PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 20 | z. 2 Gry wizerunków w przestrzeni kultury | 181--197
Tytuł artykułu

Medialne coming outy polskich artystów - strategie wizerunkowe

Warianty tytułu
Media Coming Outs of Polish Artists - Image-Building Strategies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja wybranych elementów zjawiska coming outów dokonywanych przez polskich artystów za pośrednictwem mediów masowych. Główne pytanie badawcze dotyczy tego, jakie strategie włączania homoseksualności w swój wizerunek publiczny realizują artyści. Jakościowa analiza tekstów wywiadów udzielonych mediom przez czworo z nich: Jacka Poniedziałka, Kasię Adamik, Krystiana Lupę i Karola Radziszewskiego, skutkuje wyodrębnieniem kilku strategii komunikacyjnych związanych z publicznym przekazaniem informacji na temat swojej orientacji i tożsamości seksualnej. (fragment tekstu)
EN
The article concerns the phenomenon of artists coming out on mass media. Their decisions to make the information about one's homosexuality public, form parts of their image-building strategies. A sociocultural context of those decisions and ways of their realizations are presented in this article. Basing on press interviews in which four selected Polish artists have made identity declarations there has been made an attempt to picture the character and types of coming out statements. (original abstract)
Rocznik
Tom
20
Strony
181--197
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Basiuk T. (2010), Coming out po polsku, [w:] J. Kochanowski, M. Abramowicz, R. Biedroń (red.), Queer Sudies. Podręcznik kursu, Warszawa: KPH, s. 115-124.
  • Billings A.C., Moscowitz L.M., Rae C., Brown N. (2015), The art of coming out: Traditional and social media frames surrounding the NBA's Jason Collins, "Journalism & Mass Communication Quarterly", Vol. 92, Issue 1, s. 142-160.
  • Cass V. (1979), Homosexual identity formation: A theoretical model, "Journal of Homosexuality", Vol. 4, Issue 3, s. 219-235.
  • Czaplińska P. (2015), Strategia budowania wizerunku osób znanych, [w:] A. Grzegorczyk (red.), Perswazyjne wykorzystanie wizerunku osób znanych, Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu, s. 8-38.
  • Davies P. (1992), The Role of Disclosure in Coming Out among Gay Men, [w:] K. Plummer (red.), Modern Homosexualities, London: Routletge, s. 75-83.
  • Duggan L. (2002), The new homonormativity: The sexual politics of neoliberalism, [w:] R. Castronovo, D. Nelson (red.), Materializing Democracy, Durham: Duke University Press, s. 175-194.
  • Duniec K. (2015), Sława: Wizerunki nie są niewinne, "Dwutygodnik", nr 151 [dok. elektr.], dostęp online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/5672-slawa-wizerunki-nie-sa-niewinne. html [odczyt: 26 listopada 2018].
  • Eichberg R. (1995), Ujawnij się. Prawda lesbijek i gejów, tłum. M. Kucharska, W. Królikiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
  • Godzic W. (2007). Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Grech M. (2012), Badanie wizerunku - metody ankietowe. Metodologia badań, [w:] M. Grech (red.), Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, Łódź: Wydawnictwo Primum Verbum.
  • Healy P. (2012), How Celebrities Come Out Now, "The New York Times", 9 czerwca [dok. elektr.], dostęp online: https://www.nytimes.com/2012/06/10/sunday-review/how-celebrities-comeout- now.html [odczyt: 30 listopada 2018].
  • Kita M. (2014), Ewolucja coming outu w kontekście związków języka i kultury, "Forum Lingwistyczne", nr 1, s. 17-25.
  • Kopciewicz L., Welenc M. (2012), "Coming out", nieprzemilczanie własnej egzystencji, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja. Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej", nr 4 (60), s. 47-58.
  • Kozłowska A. (2011), Reklama - techniki perswazyjne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Krajewski M. (2005), Kultury kultury popularnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Liang A. (1997), The creation of coherence in coming-out stories, [w:] A. Livia, K. Hall (red.), Queerly phrased, New York: Oxford University Press, s. 287-309.
  • Manning J. (2015), Communicating sexual identities: A typology of coming out, "Sexuality & Culture: An Interdisciplinary Quarterly", Vol. 19, Issue 1, s. 122-138.
  • Molęda-Zdziech M. (2013), Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa: Difin.
  • Palska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu, [w:] H. Domański, K. Lutyńska, A.W. Rostocki, (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 161-176.
  • Słobodianiuk E. (2005), Wizerunek osobisty. Tworzenie wizerunku narzędziami PR [dok. elektr.], dostęp online: http://www.proto.pl/artykuly/wizerunek-osobisty-tworzenie-wizerunku- -narzedziami-pr [odczyt: 26 listopada 2018].
  • Słownik terminologii medialnej (2006), W. Pisarek (red.), Kraków: Universitas.
  • Stosunek do osób o orientacji homoseksualnej i związków partnerskich (2017), Komunikat CBOS, Warszawa.
  • Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2015-2016 (2017), M. Świder, M. Winiewski (red.), Warszawa: KPH.
  • Tochman W. (2016), Ton [dok. elektr.], dostęp online: http://wyborcza.pl/duzyformat/ 1,127290,20279590,ton-tochman.html [odczyt: 26 listopada 2018].
  • Trzeciak S. (2015), Wizerunek publiczny w internecie. Kim jesteś w sieci?, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Trzy lata złej zmiany dla osób LGBTI - podsumowanie rządów PIS (2018), KPH i Lambda Warszawa [dok. elektr.], dostęp online: https://kph.org.pl/wp-content/uploads/2018/11/ Raport_podsumowanie_rzadow_pis.pdf [odczyt: 26 listopada 2018].
  • Wieczorek J. (2014), Okiem podglądacza, czyli zjawisko wojeryzmu w polskich mediach i polityce, "Świat Idei i Polityki", t. 13, s. 51-70.
  • https://www.kobieta.pl/artykul/jacek-poniedzialek
  • https://www.fakt.pl/kobieta/plotki/jacek-poniedzialek-nic-nie-zyskal-wyznajac-ze-jest-gejem/ cqgwxbx
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171600375

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.