PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | z. 147 Modernity of industry and services | 177--186
Tytuł artykułu

Using the Network Thinking Methodology in the Process of Creating Procurement Strategies of Enterprises

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: an attempt to implement the methodology of network thinking in the process of creating procurement strategies for companies. Design/methodology/approach: The basic research methods used in this paper include an in-depth interview with procurement specialists from the selected large companies from the Wielkopolska region. The interview was conducted to identify basic factors influencing the procurement process. Then, elements of network thinking methodology were used to design a procurement strategy. This is a methodology of systemic origin and it allows to analyse the examined phenomena holistically. Findings: The applied research tool allowed us to discern the most important factors the entrepreneurs should take into account when designing their procurement strategies. Research limitations/implications: Due to the fact, that there is a network structure linking manufacturing, trade and service companies, this methodology should be increasingly used while designing corporate strategies. Practical implications: In currently deteriorating market conditions, procurement may increase in importance. Entrepreneurs must strive to maintain continuity of the production process, and this is - undoubtedly - related to meeting the company's needs for materials. Social implications: The results of this research underline the importance of extensive cooperation with many suppliers, especially in times of economic crisis. Thanks to it, many companies in the industry will be able to survive and develop. Originality/value: An important value of this piece of research lies in the attempt to implement and popularize network methods in the process of creating strategies. (original abstract)
Twórcy
  • Poznań University of Technology, Poland
Bibliografia
  • 1. Alee, V. (2003). The future of knowledge. Burlinghton: Elsevier.
  • 2. Bendowski, J., and Radziejowska, G. (2011). Logistyka zaopatrzenia w przedsiębiorstwie. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  • 3. Bowles, Lyman, K., Caswell, N., and Biern, A. (2009). Business Value Network Concepts for the Extended Enterprise. In: P.H.M. Vervest, D.W. von Liere, L. Zheng (Eds.), The Network Experience. New Value from Smart Business Networks (pp. 119-136). Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-85582-8_9, 01.06.2020.
  • 4. Deming, W.E. (2000), The new Economic for Industry, Government, Education. Cambridge: MIT Press.
  • 5. Grzelczak, A., and Werner, K. (2011). Podstawy teoretyczne metodyki myślenia sieciowego. In: M.K. Wyrwicka (Ed.), Budowa scenariuszy wiedzy wspierających innowacyjną Wielkopolskę (pp. 21-34). Poznań: Politechnika Poznańska.
  • 6. Grzybowska, K. (2011). Strategie zakupowe. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  • 7. Koliński, A., Małyszek, E., and Trojanowska, J. (2016), Zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Warszawa: Texter.
  • 8. Murphy, P.R. and Wood, D.F. (2011). Nowoczesna logistyka. Gliwice: One Press.
  • 9. Osicka, B. (2012). Zmiany w łańcuchach dostaw w świetle rozwoju zaopatrzenia z rynków niskokosztowych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  • 10. Piekarczyk, A., and Zimniewicz, K. (2010), Myślenie sieciowe w teorii i praktyce. Warszawa: PWE.
  • 11. Pisz, I., Sęk, T., and Zielecki, W. (2013), Logistyka w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE.
  • 12. Prusak, W. (2006), Zarządzanie jakością. Wybrane elementy. Poznań: Politechnika Poznańska.
  • 13. Szczepankiewicz, W. (2011), Funkcjonowanie sektora handlu w łańcuchach dostaw. Warszawa: Difin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171600927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.