgi nieufności, wiarygodności i niewiarygodności, a proporcje między nimi kształtują społeczności wysokiego oraz niskiego zaufania. W społeczeństwach o niskim zaufaniu racjonalizowana jest nieufność i podejrzliwość, poszerzająca kręgi nieufności i braku wiarygodności. W społecznościach wysokiego zaufania kreowana jest kultura zaufania, w której ludzie, odczuwając presję społeczną - ufają innym i sami starają się być wiarygodni wobec nich. Kultura zaufania sprzyja pełniejszemu wykorzystaniu wiedzy i umiejętności ludzkich, tak istotnemu w procesie funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy, innowacjach i zmianach. Zaufanie stanowi bowiem podstawę do nawiązywania trwałych relacji opartych na współpracy, zarówno w wymiarze jednostek, jak i organizacji, wspólnot. Zaufanie współwystępuje z przestrzeganiem norm moralnych. Koncentrując się na relacji firma-pracownik, w niniejszej pracy autorka postawiła sobie za cel rozpoznanie, jak - w kontekście przestrzegania standardów etycznych - kształtowana jest kultura zaufania w przedsiębiorstwach w Polsce. We wstępnej - teoretycznej - części opracowania przyjrzano się roli zaufania w funkcjonowaniu organizacji. W części empirycznej uwzględniono dostępne wyniki badań dotyczące standardów moralnych i zaufania w polskich przedsiębiorstwach. W podsumowaniu wskazano na wnioski z podjętej analizy. (fragment tekstu)
EN
A culture of trust leads to better use of knowledge and human skills, so important in an economy based on knowledge, innovation and change. Polish society is characterized by a culture of distrust, and this atmosphere translates into interpersonal relationships in companies. The challenge is therefore to recognize the conditions for building and strengthening organizational trust. Trust is related to personal reliability, which means respecting moral norms and the rights of others. Focusing on the company-employee relationship, in this paper the author has set herself the goal of recognising how - in the context of ethical standards - the culture of trust is shaped in companies in Poland. The introductory - theoretical - part of the study looks at the role of trust in the functioning of an organization. The empirical part includes the available research on moral standards and trust in Polish enterprises. The summary points to the conclusions of the analysis undertaken. (original abstract)
Rocznik
Tom
18
Numer
Strony
59--71
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • 24 Najlepsze Miejsca Pracy w Polsce, http://hrstandard.pl/2014/03/26/24-najlepsze-miejscapracy-w-polsce/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171408759

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.