PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | z. nr 58 | 16--34
Tytuł artykułu

Komunikacja strategiczna w erze społeczeństwa informacyjnego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategic Communication in the Information Society Era
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono problemy dotyczące terminologii oraz istoty komunikacji strategicznej z punktu widzenia NATO. Komunikacja strategiczna to zespół skoordynowanych działań oraz środków komunikowania, w celu wsparcia polityki i operacji Sojuszu, które obejmują: dyplomację publiczną, cywilną działalność informacyjną, wojskową działalność informacyjną, operacje informacyjne oraz operacje psychologiczne. Postęp naukowo-techniczny oraz rozwój cywilizacyjny powodują powstawanie nowych zagrożeń, w tym szczególnie w sferze informacyjnej. Aktualnie wszystkie misje pokojowe, humanitarne, kryzysowe czy militarne, realizowane pod auspicjami ONZ oraz NATO są zabezpieczane przez struktury komunikacji strategicznej. Struktury dysponują najnowocześniejszymi środkami oddziaływania, wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-telekomunikacyjne. Oddziaływanie na zachowania i postawy odbiorców przyczynia się do osiągnięcia zakładanych celów politycznych, ekonomicznych czy militarnych prowadzonych misji. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents problems of strategic communication according to NATO. Strategic communication is defined as the coordinated and appropriate use of NATO communications activities and capabilities - Public Diplomacy, Public Affairs, Military Public Affairs, Information Operations and Psychological Operations, as appropriate - in support of Alliance policies, operations and activities, and in order to advance NATO's aims. Science-technical and civilization development pose new threats, especially in the information sphere. Currently all kinds of missions: peace, humanitarian, crises and military, under the auspices of UN and NATO are supported by strategic communication structures. The afore-mentioned units possess modern influence means, using new information-telecommunication technology to influence audience attitudes and behaviors in order to contribute to desired political, economic and military effects of realized missions. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
16--34
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Bibliografia
  • Giblin, L. (2000). Umiejętność obcowania ludźmi. Warszawa: Wyd. Studio EMKA.
  • Habermas, J. (2006). Political Communication in Media Society - Does Democracy still Enjoy an Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research. Referat wygłoszony podczas ICA 2006, Drezno.
  • Kamińska-Korolczuk, K. (2015). Lokalny wymiar polskiej dyplomacji publicznej - nowe narzędzia komunikowania. Projekt "Blaski i cienie współpracy" współfinansowany ze środków Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu "Wsparcie wymiaru samorządowego i obywatelskiego polskiej polityki zagranicznej 2015", 3-4.
  • Kacała, T. (2012), Komunikacja strategiczna. Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych, Przegląd Morski, 03, 19. Pobrane z: http://cdis.wp.mil.pl/plik/file/Publikacje/kacala.pdf.
  • LePage, R. (2014), Rozumienie komunikacji strategicznej NATO. Understanding NATO Strategic Communications. Pobrane z: https://www.cmdrcoe.org/download.php?id=335 (2019.6.24).
  • NATO Military Policy on Psychological Operations. MC 0402/2. North Atlantic Military Commitiee, 22 June 2012.
  • NATO Military Public Affairs Policy. MC 0457/1, 2007.
  • NATO StratCom. How to Improve Your Aim: Measuring the Effectivness of Activitiesthat Influence Attitudes and bahavors. Pobrane z: https://publicintelligence.net/nato-stratcom-shaping-public-opinion/2011.
  • NATO Strategic Communications Handbook. Supreme Allied Commander, Europe B-7010 SHAPE Belgium. Supreme Allied Commander, Transformation Norfolk, Virginia 23551-2490. 19 May 2015.
  • Nowacki, G. (2001), Operacje informacyjne. Warszawa: AON, 31-33.
  • Nowacki, G. (2017). Rola technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w działaniach psychologicznych. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 52, (4/2017), 277- 278. DOI: 10.15584/nsawg.2017.4.19.
  • PO 0141, NATO Strategic Communications Policy, 29 September 2009.
  • Polityka NATO w zakresie komunikacji strategicznej, 25 października 2012 roku. Pobrane z: https://www.stratcomcoe.org/about-strategic-communications.
  • Szondi, G. (2008). Filary zarządzania reputacją: dyplomacja publiczna w Europie Wschodniej z perspektywy public relations. W: B. Ociepka (red.), Dyplomacja publiczna, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Willa, R. (2005). Dezinformacja, propaganda i walka psychologiczna podczas konfliktu w Zatoce Perskiej 1990-1991. Dialogi Polityczne. Polityka - Filozofia - Społeczeństwo - Prawo, 5-6, 85-86.
  • http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/dyplomacja_publiczna.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171562519

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.