PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 5 (977) | 159--170
Tytuł artykułu

Challenges in Cross-border E-commerce in the European Union

Warianty tytułu
Wyzwania transgranicznego handlu elektronicznego w Unii Europejskiej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Handel elektroniczny (e-commerce), określany jako handel prowadzony za pośrednictwem sieci komputerowych, od wielu lat jest przedmiotem szczególnego zainteresowania. W artykule przedstawiono stan rozwoju elektronicznego handlu detalicznego w Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem internetowego handlu transgranicznego. Pomimo podejmowanych wysiłków handel elektroniczny w Unii Europejskiej nie ma charakteru jednolitego rynku. Konsumenci preferują zakupy online na rynkach krajowych. W artykule skupiono się na głównych wyzwaniach związanych z transgranicznym handlem elektronicznym B2C (business to consumer), tj. zakupach online indywidualnych konsumentów dokonywanych w innych krajach UE. Szczegółowo przeanalizowano wybrane istotne ograniczenia w tworzeniu w pełni zintegrowanego rynku handlu elektronicznego w Unii Europejskiej, związane z logistyką i dostawą, językiem i lokalizacją, przepisami prawnymi i podatkowymi oraz tzw. geoblokowaniem. Wskazano również działania podejmowane w celu zmniejszenia wpływu wymienionych ograniczeń.(abstrakt oryginalny)
EN
Handel elektroniczny (e-commerce), określany jako handel prowadzony za pośrednictwem sieci komputerowych, od wielu lat jest przedmiotem szczególnego zainteresowania. W artykule przedstawiono stan rozwoju elektronicznego handlu detalicznego w Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem internetowego handlu transgranicznego. Pomimo podejmowanych wysiłków handel elektroniczny w Unii Europejskiej nie ma charakteru jednolitego rynku. Konsumenci preferują zakupy online na rynkach krajowych. W artykule skupiono się na głównych wyzwaniach związanych z transgranicznym handlem elektronicznym B2C (business to consumer), tj. zakupach online indywidualnych konsumentów dokonywanych w innych krajach UE. Szczegółowo przeanalizowano wybrane istotne ograniczenia w tworzeniu w pełni zintegrowanego rynku handlu elektronicznego w Unii Europejskiej, związane z logistyką i dostawą, językiem i lokalizacją, przepisami prawnymi i podatkowymi oraz tzw. geoblokowaniem. Wskazano również działania podejmowane w celu zmniejszenia wpływu wymienionych ograniczeń.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
159--170
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Kragujevac, Serbia
  • University of Kragujevac, Serbia
  • Direktna Banka a.d., Kragujevac, Serbia
Bibliografia
  • Cardona M. (2016), Geo-blocking in Cross-border e-Commerce in the EU Digital Single Market, Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre. Digital Economy Working Paper, 2016/04, https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/JRC101438.pdf (accessed: 6.03.2018).
  • Coad A., Duch-Brown N. (2017), Barriers to European Cross-border eCommerce, JRC Digital Economy Working Paper 2017-03, JRC105675, https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/jrc105675.pdf (accessed: 6.03.2018).
  • Duch-Brown N., Cardona M. (2016), Delivery Costs and Cross-border e-Commerce in the EU Digital Single Market, Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre. Digital Economy Working Paper 2016/03. JRC101030, https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/JRC101030.pdf (accessed: 6.03.2018).
  • Ecommerce Europe (2016a), Global E-commerce Report 2016, https://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports (accessed: 1.03.2018).
  • Ecommerce Europe (2016b), European E-commerce Report 2016, https://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports (accessed: 1.03.2018).
  • Ecommerce Europe (2016c), Cross-border E-commerce Barometer, https://www.ecommerce-europe.eu/publication/cross-border-e-commerce-barometer-2016/ (accessed: 1.03.2018).
  • Ecommerce Europe (2017), European Ecommerce Report 2017, https://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports (accessed: 1.03.2018).
  • eMarketer (2016), Worldwide Retail Ecommerce Sales Will Reach $1.915 Trillion This Year, https://www.emarketer.com/Article/Worldwide-Retail-Ecommerce-Sales-Will-Reach-1915-Trillion-This-Year/1014369 (accessed: 3.03.2018).
