PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 1 | 89--105
Tytuł artykułu

Grupy interesariuszy w otoczeniu współczesnych systemów wytwórczych

Warianty tytułu
Groups of Stakeholders in Organization Based on Modern Manufacturing Systems
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ostatnie lata badań nad rozwojem innowacyjnych technologii doprowadziły do zmiany w zakresie ujmowania efektów ekonomicznych tego rozwoju. Transformacja dokonała się w perspektywie analizy korzyści, która początkowo dotyczyła wyłącznie akcjonariuszy, czyli osób blisko powiązanych z przedsiębiorstwem. Obecnie teoretycy i praktycy zarządzania biorą pod uwagę szerszy zakres powiązań, a mianowicie grupy interesów (stakeholders - interesariusze). Interesariusze nie tylko wpływają na powstawanie, przetrwanie i rozwój przedsiębiorstw, ale także mają swój udział w ukierunkowaniu działań przedsiębiorstw. Ponadto ich nierozerwalna obecność w życiu przedsiębiorstwa jest istotna z punktu widzenia efektywności gospodarczej, a także nierzadko jest czynnikiem sprawczym rozwoju innowacyjnych technologii produkcyjnych. Warto zaznaczyć, że poziom zaangażowania i wynikające z niego rezultaty są różne dla każdej z grup interesów i ich współistnienie w otoczeniu przedsiębiorstwa realizowane jest niekoniecznie w ten sam sposób (Ya, Rui, 2006). Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie sposobu identyfikacji grup interesariuszy dla organizacji innowacyjnych, wyznaczenie obszarów ich wpływów oraz wskazanie zakresu relacji nowoczesnego systemu wytwórczego z jego otoczeniem. Posiadanie wiedzy o interesariuszach oraz o rozmiarze ich wpływu jest podstawą prowadzenia zrównoważonego biznesu. Autor wykazuje, że nie każdy z interesariuszy posiada identyczny wpływ na poszczególne płaszczyzny działania organizacji. Zastosowanie odpowiednich metod umożliwia dokonanie segmentacji interesariuszy. W badaniu posłużono się wywiadem, a wyniki otrzymano po zastosowaniu na tych danych algorytmu badania relacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Nowadays boundaries of the organization are liquid, what is reflected in crystallizing the new roles, that are played by the customers, suppliers, competitors or society. Today, undoubtedly flexibility, innovation and quick adaptation to change are core competencies. Therefore it becomes important to be able to recognize these forces, which are responsible for these changes. The one way is to conduct analysis and draw conclusions from multidimensional planes of relations occurring between the organization and its business environment. Precise identification of the participants of the business environment allows to discover the factors which stimulate or inhibit the development of modern manufacturing systems. In this paper author presents the definitions and categorization of stakeholders of the organization. In addition to the typical strategic management way of categorization, author presents identification based on the theory of clans. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
89--105
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Donaldson T., Preston L.E. (1995), The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence and Implications. The Academy of Management Review, vol. 20, no. 1, s. 67-68.
  • Freeman R.E. (2001), A stakeholder theory of the modern corporation. Perspectives in Business Ethics, s. 42.
  • Freeman R.E., Iarrison J.S., Wicks A.C. (2007), Managing for stakeholders: Survival, reputation, and success. Yale University Press.
  • Gil-Aluja J. (1999), Elements for a Theory of Decision in Uncertainty. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Gil-Lafuente, A.M., Paula, L.B. (2013), Algorithm applied in the identification of stakeholders. Kybernetes, vol. 42, no. 5, s. 675.
  • Kolter P., Armstrong G., Saunders J., Wrong V. (2002), Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.
  • Olesiński Z. (2010), Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi. Warszawa: C.H. Beck.
  • Piwoni-Krzeszowska, E. (2014), Zarządzanie wartością relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami - aspekt procesu tworzenia wartości. Nauki o Zarządzaniu Management Sciences, 1(18), s. 64-65.
  • Ramsay J. (2005). The real meaning of value in trading relationships. International Journal of Operations & Production Management, vol. 25, issue 6, s. 554.
  • Rogoziński, K. (red.) (2006). Zarządzanie relacjami w usługach. Warszawa: Difin.
  • Romanowska M. (red.) (2004), Leksykon zarządzania. Warszawa: Difin.
  • Rudolf S., Janusz T., Stos D., Urbanek P. (2002), Efektywny nadzór korporacyjny. Teoria i Praktyka. Warszawa: PWE.
  • Werther W.B., Chandler D. (2011), Strategic Corporate Social Responsibility: Stakeholders in a Global Environment. Sage Publications.
  • Ya S., Rui T. (2006), The Influence of Stakeholders on Technology Innovation: A Case Study from China. IEEE International Conference on Management of Innovation and Technology, 2006, s. 295-299.
  • Zawadzka L., Badurek J., Łopatowska J. (2012), Systemy produkcyjne nowej generacji. Modele interdyscyplinarne. Gdańsk: Wyd. Politechniki Gdańskiej.
  • Zbierowski P. (2012), Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171518821

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.