PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | 13 | nr 1 | 39--49
Tytuł artykułu

Integrated Airport Safety Audit

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Das Integrierte Audit für die Flughafen-Sicherheit
Zintegrowany audyt bezpieczeństwa portu lotniczego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Background: The aim of the article is to present the concept of integrated management of airport safety audit. Airports function in a dynamically changing environment. These changes are the result of EU legislative processes and the changes of safety risk profile. Therefore, it is necessary to search for new and effective methods of ensuring safety and security of airports.
Methods: The efficient and effective method seems to be an integrated safety audit. The concept of such has been developed on the basis of the ICAO and EASA regulations and ISO standards and guidelines for the management systems.
Results: Developed design of integrated safety airport audit is the first-party audit. It takes into account the currently applicable legal requirements concerning the management and certification of the airports, which aim is to ensure safety and security. The project involves the integration of management systems and refers to the issue of conversion Aerodrome Certificates.
Conclusion: So far established management systems and audit programs in civil aviation relate primarily to the safety and security issues of air transport. However, omitting the change management and the flow of means of transport and loading units at the airport issues, which conducive to the fluctuation and escalation of threats. It follows the need to extend the formula and the audit scope, which will continue in the further work of the author. (original abstract)
Wstęp: Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji zarządzania zintegrowanym wewnętrznym audytem bezpieczeństwa portu lotniczego. Porty lotnicze funkcją w dynamicznie zmiennym otoczeniu. Zmiany te wynikają z procesów legislacyjnych Unii Europejskiej oraz zmiany profilu współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa transportu lotniczego. Zatem, koniecznym jest poszukiwanie nowych, skutecznych metod zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony portów lotniczych.
Metody: Taką, skuteczną i efektywną metodą wydaje się być zintegrowany audyt bezpieczeństwa. Koncepcja takiego audytu została opracowana na podstawie przepisów ICAO i EASA oraz standardów i wytycznych systemów zarządzania ISO.
Wyniki: Opracowany projekt zintegrowanego audytu bezpieczeństwa portu lotniczego jest audytem strony pierwszej. Uwzględnia on aktualnie obowiązujące wymagania prawne dotyczące systemu zarządzania i certyfikacji portu, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony. Projekt zakłada integrację systemów zarządzania oraz odnosi się do zagadnienia konwersji Certyfikatów Lotnisk.
Wnioski: Dotychczas ustanowione systemy zarządzania i programy audytów w lotnictwie cywilnym dotyczą zagadnień bezpieczeństwa i ochrony transportu lotniczego. Pomijają natomiast zagadnienia zarządzania zmianą oraz przepływu środków transportu i jednostek ładunkowych w porcie lotniczym, co sprzyja występowaniu zjawiska rozprzestrzeniania się zagrożeń. W odniesieniu do tego, celowym będzie rozszerzenie formuły i zakresu audytu bezpieczeństwa, co będzie kontynuowane w dalszych pracach Autora. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
39--49
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Annex 9 ICAO Facilitation.
  • Annex 14 ICAO, Vol. I - Aerodrome Design and Operations.
  • Annex 17 ICAO Security.
  • Annex 19 ICAO Safety Management.
  • Commission Regulation (EU) No 73/2010 of 26 January 2010 laying down requirements on the quality of aeronautical data and aeronautical information for the Single European Sky, OJ L23 of 27.1.2010.
  • Commission Regulation (EU) No 139/2014 of 12 February 2014 laying down requirements and administrative procedures related to aerodromes pursuant to Regulation (EC) No 216/2008 of the European Parliament and of the Council, OJ L44of 14.2.2014.
  • Communication from the Commission to the European Parliament, the Council and the European Economic and Social Committee on Customs Risk Management and Security of the Supply Chain, COM(2012) 793.
  • Communication from the Commission to the European Parliament and the Council the EU Internal Security Strategy in Action: five steps towards a more secure Europe, COM(2010) 673.
  • Council Directive 96/67/EC of 15 October 1996 on access to the groundhandling market at Community airports, OJ L272 of 25.10.1996.
  • EASA Integrated Management System Manual, MA.IMS.00001-003:2012.
  • EASA Management Standards, LI.IMS.00003-003:2013.
  • ICAO Doc 9859 Safety Management Manual (SMM).
  • ISO 9000:2015 Quality Management Systems - Fundamentals and Vocabulary.
  • ISO 9001:2015 Quality Management Systems - Requirements.
  • ISO 9004:2009 Managing for the Sustained Success of an Organization - a Quality Management Approach.
  • ISO 14001:2015 Environmental Management Systems - Requirements with Guidance for Use.
  • ISO 19011:2011 Guidelines for Auditing Management Systems.
  • ISO 22301:2012 Societal Security - Business Continuity Management Systems - Requirements.
  • ISO 22318:2015 Societal Security - Business Continuity Management Systems - Guidelines for Supply Chain Continuity.
  • ISO/IEC 27001:2013 Information Technology - Security Techniques - Information Security Management Systems - Requirements.
  • ISO 31000:2009 Risk Management - Principles and Guidelines.
  • Paruzel R., Kozłowski M., 2014. Change management system at the Warsaw Chopin Airport, in: Compa T., Rajchel J., Załęski K., 2014. Safety at ports and airports - selected aspects, WSOSP 186/15 Dęblin 2014, 54-64.
  • Pietrzak M., 2006. The evolution of the value chain as the source of the key issues of contemporary management theory and practice, in: Romanowska M., Wachowiak P., 2006. Concepts and tools of strategic management, SGH Warsaw 2006.
  • Regulation (EC) No 216/2008 of the European Parliament and of the Council of 20 February 2008 on common rules in the field of civil aviation and establishing a European Aviation Safety Agency, and repealing Council Directive 91/670/EEC, Regulation (EC) No 1592/2002 and Directive 2004/36/EC, OJ L79/1 of 19.3.2008.
  • Regulation (EC) No 300/2008 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2008 on common rules in the field of civil aviation security and repealing regulation (EC) No 2320/2002, OJ L97 of 9.4.2008.
  • Regulation (EU) No 376/2014 of the European Parliament and of the Council of 3 April 2014 on the reporting, analysis and followup of occurrences in civil aviation, amending Regulation (EU) No 996/2010 of the European Parliament and of the Council and repealing Directive 2003/42/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Regulations (EC) No 1321/2007 and (EC) No 1330/2007, OJ L122 of 24.4.2014.
  • Syta J., 2015. Management systems and sustainable development of airports, in: Skrzypek E., Hofman M., Grela G., 2015. Impact on the quality of management of the organization in the conditions of changing environment, UMCS Lublin 2015.
  • The Act of 3 July 2002. Aviation Law, Dz.U.2016: 605, 904 (and implementing rules acts).
  • Tkaczyk S., Syta J., 2010. The impact of the transport chain participants for sustainable airport operations, in: Cisek M., Domańska-Szaruga B., 2010. Sustainable Enterprise, Studio EMKA, Warsaw 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171449250

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.