PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2022 | nr 1 | 3--9
Tytuł artykułu

Big data w marketingu - narzędzie doskonalenia relacji z klientami

Warianty tytułu
Big Data in Marketing - Tool for Improving Customer Relationships
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z podstawowych aspektów zjawiska big data, czyli przetwarzania masowych danych, są możliwości zastosowań jego technik w zarządzaniu. Ich potencjał różni się wyraźnie w zależności od specyfiki organizacji i obszaru jej działalności. Celem artykułu jest wskazanie specyfiki i kierunków zastosowań metod big data w zakresie marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia relacji z klientami. W artykule przedstawiono ogólną charakterystykę zjawiska big data w kontekście zarządzania, opisano ewolucję analityki biznesowej związaną z nowymi możliwościami przetwarzania masowych danych oraz wskazano przykładowe obszary zastosowań big data w zakresie doskonalenia relacji z klientami, które potwierdzają tezę o wysokiej przydatności tych metod w marketingu. (abstrakt oryginalny)
EN
One of the fundamental aspects of the big data phenomenon is the possibility of application in management. This potential differs depending on the specifics of the organization and the area of application. The article aims to indicate the specificity and directions of applying big data methods in marketing, with particular emphasis on improving customer relationships. After presenting the general characteristics of the big data phenomenon in management, the evolution of business analytics related to new possibilities of mass data processing was described. Then, the focus was on the examples of big data applications in improving customer relationships, which confirms the thesis that these methods are very useful in marketing. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
3--9
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Balboni, B. i Bortoluzzi, G. (2015). Business Model Adaptation and the Success of New Ventures. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 11(1). https://doi.org/10.7341/20151117
  • Bossidy, I. i Charan, R. (2008). Szósty zmysł w zarządzaniu firmą. Warszawa: MT Biznes.
  • Brzóska, J. (2013). Zasoby informacji w innowacyjnych modelach biznesu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne problemy usług, 1(104), 135-144.
  • Davenport, T. H. (2013). Analytics 3.0. Harvard Business Review, (9) (December).
  • Duan, L. i Xiong, Y. (2015). Big data analytics and business analytics. Journal of Management Analytics, 2(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/23270012.2015.1020891
  • Gartner słownik (2021). www.gartner.com/en/information-technology/glossary.
  • Gunzel-Jensen, F. i Holm, A. (2015). Freemium Business Models as the Foundation for Growing an E-business Venture: A Multiple Case Study of Industry Leaders. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 11(1). https://doi.org/10.7341/20151115
  • Jabłoński, M. i Jabłoński, A. (2013). Projektowanie sieciowych modeli biznesu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, (12).
  • Kędziera, M. (2020). Zmiana modeli biznesowych pod wpływem nowych technologii w sektorze turystycznym. Studia Ekonomiczne, (391), 45-56.
  • Knop, L. i Brzóska, J. (2016). Rola innowacji w tworzeniu wartości przez modele biznesu. Politechnika Częstochowska. Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie, (99), 213-232.
  • Kraus, S., Roig-Tierno, N. i Bouncken, R. B. (2019). Digital innovation and venturing: An introduction into the digitalization of entrepreneurship. Review of Managerial Science, 13(3), 519-528. https://doi.org/10.1007/s11846-019-00333-8
  • Laney, D. (2001). 3D data management: Controlling data volume, velocity and variety. META Group Research Note.
  • Nowak, H. i Łuczak, K. (2019). Modele biznesu a cykl życia startupów internetowych - studium przypadku. Przegląd Organizacji, (9), 39-46. https://doi.org/10.33141/po.2019.09.06
  • Olszak, C. (2013). Business intelligence for information society. Studia Ekonomiczne, (150), 11-23.
  • Olszak, C. (2018). ICT w rozwoju innowacyjnych strategii i modeli biznesu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Innowacyjna gospodarka, innowacyjne organizacje, innowacyjni ludzie, 99-111.
  • Radziszewski, P. (2016). Business Intelligence. Moda, wybawienie czy problem dla firm? Warszawa: Poltext.
  • Richardson, J., Sallam, R., Schlegel, K., Kronz, A. i Sun, J. (2020). Magic quadrant for analytics and business intelligence platforms. Gartner.
  • Rudny, W. (2015). Modele biznesowe a proces tworzenia wartości w gospodarce cyfrowej. Zarządzanie i Finanse, 13(3), 133-146.
  • Sierotowicz, T. (2013). Koncepcje modeli biznesowych organizacji działających w wirtualnej przestrzeni życia gospodarczego. Warszawa.
  • Sobińska, M. (2014). Innowacyjne modele biznesu dla IT - wyzwania i perspektywy rozwoju. Informatyka Ekonomiczna, 1(31), 126-137.
  • Tho, M. N. i Tjoa, A. M. (2003). Zero-latency data warehousing for heterogeneous data sources and continuous data streams. Proceedings of 5th International Conference on Information and Web-based Applications Services.
  • Watson, H. J., Wixom, B. H., Hoffer, J. A., Anderson-Lehman, R. i Reynolds, A. M. (2006). Real-Time Business Intelligence: Best Practices at Continental Airlines. Information Systems Management, 42(6). https://doi.org/10.1201/1078.10580530/45769.23.1.20061201/91768.2
  • Werenowska, A. (2019). Social media marketing (SMM) jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z grupami otoczenia. Turystyka i Rozwój Regionalny, (12), 95-102. https://doi.org/10.22630/TIRR.2019.12.22
  • Wieczorkowski, J., Chomiak-Orsa, I. i Pawełoszek, I. (2021). Big data w zarządzaniu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Woźniakowski, M. (2015). Internetowe narzędzia public relations w komunikacji marketingowej polskich przedsiębiorstw. Przegląd Organizacji, (6). https://doi.org/10.33141/po.2015.06.03
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171640961

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.