PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 59 | 21--29
Tytuł artykułu

Konflikt w procesie zarządzania przedsiębiorstwem

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conflict in Process of Enterprise Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przed osiemdziesięciu laty, gdy tworzono zręby klasycznej teorii organizacji, uważano, że wprowadzenie nowych, naukowych technik organizacyjnych wyeliminuje z przedsiębiorstwa konflikty, które, jak sądzono, zawsze utrudniają osiągnięcie celów organizacji. Techniki te, dzięki ustaleniu "najlepszego sposobu" wykonywania każdej pracy, miały doprowadzić do racjonalnego porozumienia w sprawie podziału ograniczonych zasobów, które były głównym zarzewiem konfliktów. Tym samym miały wykluczyć czasochłonne i energochłonne przetargi oraz skierować je na zwiększenie produkcji i dochodów. Tak się jednak nie stało. Konflikty istnieją nadal, mimo że kolejne szkoły zarządzania, a zwłaszcza oparte na filozofii human relations, uważały je za defunkcjonalną siłę, za szkodliwy stan. (fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to present the essence of conflict and its role in process of enterprise management. It presents essence of conflict in work and reasons and result of conflict. It describe conceptual manners of solving of conflicts but especially basic styles of their arbitration (fight, submission, avoidance, compromise, cooperation) and its efficiency in managerial work. It underline role of chief in balancing and coordinating of interest of employee and managements in conflicts. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • ASZYK P. SJ (1998): Konflikty moralne a etyka. Wyd. WAM - Księża Jezuici, Kraków.
  • BERNHARD H. (1996): Zwalczanie konfliktów na co dzień. [w:] Kälin K., Müri P. (red.): Kierowanie sobą i innymi. Wyd. Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków.
  • DUBRIN A.J. (1979): Praktyczna psychologia zarządzania. PWN, Warszawa.
  • GRZESIUK L., DOROSZEWICZ K., STOJANOWSKA E. (1997): Umiejętności menedżera. Psychologia stosowana dla menedżerów. Wyd. Prywatna Wyższa Szkoła Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  • MORGAN G. (1977): Obrazy organizacji. PWN, Warszawa.
  • RATAJCZAK Z., TURSKA E. (1983): Eksperymentalna psychologia pracy. Wyd. Uniwersytet Śląski, Katowice.
  • RAUCH G. (1994): Rozwiązywanie konfliktów: łagodzenie napięć w trudnych relacjach. Wyd. WAM - Księża Jezuici, Kraków.
  • STONER J.A.F., WANKEL CH. (1997): Kierowanie. PWE, Warszawa.
  • THOMAS K.W. (1976): Conflict and Conflikt Management. [w:] Dunnette M.D. (red.): Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Rand McNally, Chicago.
  • WEBBER R.A. (1996): Zasady zarządzania organizacjami. PWE, Warszawa.
  • Wołoszyn (1998): Konflikty i negocjacje. [w:] Hamer H., Wołoszyn J., Hamer K. Techniki skutecznego działania. Wyd. Format AB, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171641231

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.