PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | Cyfrowa komunikacja organizacji | 15--54
Tytuł artykułu

Komunikacja cyfrowa współczesnych organizacji

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Naturalnym zjawiskiem towarzyszącym egzystencji i współpracy ludzi jest proces porozumiewania się, prowadzący do wspólnego (intersubiektywnego) rozumienia otaczającej rzeczywistości oraz zrozumienia się nawzajem uczestników komunikacji. Wykorzystuje się do tego zmysły, m.in. wzrok i słuch, ale także instrumenty przekazu specyficzne dla gatunku ludzkiego - mowę i pismo, a od połowy XX w. pismo cyfrowe. Symboliczny charakter języka ludzkiego czyni komunikację między ludźmi wyjątkową. Specyficznym obszarem komu-nikacji jest komunikacja prowadzona w organizacjach oraz organizacji z otoczeniem, łącznie traktowana jako komunikacja organizacji (corporate communication). W coraz większym stopniu przybiera ona postać komunikacji cyfrowej. W rozdziale najpierw przedstawiono proces komunikacji jako zjawisko świata społecznego oraz jako interdyscyplinarny przedmiot badań naukowych. Następnie scharakteryzowano cyfrową komunikację organizacji na tle wyróżnianych rodzajów komunikacji. Rozdział kończy omówienie uwarunkowań komunikacji organizacji, w tym uwarunkowań technologicznych. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bach S., Grant A. (2009), Communication and Interpersonal Skills for Nurses, TJ International, Great Britain.
  • Berengere D.N., Lori D.B., Orlando H., Julia R., Debra R. (1997), Improving Interpersonal Communication between Health Care Providers and Clients, Quality Assurance Methodology Refinements Series, Quality Assurance Project.
  • Botez S. (2019), Correlation between the Managerial Style and Communication Style in Education Units, "Euromentor Journal", Vol. 10, No. 1, s. 145-156.
  • Brinkert R. (2010), A Literature Review of Conflict Communication Causes, Costs, Benefits and Interventions in Nursing, "Journal of Nursing Management", Vol. 18, s. 145-156.
  • Brooks W., Heath R. (1993), Speech Communication, W.C. Brown, Dubuque.
  • Chodkowski Z. (2017), Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłócenia i bariery, "Kultura - Przemiany - Edukacja", t. V, s. 282-294, http:// cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-499513e4-06d1-493d-9f bf-c7b09de9069b/c/Zbigniew_Chodkowski.pdf (dostęp: 20.08.2019).
  • Cooley Ch. (1909), Social Organisation, Charles Scribner's Sons, New York.
  • Craig R. (1999), Communication Theory as a Field, "Communication Theory", Vol. 9, s. 119-161.
  • Dobek-Ostrowska B. (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dobek-Ostrowska B. (2007), Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
  • Eicher J. (1995), Sztuka komunikowania się, Wydawnictwo Ravi, Łódź.
  • Ennis G., Happell B., Broadbent M., Reis-Searl K. (2013), The Importance of Communication for Clinical Leadership in Mental Health Nursing: The Perspective of Nurses Working in Mental Health, "Mental Health Nursing", Vol. 34, No. 11, s. 814-819.
  • Erjavec K., Arsenijević O., Starc J. (2018), Satisfaction with Managers' Use of Communication Channels and Its Effect on Employee-Organisation Relationships, "Journal of East European Management Studies", Vol. 23, No. 4, s. 559-578.
  • Evans R.G. (2003), Patient Centered Medicine: Reason, Emotion, and Human Spirit? Some Philosophical Reflections on Being with Patients, "Medical Humanities", Vol. 29, No. 1, s. 8-14.
  • Filipiak E. (1994), Funkcje języka, "Studia Pedagogiczne. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy", z. 27, "Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna", z. 10, s. 35-47.
  • Fiske J. (2008), Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
  • Fiske S., Taylor S. (1991), Social Cognition, McGraw-Hill, New York.
  • Foulger D. (2004), An Ecological Model of the Communication Process, http://davis. foulger.info/papers/ecologicalModelOfCommunication.htm (dostęp: 12.08.2019).
  • Gamble T.K., Gamble M. (1993), Communication Works, McGraw-Hill, New York.
  • Grami A. (2016), Introduction to Digital Communications, Academic Press, Elsevier, London.
  • Griffin E. (2003), Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Grzegorczykowa R. (1991), Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, "Język a Kultura", t. 4, Funkcje języka i wypowiedzi, J. Anusiewicz, R. Grzegorczykowa (red.), s. 11-28.
  • Hargie O., Dickson D. (2004), Skilled Interpersonal Communication. Research, Theory and Practice, Routledge, New York.
  • Hartley P. (1999), Interpersonal Communication, Routledge, London - New York.
  • Haugh M. (2008), Intention in Pragmatics, "Intercultural Pragmatics", Vol. 5, s. 99-110.
  • Haykin S., Moher M. (2007), Inroduction to Analog and Digital Communications, John Wiley & Sons, USA.
  • Heath R., Bryant J. (2000), Human Communication Theory and Research: Concepts, Contexts, and Challenges, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah.
  • Jakobson R. (1960), Poetyka w świetle językoznawstwa, "Pamiętnik Literacki", t. 51/2, s. 431-473.
  • Jakobson R. (1989), W poszukiwaniu istoty języka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Jaska E. (2018), Determinanty skutecznej komunikacji instytucjonalnej, "Niepodległość i Pamięć", nr 25/2(62), s. 183-202.
  • Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Kahneman D., Slovic P., Tversky A., eds. (1982), Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Kępa-Figura D. (2009), Gry językowe we współczesnej komunikacji medialnej: semantyczna i pragmatyczna analiza języka mediów, "Prace Językoznawcze", nr 11, s. 95-113.
  • Kossowska M. (2006), O motywach sprzyjających vs. przeciwdziałających powstawaniu uprzedzeń, "Psychologia Społeczna", t. 2, nr 2, s. 13-22.
