PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2022 | 32 | z. 1 | 7--37
Tytuł artykułu

Wrocław Tourist Lines: the Changing Nature of Its Offer and the Tourist Product Life Cycle

Warianty tytułu
Wrocławskie Linie Turystyczne - zmienność oferty a cykl produktu turystycznego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Tourist lines serviced by historic vehicles function in several cities. One of them is Wrocław (Poland) in which the current offer based on trams was extended with buses in 2021. In the article, an assessment of Wrocław Tourist Lines has been carried out regarding the tourist product and its development, while additionally determining its stage in the product life cycle. To this end, among other elements, data on the number of passengers and ticket sales have been used. After 13 years of existence, the offer has developed traits of a mature product, displaying fairly stable journey figures. However, it did not use the significant potential of the heritage public transport fleet in Wrocław to the full. That is why, in recent years, several changes have been introduced to the structure, marketing and pricing of the tourist product, which have improved journey frequencies and, even more importantly, increased the passenger rate per service. Therefore, it can be claimed that as a result of the actions undertaken, the product has entered a rejuvenation stage, but this process is still fairly unmarked. The main disadvantage of the product is its marketing and the way the offer is communicated to potential passengers. (original abstract)
Linie turystyczne obsługiwane zabytkowymi pojazdami funkcjonują w wielu miastach. Należy do nich także Wrocław, gdzie dotychczas możliwy był przejazd wiekowymi tramwajami, a w 2021 r. oferta została poszerzona o autobusy. W artykule przeprowadzono ocenę Wrocławskich Linii Turystycznych pod względem struktury produktu turystycznego i jego rozwoju, z określeniem etapu życia produktu. Posłużyły do tego m.in. dane o liczbie pasażerów i sprzedaży biletów. Po 13 latach funkcjonowania oferta nabrała cech produktu dojrzałego, o dość stabilnej frekwencji, która to oferta jednak nie w pełni wykorzystywała znaczny potencjał zabytkowego taboru komunikacji miejskiej we Wrocławiu. W ostatnich latach wprowadzono zatem szereg zmian w zakresie struktury, promocji i ceny produktu turystycznego, co pozwoliło na wzrost frekwencji, a przede wszystkim poprawił się wskaźnik liczby pasażerów przypadających na jeden kurs. Można więc uznać, że w wyniku podjętych działań produkt wszedł w fazę ożywienia, ale proces ten nadal jest słabo zaznaczony. Główną wadą produktu jest jego promocja i sposoby komunikacji oferty potencjalnym pasażerom. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
32
Numer
Strony
7--37
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Baraniecki, L. (2001). Politics and tourism: Sentimental tourism' development in East-Central Europe. Geographica Slovenica, 34 (1), 105-113.
  • Benson, G. (1992). Seattle vintage trolley operations. Transportation Research Record, 1361, 330-336.
  • Benur, A.M., Bramwell, B. (2015). Tourism product development and product diversification in destinations. Tourism Management, 50, 213-224. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.02.005
  • Bonti, M. (2014). The corporate museums and their social functions: Some evidence from Italy. European Scientific Journal, 10 (10), 141-150.
  • Bryniarska, Z., Kuza, A. (2021). Analiza wpływu COVID-19 na funkcjonowanie transportu pasażerskiego. Transport Miejski i Regionalny, 10, 3-18.
  • Bufe, S. (ed.) (1992). Strassenbahnen in Schlesien. Egglham: Bufe-Fachbuch-Verlag.
  • Burton, C., Louviere, J., Young, L. (2009). Retaining the visitor, enhancing the experience: Identifying attributes of choice in repeat museum visitation. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 14 (1), 21-34. https://doi.org/10.1002/nvsm.351
  • Butler, R.W. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. The Canadian Geographer / Le Géographe canadien, 24 (1), 5-12. https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x
  • Butler, R. (2004). The tourism area life cycle in the twenty-first century. In: A.A. Lew, C.M. Hall, A.M. Williams (eds), A companion to tourism (pp. 159-170). Malden-Oxford-Carlton: Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1002/9780470752272.ch13
  • Cannas, R. (2012). An overview of tourism seasonality: Key concepts and policies. Almatourism - Journal of Tourism, Culture and Territorial Development, 3 (5), 40-58. https://doi.org/10.6092/issn.2036-5195/3120
  • Cohen, E. (1972). Toward a sociology of international tourism. Social Research, 1 (39), 164-189.
  • Coles, T. (2004). Tourism and retail transactions: Lessons from the Porsche experience. Journal of Vacation Marketing, 10 (4), 378-389. https://doi.org/10.1177/135676670401000408
  • Coles, T. (2008). International car manufactures, brandscapes and tourism: Engineering the experience economy. In: T. Coles, C.M. Hall (eds), International business and tourism: Global issues, contemporary interactions (pp. 238-255). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203931035
  • Corluka, G. (2019). Tourism seasonality - an overview. Journal of Business Paradigms, 4 (1), 21-43.
