PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 4 Edukacja praw człowieka : osiągnięcia i wyzwania na przyszłość | 79--100
Tytuł artykułu

Young Global Citizens : Building Inclusive Societies Through Human Rights Education

Autorzy
Warianty tytułu
Młodzi obywatele świata : budowanie społeczeństwa integracyjnego poprzez edukację praw człowieka
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In recent years, human rights education with, for and by youth has been increasingly identified as a strategy for preventing and tackling current global challenges. According to the United Nations, there are around 1.8 billion young people between the ages of 10 and 24 in the world today: the largest youth population ever, although there is no consistent definition of young people. The great majority live in countries where violence and conflict are still a daily reality. Many are forced to leave their home country, embarking alone on dangerous routes and facing enormous challenges to start a new life in a completely different - and sometimes hostile - place. At the international level several frameworks that place young people at the centre have been adopted, such as the fourth phase of the World Programme for Human Rights Education (2020-2024) which will focus on youth. Based on the direct experiences of young human rights activists and educators, this paper aims to demonstrate the critical role that human rights education can play in fostering young global citizens who can contribute to building inclusive societies, and pave the way to establishing an authentic culture of human rights. (original abstract)
Edukacja w zakresie praw człowieka w formie współpracy z młodzieżą, dla młodzieży oraz przez młodzież jest coraz częściej identyfikowana jako strategia mająca na celu dostosowanie się do globalnego wyzwania współczesnej cywilizacji. Dane statystyczne ONZ wskazują, że populacja młodych ludzi w wieku od 10 do 24 lat wynosi ok. 1,8 mld. Jest to największa populacja młodzieży w historii, choć nie ma jednolitej definicji tej grupy wiekowej. Większość młodych ludzi żyje w krajach, gdzie przemoc i konflikty stanowią znaczący element życia codziennego. Okoliczności te przyczyniają się do masowych wyjazdów z kraju w poszukiwaniu lepszego życia, częściej jednak młodzi ludzie są konfrontowani z wyzwaniami i niebezpieczeństwami, którym nie są w stanie sprostać. Na płaszczyźnie międzynarodowej opracowano liczne projekty obliczone na tworzenie struktur pomocy młodym ludziom. Należy do nich Światowy Program Edukacji Praw Człowieka (World Program for Human Rights Education) na lata 2020-2024. Na podstawie doświadczeń młodych aktywistów na rzecz praw człowieka autorka przedstawia zadania i możliwości edukacji praw człowieka w zakresie tworzenia społeczeństwa integracyjnego. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Soka GAKKAI International Office
Bibliografia
  • Council of Europe, Compass: manual on human rights education with young people, Strasbourg, France 2015, https://www.coe.int/en/web/compass [accessed: 7.12.2019].
  • Deardoff K.D., Manual for developing intercultural competencies - Story circles [UNESCO publishing], Routledge 2019, open access.
  • Ikeda D., Education Proposal, Soka Gakkai International, 2000, https://www.daisakuikeda.org/main/educator/edu/edu-09.html [accessed: 7.12.2019].
  • Ikeda D., Humanizing Religion, Creating Peace, Soka Gakkai International, 2008, https://www.sgi.org/about-us/president-ikedas-proposals/peace-proposal-2008.html [accessed: 7.12.2019].
  • Ikeda D., Value Creation for Global Change: Building Resilient and Sustainable Societies, Soka Gakkai International, 2014, https://www.sgi.org/about-us/president-ikedasproposals/peace-proposal-2014.html [accessed: 7.12.2019].
  • Ikeda D., Unger F., The Humanist Principle on Compassion and Tolerance, I.B. Tauris.
  • Office of the High Commissioner for Human Rights, United Nations Declaration on Human Rights Education and Training, 2011, https://www.ohchr.org/EN/Issues/Education/Training/Compilation/Pages/UnitedNationsDeclarationonHumanRightsEducationandTraining(2011).aspx [accessed: 7.12.2019].
  • Office of the Secretary's General's Envoy on Youth, Youth 2030, 2018, https://www.un.org/youthenvoy/youth-un/ [accessed: 7.12.2019].
  • OHCHR, Fourth phase (2020-2024) of the World Programme for Human Rights Education, 2019, https://www.ohchr.org/EN/Issues/Education/Training/WPHRE/Fourthphase/Pages/FourthPhaseIndex.aspx [accessed: 7.12.2019].
  • OHCHR, Plan of Action of the fourth phase of the World Programme for Human Rights Education, 2019, https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G19/227/36/PDF/G1922736.pdf?OpenElement [accessed: 7.12.2019].
  • OHCHR & Equitas, Evaluating Human Rights Training Activities. A Handbook for Human Rights Educators, Montreal 2011, https://www.ohchr.org/Documents/Publications/EvaluationHandbookPT18.pdf [accessed: 7.12.2019].
  • Osler A., Human rights and schooling: An ethical framework for teaching for social justice, Teaxxhers College Press, New York 2016.
  • United Nations, Youth, Peace, Security Agenda Starting to Make Difference for Young People in Conflict Zones, But Much Work Remains, Advocates Tell Security Council, 17.07.2019, https://www.un.org/press/en/2019/sc13886.doc.htm [accessed: 7.12.2019].
  • United Nations Human Rights, A/HRC/42/43 Draft plan of action for the fourth phase (2020-2024) of the World Programme for Human Rights Education - Report of the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, https://ap.ohchr.org/documents/dpage_e.aspx?si=A/HRC/42/23 [accessed: 7.12.2019].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171589139

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.