  • Kulczycki E. (2012), Teoretyzowanie komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.
  • Kurschilgen M., Marcin I. (2019), Communication is More than Information Sharing: The Role of Status Relevant Knowledge, "Games and Economic Behavior", Vol. 113, s. 651-672.
  • Lambrini K., Loanna V.P. (2014), Communication in Nursing Practice, "Mater Sociomed", Vol. 26, No. 1, s. 65-67.
  • Lapis W. (2007), Społeczne uwarunkowania skutecznej komunikacji, "Język, Komunikacja, Informacja", nr 2, s. 77-91, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/ 10593/4693/1/05-Lapis.pdf (dostęp: 20.08.2019).
  • Listwan T., red. (2004), Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa.
  • Losa-Jonczyk A. (2019), Skuteczność komunikowania w mediach społecznościowych społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw energetyczno-paliwowych i wydobywczych, Praca doktorska zrealizowana pod kierunkiem naukowym J. Gołuchowskiego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach (niepublikowana).
  • Maffesoli M. (2008), Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Manovich L. (2017), Algorytmy dnia powszedniego, https://www.nina.gov.pl/esej/lev-manovich-dekada-kultury-audiowizualnej/ (dostęp: 10.08.2019).
  • Marciszewski W. (1988), Znak, (w:) W. Marciszewski, Mała encyklopedia logiki, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław, s. 235-236.
  • Marody M. (1976), Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Mazzei A. (2010), Promoting Active Communication Behaviours through International Communication, "Corporate Communication an International Journal", Vol. 15, No. 3, s. 221-234.
  • Mądrzycki T. (1970), Psychologiczne prawidłowości kształtowania postaw, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
  • McLuhan M. (2004), Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  • Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2007), Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Morris Ch. (1938), Foundations of the Theory of Signs, University of Chicago Press, Chicago.
  • Nikołajew J., Leśniewska G. (2011), Jak usprawnić komunikacje w przestrzeni społecznej, "MBA", vol. 1, nr 116, s. 43-53.
  • Paliszkiewicz J. (2019), Przywództwo, zaufanie i zarządzanie wiedzą w innowacyjnych przedsiębiorstwach, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
  • Papagiannis A. (2010), Talking with the Patient: Fundamental Principles of Clinical Communication and Announcement of Bad News, "Medical Time Northwestern Greece", Vol. 6, s. 43-49.
  • Penc J. (2005), Role i umiejętności menedżerskie: sekrety sukcesu i kariery, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Potocki A. (2008), Instrumenty komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Pszczołowski T. (1982a), Dylematy sprawnego działania, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Pszczołowski T. (1982b), Zasady sprawnego działania. Wstęp do prakseologii, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Reimann H. (1974), Kommunikations-Systeme, J.C.B. Mohr Verlag, Tübingen.
  • Robbins S.P. (1998), Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Rogala A. (2014), Systematyka celów i ocena skuteczności komunikacji wewnętrznej w przedębiorstwach, "Marketing i Rynek", nr 4, s. 320-326.
  • Ross L., Nisbett R. (1991), The Person and the Situation: Perspectives of Social Psychology, McGraw-Hill Book, New York.
  • Ruler B. van (2018), Communication Theory: An Underrated Pillar on which Strategic Communication Rests, "International Journal of Strategic Communication", Vol. 12, No. 4, s. 367-381.
  • Simon H. (1945), Administrative Behaviour, The Free Press, New York.
  • Simon H. (1955), A Behavioral Model of Rational Choice, "The Quarterly Journal of Economics", No. 1, s. 99-101.
  • Soborski W. (1987), Postawy ich badanie i kształtowanie, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.
  • Stankiewicz J. (1999), Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
  • Stanosz B., Nowaczyk A. (1976), Logiczne podstawy języka, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław.
  • Stor M. (2004), Komunikowanie się w organizacji, (w:) T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, s. 281-286.
  • Szpunar M. (2012), Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  • Taylor S. (1981), A Categorization Approach in Stereotyping, (w:) D. Hamilton (ed.), Cognitive Processes in Stereotyping and In-Group Behavior, Erlbaum, Hillsdale, s. 83-114.
  • Tokarz M. (2006), Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Turaga R. (2019), Effective Communication in Organizations, "IUP Journal of Soft Skills", Vol. 13, No. 1, s. 63-69.
  • Ventura R., Roca-Cuberes C., Corral-Rodríguez A. (2018), Interactive Digital Communication: Assessment of Academic Competencies and Professional Profiles by Communication Professionals, Faculty and Students, "Revista Latina De Comunicación Social", Vol. 73, s. 331-351.
  • Wikaningrum T., Udin A., Yuniawan U.A. (2018), The Relationships among Leadership Styles, Communication Skills, and Employee Satisfaction: A Study on Equal Employment Opportunity in Leadership, "Journal of Business and Retail Management Research", Vol. 13, No. 1, s. 138-147.
  • Zheng X. (2018), The Anomie and Norm of Network Language Communication, "Journal of Language Teaching and Research", Vol. 9(4), s. 803-808.
  • Zhu H. (2014), Exploring Intercultural Communication: Language in Action, Routledge, London.
  • Zieleniewski J. (1981), Organizacja i zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • [www 1] https://sjp.pwn.pl/sjp/uwarunkowanie;2533935.html (dostęp: 4.02.2020).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171587316

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.