  • Cuccia, T., Rizzo, I. (2011). Tourism seasonality in cultural destinations: Empirical evidence from Sicily. Tourism Management, 32 (3), 589-595. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.05.008
  • Cudny, W. (2018). Car tourism. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62084-8
  • Cudny, W., Horňák, M. (2016). The tourist function in a car factory Audi Forum Ingolstadt example. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 33, 23-38. https://doi.org/10.1515/bog-2016-0022
  • Cudny, W., Jolliffe, J. (2019). Car tourism - conceptualization and research advancement. Geografický časopis / Geographical Journal, 71 (4), 319-340.
  • Custódio Santos, M., Ferreira, A., Costa, C., Santos, J. (2020). A model for the development of innovative tourism products: From service to transformation. Sustainability, 12 (11), 4362. https://doi.org/10.3390/su12114362
  • Demony, C. (2021). Lisbon man breathes new life into city's historic trams. Retrieved from: https://www.reuters.com/world/europe/lisbon-man-breathes-new-life-into-citys-historic-trams-2021-06-25/ (31.10.2021).
  • Duda-Seifert, M. (2016). The characteristics of cultural tourists who visit urban Jewish heritage centres: The case study of visitors to the White Stork Synagogue in Wrocław. Turyzm/Tourism, 26 (2), 57-64. https://doi.org/10.1515/tour-2016-0014
  • Farnsworth, S.R., Schumann, J.W. (1992). Vintage trolleys in Portland. Transportation Research Record, 1361, 355-359.
  • Gierczak-Korzeniowska, B., Szpara, K., Stopa, M. (2021). Regional tourism during the COVID-19 pandemic: Losses, missed opportunities and new developments for the tourism industry. Turyzm/Tourism, 31 (2), 65-86. https://doi.org/10.18778/0867-5856.31.2.04
  • Gisterek, I. (2009). Zabytkowe tramwaje w San Francisco. Transport Miejski i Regionalny, 5, 7-21.
  • Harris, R., Masberg, B. (1997). Factors critical to the success of implementing vintage trolley operations. Journal of Travel Research, 35 (3), 41-45. https://doi.org/10.1177/004728759703500306
  • Haywood, K.M. (1986). Can the tourist-area life cycle be made operational? Tourism Management, 7 (3), 154-167. https://doi.org/10.1016/0261-5177(86)90002-6
  • Hinch, T.D., Hickey, G.P. (1996). Tourism attractions and seasonality: Spatial relationships in Alberta. In: K. Mackay, K.R. Boyd (eds), Tourism for all seasons: Using research to meet the challenge of seasonality (pp. 69-76). Winnipeg: University of Manitoba.
  • Ilkosz, J. (1995). Koncepcje urbanistyczne Maksa Berga na przykładzie projektów przebudowy Berlina w roku 1910 i Wrocławia w latach 1919-1920. In: J. Rozpędowski (ed.), Architektura Wrocławia. T. 2: Urbanistyka (pp. 360-398). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
  • Ilkosz, J. (2005). Hala Stulecia i Tereny Wystawowe we Wrocławiu - dzieło Maksa Berga. Wrocław: Muzeum Architektury.
  • Jasieńko, J., Moczko, M., Moczko, A., Wala, D. (2011). Concrete of the Centennial Hall (UNESCO List), Wrocław, Poland. Wiadomości Konserwatorskie / Conservation News, 30, 168-176.
  • Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2002). Produkt turystyczny albo jak organizować poznawanie świata: podręcznik. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny: pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kołodziejczyk, K. (2014a). Rozwój oferty turystycznych linii kolejowych północnej Walii. In: S. Tanaś, J. Mokras-Grabowska (eds), Warsztaty z Geografii Turyzmu. T. 4: Od autentyczności do komercji - o doświadczaniu w turystyce (pp. 139-158). Łódź: Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Kołodziejczyk, K. (2014b). Oferta turystycznych linii autobusowych przewożących rowery w Republice Czeskiej. Transport Miejski i Regionalny, 11, 27-34.
  • Kołodziejczyk, K. (2016). Przekształcenia zabytkowych zajezdni komunikacji miejskiej we Wrocławiu w obiekty kulturalno-turystyczne. Turystyka Kulturowa, 6, 51-78.
  • Kołodziejczyk, K. (2018). Potencjał polskich miast pod względem zabytkowych tramwajów i ich wykorzystanie w turystyce. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (42), 209-224.
