PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 5 | 24--33
Tytuł artykułu

Metoda wyznaczania optymalnej odległości między przystankami na sieci autobusowej komunikacji miejskiej

Warianty tytułu
The Method of Determining Optimal Distances between Floorings on the Bus Service of Urban Communication
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy podjęto próbę modelowania zadania wyznaczania optymalnej odległości między przystankami autobusowymi na sieci komunikacji miejskiej. W tym celu został zbudowany model logiczno-analityczny obrazujący proces poruszania się autobusu na sieci komunikacji miejskiej, uwzględniający m.in. czasową dynamikę ruszania z przystanku, liniowy odcinek ruchu jednostajnego między przystankami i czas hamowania przed kolejnym przystankiem. Dodatkowo dołączono "pieszą" procedurę dojścia pasażera do przystanku, a następnie jego dotarcie do miejsca przeznaczenia. Zaproponowana topografia miejskiej sieci komunikacji autobusowej powinna gwarantować minimalizację łącznego czasu podróży autobusem oraz czasu dojścia do przystanku i przejścia do miejsca docelowego. Skuteczność funkcjonowania modelu zilustrowano prostym przykładem liczbowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper attempts to model the task of determining the optimal distance between bus stops on the public transport network. To this end, a logical-analytical model was built, illustrating the process of moving the bus on the public transport network, including temporary dynamics of starting from the stop, linear segment of uniform traffic between stops and braking time before the next stop. In addition, a "walking" procedure for the passenger to reach the stop and then reaching the destination. The proposed topography of the urban bus communication network should guarantee minimizing the total travel time of the bus and the time of reaching the bus stop and passing to the destination. The model's effectiveness is illustrated by a simple numerical example. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
24--33
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Marynarki Wojennej
Bibliografia
  • Bąkowski, W., Dziewguć, S., Krakowski, Z. (2015). Metoda szacowania popytu na usługi transportu zbiorowego w regionie obsługiwanym przez przedsiębiorstwo transportowe. Autobusy, (10).
  • Chrabski, B., Zmitrowicz, K. (2015). Inżynieńa wymagań w praktyce. Warszawa: PWN.
  • Ejdys, S. (2014). Optymalizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie miasta Olsztyn. Białystok: Wyd. UB WEiZ.
  • Ficoń, K. (2006). Badania operacyjne stosowane. Model i aplikacje. Warszawa: BEL Studio.
  • Filipowicz, B. (1996). Modele stochastyczne w badaniach operacyjnych. Analiza i synteza systemów obsługi i sieci kolejkowych. Warszawa: WN-T.
  • http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/jak-daleko-do-przystanku-to-za-daleko-2440.html (dostęp: 10.02.2018).
  • Kisielewski, P., Sobota, Ł. (2016). Zastosowanie teorii masowej obsługi do modelowania systemów transportowych. Autobusy, (6).
  • Królak, M., Senko, J., Gromadzki, M. (2006). Rozkład jazdy jako element oferty przewozowej. Gdańsk: XXXI KZKM, IGKM.
  • Krystek, R., (red.). (2009). Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu (Tom 1-3). Gdańsk: PG.
  • Mindur, L. (red.). (2008). Technologie transportowe XXI wieku. Warszawa-Radom.
  • Molecki, A. (2015). Tablice dynamicznej informacji przystankowej jako narzędzie niwelowania niedostatków infrastruktury. Autobusy, (4).
  • Naumov, V. (2016). Oszacowanie optymalnej liczby autobusów dla linii komunikacji miejskiej na podstawie symulacji komputerowych. Autobusy, (12).
  • Oziomek, J., Rogowski, A. (2016). Optymalny przydział autobusów do pozamiejskich linii komunikacyjnych w Ostrowcu Świętokrzyskim. Autobusy, (4).
  • Piasecki, S. (1973). Optymalizacja systemów transportowych. Warszawa: WKiŁ.
  • Stajniak, M. (2008). Logistyka miejska. Poznań: Wyd. AE.
  • Steenbrink, P.A. (1978). Optymalizacja sieci transportowych. Warszawa: WKiŁ.
  • Ustawa o Transporcie Drogowym, DzU 28 listopada 2016, poz. 1907.
  • Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, DzU 20 czerwca 1997, poz. 1260.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171525353

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.