PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 8 | nr 1 | 145--155
Tytuł artykułu

Psychologiczne determinanty zachowania się konsumenta na rynku

Warianty tytułu
Psychological Factors in Consumer Behavior on the Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podstawą wszelkich działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo, prowadzących do osiągnięcia jakiegokolwiek sukcesu na rynku, jest konsument. We współczesnej gospodarce, aby sprostać wyzwaniom stawianym przez rynek, nie wystarczy skupić się na produkcji towarów czy usług. Aby wyróżnić się wśród konkurencji, należy szczególną uwagę zwrócić na otoczenie zewnętrzne )rmy, głównie na konsumentów, w szczególności zaś na ich zachowania będące efektem wielu, często powiązanych ze sobą uwarunkowań. Wiedza o zachowaniu konsumenta i czynnikach je kształtujących jest jednym z istotnych aspektów zainteresowania marketingu. Informacje z tego zakresu stanowią podstawę kształtowania polityki sprzedaży. Znajomość bodźców pozwala natomiast oddziaływać na konsumenta oraz kształtować jego zachowanie, co jest ostatecznym celem działalności marketingowej. Niniejszy artykuł koncentruje się na przedstawieniu roli czynników psychologicznych w kształtowaniu zachowania konsumentów na rynku. (fragment tekstu)
EN
Promotion influences the formation of consumers' attitudes toward products available on the market assisting with their buying decisions. Changes in living conditions, trends observable in market surroundings lead to the development of new consumer prices, which then affect their buying decisions and reactions toward promotional activities differentiated according to market specificity, competitiveness, as well as, strategic objectives acquired by a company. Consumers pursue the rationalization of their decisions and, while choosing products, take studied, reasonable decisions, although at times, the impact of promotion activate their reactions to an impulsive purchase. A contemporary customer expects the offered products to be adjusted to their needs and requirements and they have to be satisfied with the chosen goods. (original abstract)
Rocznik
Tom
8
Numer
Strony
145--155
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Bibliografia
  • Antonides G., Van Raaij W.F., 2003, Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
  • Drzazga M., Drzazga A., 2006, Psychologiczne aspekty kształtowania interakcji w komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Interakcje w tworzeniu partnerstwa organizacji z otoczeniem, Nr 438 "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług", Nr 5/2006.
  • Falkowski A., Tyszka T., 2001, Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk.
  • Gajewski S., 1994, Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., 2000, Marketing, PWE, Warszawa.
  • Garbarski L., 2001, Zachowania nabywców, PWE, Warszawa.
  • Jachnis A., 2007, Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa.
  • Janoś-Kresło M., Mróz B., 2006, Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Wyd. SGH, Warszawa.
  • Karczewska M., Determinanty zachowań konsumenckich na rynku, 2013, http://profuturo.agn.edu.pl
  • Mazurek-Łopacińska K., 2002, Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
  • Mazurek-Łopacińska K., 2003, Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa.
  • Michalski E., 2003, Marketing. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
  • Rudnicki L., 2000, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
  • Smyczek S., Sowa I., 2005, Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Solomon M.R., 2006, Zachowania i zwyczaje konsumentów, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Światowy G., 1994, Zachowania konsumenckie na rynku, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Światowy G., 2006, Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.
  • Tarapata J., 2011, Osobowość czynnikiem warunkującym zachowania konsumentów na rynku, [w:] Witek J. (red.), "Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Wiedzą", nr 52.
  • Windham L., Orton K., 2001, Dusza nowego konsumenta. Postawy, zachowania i preferencje e-klientów, Wyd. CeDeWu, Warszawa.
  • Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M., 2004, Zachowania konsumentów - teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Zalega T., 2007, Konsumpcja - podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171611691

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.