PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 12 Gospodarka globalna. Technologia. Społeczeństwo | 72--83
Tytuł artykułu

Przejrzystość rynków usług finansowych jako czynnik sprzyjający rozwojowi usług transgranicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Transparency as a Determinant of the Cross-Border Financial Services Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na wewnętrznym rynku Unii Europejskiej obowiązuje zasada swobody przepływu kapitału i świadczenia usług, w tym usług finansowych. Transgraniczne oferowanie usług finansowych jest na terenie Wspólnoty zrównane pod względem prawnym z tradycyjnym sposobem świadczenia usług przez podmioty krajowe. Z jednej strony, stwarza to liczne korzyści dla konsumentów w postaci większej różnorodności dostępnych usług, a co za tym idzie zwiększonego wyboru, niższych cen, czy też lepszych standardów obsługi. Z drugiej strony, rozwój transgranicznych usług finansowych rodzi liczne obawy wynikające w znacznej mierze z małej przejrzystości tego typu usług oraz rynków, na których są one dostępne. Wpływa to na rozwój zachowawczych postaw konsumenta wobec tego typu usług i tym samym jest zasadniczą przeszkodą ich rozwoju. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie form świadczenia transgranicznych usług finansowych, stanu ich zaawansowania oraz barier ich rozwoju, a wśród tych ostatnich dokonanie oceny przejrzystości rynków usług finansowych w krajach UE. (abstrakt oryginalny)
EN
The internal European market is ruled by the principle of free flow of capital and services. Thanks to this principle, consumers in the European Union are able to obtain any financial services they need in each member state. This brings a lot of benefits to European consumers, such as variety of available products, increased choice, lower prices and services of better standards. On the other hand, cross-border purchasing of financial products raises many concerns. Mainly because of the low level of transparency of such services and markets on which they are available. That is why many consumers are reluctant when it comes to buying such a type of products and this poses the main obstacle to development of the cross-border market of financial services. The aim of this article is to introduce: forms of delivery of financial services in cross-border trade, state of their progress and common barriers to their development, especially focusing on the assessment of their transparency in the opinion of consumers from the member states of the European Union. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Flora, I., Czech, T., 2006, Działalność transgraniczna instytucji kredytowych w Polsce, Prawo Bankowe, nr 4.
  • Generalna Dyrekcja ds. Zdrowia i Konsumentów, 2010, Tablica wyników dla rynków finansowych. Funkcjonowanie rynków na rzecz konsumentów, http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research [dostęp: 1.03.2012].
  • Gostomski, E., 2004, Konkurencja w bankowości detalicznej w Polsce w warunkach integracji rynku bankowego w krajach Unii Europejskiej, w: Niebieskie Księgi. Rekomendacje 2004, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, nr 13, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
  • Komisja Europejska, 2009, Przegląd dyrektywy dotyczącej sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość (2002/65/WE), http://ec.europa.eu [dostęp: 1.03.2012].
  • Komisja Europejska, 2010a, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Europejskiego Banku Centralnego. Regulacja usług finansowych dla zapewnienia zrównoważonego wzrostu, http://eur-lex.europa.eu [dostęp: 1.03.2012].
  • Komisja Europejska, 2010b, Commission Staff Working Paper. The Consumer Market Scoreboard. Making Markets Work for Customers, 5th ed., http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research [dostęp: 1.03.2012].
  • Komisja Europejska, 2011a, Commission Staff Working Paper. The Consumer Market Scoreboard. Making Markets Work for Customers, 6th ed., http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research [dostęp: 1.03.2012].
  • Komisja Europejska, 2011b, Monitoring Consumer Markets in the European Union, http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research [dostęp: 1.03.2011].
  • Kruszka, M., 2011, Bankowość transgraniczna: studium prawno-ekonomiczne, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Noga, M., 2007, Komunikacja banków centralnych z otoczeniem a realizacja polityki pieniężnej na przykładzie NBP, w: Kopycińska, D. (red.), Polityka gospodarcza państwa, Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Sobolewski, R, Tymoczko, D., 2011, Rozwój systemu finansowego w Polsce w 2010 r., NBP, Warszawa.
  • Szpringer, W., Szpringer, Z., 2004, Regulacje kredytu konsumenckiego i upadłości konsumenckiej (inspiracje dla Polski w świetle rozwiązań niektórych krajów UE oraz noweli do dyrektywy o kredycie konsumenckim), Bank i Kredyt, nr 9.
  • TNS Opinion&Social, 2006, Consumer protection in the Internai Market, Special Eurobarometer 252, http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm [dostęp: 1.03.2012].
  • TNS Opinion&Social, 2008, Consumer protection in the Internai Market, Special Eurobarometer 298, http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm [dostęp: 1.03.2012].
  • TNS Opinion&Social, 2012, Special Eurobarometer 373. Retail Financial Services, http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm [dostęp: 1.03.2012].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171460814

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.