  • eMarketer (2017), E-commerce Will Pass a Key Milestone This Year, https://retail.emarketer.com/article/ecommerce-will-pass-key-milestone-this-year/596e4c8cebd40005284d5ccd (accessed: 3.03.2018).
  • EUR (2016), The Value of Express Delivery Services for Cross-border E-commerce in European Union Markets, Erasmus University Rotterdam - Economic Institute Report EI2016-12, https://repub.eur.nl/pub/79921/EI2016-12.pdf (accessed: 6.03.2018).
  • Eurobarometer (2015), Consumer Attitudes towards Cross-border Trade and Consumer Protection, Flash Eurobarometer no. 397.
  • European Commission (2010), A Digital Agenda for Europe. Communication from the Commission, COM (2010) 245 final.
  • European Commission (2015), Why We Need a Digital Single Market, https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/dsm-factsheet_en.pdf (accessed: 8.03.2018).
  • European Commission (2017), E-commerce Statistics for Individuals, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E-commerce_statistics_for_individuals (accessed: 6.03.2018).
  • European Parliament (2018), Regulation (EU) 2018/302 of the European Parliament and of the Council of 28 February 2018 on addressing unjustified geo-blocking and other forms of discrimination based on customers' nationality, place of residence or place of establishment within the internal market, Official Journal of the EU, vol. 61.
  • Eurostat (2018), Complete Database. Science, Technology, Digital Society, http://ec.europa.eu/eurostat/data/database (accessed: 1.03.2018).
  • Garcia K. (2018), Cross-border Buyers Favor Global Platforms, eMarketer, https://retail.emarketer.com/article/cross-border-buyers-favor-global-platforms/5a78c8f9ebd4000744ae4104?ecid=NL1014 (accessed: 4.03.2018).
  • GfK (2015), Provision of Two Online Consumer Surveys as Support and Evidence Base to a Commission Study: Identifying the Main Cross-border Obstacles to the Digital Single Market and Where They Matter Most, Final report, https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1ee5f89c-812c-11e5-b8b7-01aa75ed71a1/language-en (accessed: 15.03.2018).
  • Giuffrida M., Mangiaracina R., Perego A., Tumino A. (2017), Cross-border B2C E-commerce to Greater China and the Role of Logistics: A Literature Review, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, vol. 47, no. 9.
  • Hell B. van, Lukic V., Leeuwis E. (2014), Cross-border E-commerce Makes the World Flatter, Boston Cons. Group, http://www.bcgperspectives.com/content/articles/ transportation_travel_tourism_retail_cross_border_ecommerce_makes_world_flatter/ (accessed: 6.03.2018).
  • International Post Corporation (2018), Cross-border E-commerce Shopper Survey 2017, https://www.ipc.be/en/knowledge-centre/e-commerce/cross-border-e-commerce-shopper-survey (accessed: 12.03.2018).
  • Martin, D. (2017), Key Business Drivers and Opportunities in Cross-border Ecommerce 2017: Expanding Internationally in an Increasingly Competitive Market, Payvision, https://www.payvision.com/key-business-drivers-2017 (accessed: 8.03.2018).
  • PayPal (2016), PayPal Cross-border Consumer Research 2016, https://www.ipsos.com/sites/default/files/migrations/en-uk/files/Assets/Docs/Polls/ipsos-paypal-cross-border-consumer-research-2016.pdf (accessed: 8.03.2018).
  • Paypers (2014), Cross-border E-commerce Report, Critical Facts and Insights for International Expansion - Poland, https://www.thepaypers.com/reports/cross-border-ecommerce-country-reports/r753142 (accessed: 8.03.2018).
  • Salesupply (2016), How to Boost Conversion for Cross-border Webshops, https://www.ingenico.com/binaries/content/assets/epayments/resources/white-paper-ingenico-epayments---how-to-boost-conversion-for-cross-border-webshops.pdf (accessed: 12.03.2018).
  • Valarezo A., Pérez-Amaral T., Garín-Muñoz T., García I.H., López R. (2017), Drivers and Barriers to Cross-border E-commerce: Evidence from Spanish Household Behavior, https://doi.org/10.2139/ssrn.3099541.
  • Xue Wanxin X., Dandan L., Yilei P. (2016), The Development and Current of Cross-border E-commerce, WHICEB 2016 Proceedings, no. 53.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543306

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.