PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 7 | 66--72
Tytuł artykułu

Managing the Volume and Structure of Defence Expenditures in the NATO Member States

Warianty tytułu
Zarządzanie wielkością i strukturą wydatków obronnych w państwach członkowskich NATO
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The North Atlantic Treaty Alliance adopted clear guidelines on the level (min. 2% GDP) and the structure of defense spending (at least 20% of defense expenditures should be devoted to major military equipment). Yet, those guidelines are not legally binding commitments. Hence, their effective enforcement proves to be very difficult. Nowadays only three Allies meet the two targets (the US, the UK and Poland). Greece and Estonia devote 2% of their GDP on military spending, whereas Luxemburg, Turkey, France, Norway, Lithuania and Romania spent 20% of their military budgets on the acquisition of new military equipment. The US has always expected European allies to increase the level of their military spending. Recently, this expectation became Washington's top political priority at NATO. Washington's efforts seems to bear fruit. Most of the Allies announced an increase of their military spending. (inter alia Germany and Romania). However the timelines are distant (e.g. Poland intends to increase its military spending from 2 to 2,5% by 2030). Those decisions could be impacted by several political and economic factors that could come in their way. (original abstract)
Artykuł przedstawia problem zarządzania poziomem i strukturą wydatków obronnych państw członkowskich NATO. Za kluczowy cel artykułu uznano wypełnienie luki poznawczej w tym zakresie. W wyniku przeprowadzonej analizy wykazano, że tylko kilka państw członkowskich Sojuszu spełnia wymagania wskazane przez NATO. Do głównych przesłanek takiej polityki zaliczono względy: polityczne, prawne i ekonomiczne. Analiza została przeprowadzona z wykorzystaniem materiałów Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz NATO. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
66--72
Opis fizyczny
Twórcy
  • The Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Poland
Bibliografia
  • [1 ] Amara J. (2005), Evaluating NATO Long Run Defense Burdens Using Unit Root Tests, p. 7, https://calhoun.nps.edu/bitstream/ handle/10945/32541 /DRMI_Working_Paper_05-05.pdf?- sequence=l; access date: 21.08.2017.
  • [2] Bernanke В. (2015), The Defense Economy and American Prosperity, Brookings Institute, 17 August 2015, audio file, https:// www.brookings.edu/events/the-defense-economy-and-ame- rican-prosperity/, access date: 12.01.2017.
  • [3] Collier P., Hoeffler A. (2002), Military Expenditures: Threats, Aid and Arms Races, CSAE, Oxford University and International Peace Reseach Institute, Oslo.
  • [4] Communique PR/CP(2017)045, Defence Expenditure of NATO Countries (2009-2016) - NATO documents.
  • [5] Hagel С (2014), Memorandum of Secretary of Defense, The Defense Innovation Initiative, 15 November 2014, Washington DC, http://archive.defense.gov/pubs/OSD013411-14. pdf, access date: 15.01.2017.
  • [6] Hartley K" Sandler T. (1995), Handbook of Defense Economics, Vol. 1, Elsevier North Holland.
  • [7] https://www.cia.gov/library/publications/the-world-fact- book/geos/us.html, access date: 11.07.2017.
  • [8] Islam S. (2017), Security is About More than just Military Spending, Friends of Europe, March 1, 2017, http://www. friendsofeurope.org/security-europe/frankly-speaking-se- curity-is-about-more-than-just-military-spending/, access date: 16.05.2017.
  • [9] Kozłowski G. (2016), Czy Stany Zjednoczone płacą za dużo? Wydatki obronne państw NATO, "Polski Przegląd Dyplomatyczny", Nr 1(67), s. 67-87.
  • [10] Kozłowski G. (2008), Finanse NATO, Bellona, Warszawa.
  • [11] Kupiecki R. (2016), Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego, MSZ, Warszawa.
  • [12] Mattelaer A. (2016), Revisiting the Principles of NATO Burden-Sharing US Leadership and NATO, Parameters 46(1), Spring 2016, pp. 25-33, https://www.ies.be/files/Mattelaer. pdf, access date: 21.08.2017.
  • [13] NATO's 2010 Strategic Concept (2010), http://www.nato.int/ lisbon2010/strategic-concept-2010-eng.pdf, access date: 27.07.2017.
  • [14] OECD and NATO data, https://data.oecd.org/oda/net-oda. htm, access date: 16.05.2017.
  • [15] Report of the Committee on Defence Questions and Armaments of the Assembly of Western European Union, Burden Sharing in Alliance (1983), Document 947, Paris, p. 13.
  • [16] Smith R. (2009), Determinants of Military Expenditures, [in:] J.K. Galbraith, J. Brauer, L.L. Webster (eds.), Economics of Peace and Security, Eolls Publishers UNESCO, Oxford, pp. 46-51.
  • [17] Valasek T. (2017), A New Transatlantic Security Bargain, Carnegie Europe, 23rd of May 2017, http://carnegieeuro- pe.eu/2017/05/23/new-transatlantic-security-bargain- -pub-70050, access date: 1.08.2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171482868

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.