  • Kołodziejczyk, K. (2019). Heritage Tram Lines in Wroclaw: Analysis of the tourist offer from an urban tourism perspective. Turyzm/Tourism, 29 (1), 23-33. https://doi.org/10.2478/tour-2019-0003
  • Kołodziejczyk, K. (2020). Between elitism and egalitarianism: The Heritage Tram Line in Wrocław as an example of a search for an acceptable tourist product. Turyzm/Tourism, 30 (1), 105-121. https://doi.org/10.18778/0867-5856.30.1.22
  • Kołodziejczyk, K., Michnicka, K. (2021). Popularność turystyki motoryzacyjnej przez perspektywę frekwencji w muzeach motoryzacji w Polsce i Republice Czeskiej. Turystyka Kulturowa, 2 (119), 7-49.
  • Kopta, T. (2021). Transport zbiorowy w dobie pandemii. Przegląd Komunalny, 11, 67-69.
  • Kopta, T., Majchrzak, P. (2020). Koronawirus a zachowania komunikacyjne. Przegląd Komunalny, 8, 51-53.
  • Kruczek, Z., Litwicka, P. (2010). Ocena atrakcyjności turystycznej Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. In: E. Puchnarewicz, D. Orłowski (eds), Turystyka kulturowa a regiony turystyczne w Polsce (pp. 11-25). Warszawa: Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych.
  • Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa. Warszawa: PWN.
  • Michnicka, K., Kołodziejczyk, K. (2021). Percepcja turystyki motoryzacyjnej i motywacje osób odwiedzających muzea motoryzacyjne i uczestników wydarzeń motoryzacyjnych. Prace Geograficzne, 165, 69-89. https://doi.org/10.4467/20833113PG.21.010.14587
  • Moving to Portugal (2021). A guide to the trams of Lisbon. Retrieved from: https://www.movingtoportugal.pt/en/destination-portugal/a-guide-to-the-trams-of-lisbon/ (31.10.2021).
  • Niewiadomski, P. (2020). COVID-19: From temporary de-globalisation to a re-discovery of tourism? Tourism Geographies, 22 (3), 651-656. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1757749
  • Nowacki, M., Kruczek, Z. (2021). Experience marketing at Polish museums and visitor attractions: The co-creation of visitor experiences, emotions and satisfaction. Museum Management and Curatorship, 36 (1), 62-81. https://doi.org/10.1080/09647775.2020.1730228
  • Parzych, K., Gotowski, R., Karczewska, W. (2020). Tourist arrivals from Germany to Poland in the years 2000-2018. Pedagogy and Psychology of Sport, 6 (1), 93-103. http://dx.doi.org/10.12775/PPS.2020.06.01.008
  • Pearce, D.G. (2001). Tourism and urban land use change: Assessing the impact of Christchurch's tourist tramway. Tourism and Hospitality Research, 3 (2), 132-148. https://doi.org/10.1177/146735840100300205
  • Pearce, D.G. (2010). Tourism, trams and local government policy-making in Christchurch, New Zealand. Current Issues in Tourism, 4 (2-4), 331-354. https://doi.org/10.1080/13683500108667892
  • Phraner, S.D. (1992). Vintage trolleys: A national overview. Transportation Research Record, 1361, 323-329.
  • Piątkowska, K. (2014). The corporate museum: A new type of museum created as a component of company marketing. The International Journal of the Inclusive Museum, 6 (2), 29-37. https://doi.org/10.18848/1835-2014/cgp/v06i02/44436
  • Pokojska, W. (2014). Mercedes-Benz Museum Stuttgart - muzeum idealne? Zarządzanie w Kulturze, 15 (2), 117-130.
  • Połom, M. (2020). Creating a tourist product using historic trolleybuses in Gdynia. Geography and Tourism, 8 (2), 73-84. Retrieved from: https://www.geography.and.tourism.ukw.edu.pl/artykuly/vol8.no2_2020/G-T-2020-02_7_20200817 (31.10.2021).
  • Portugal Trails (2021). Portugal top 10: 1. Explore ancient Lisbon and hitch a ride on a traditional tram. Retrieved from: https://www.portugaltrails.com/experience/explore-ancient-lisbon-hitch-ride-traditional-tram/ (31.10.2021).
  • Poulsson, S.H.G., Kale, S.H. (2004). The experience economy and commercial experiences. The Marketing Review, 4 (3), 267-277. https://doi.org/10.1362/1469347042223445
  • Sielicki, T. (2012). Przez wrocławskich ulic sto... Historia tramwajów we Wrocławiu. Wrocław: Muzeum Miejskie Wrocławia.
  • Sielicki, T. (2017a). Przez Sępolno, Zalesie i Krzyki... Historia tramwajów we Wrocławiu. Wrocław: Muzeum Miejskie Wrocławia.
  • Sielicki, T. (2017b). Wrocławskie tramwaje konne. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy.
  • Smith, S. (1994). The tourism product. Annals of Tourism Research, 21 (3), 582-595. https://doi.org/10.1016/0160-7383(94)90121-X
  • Stanciu, L. (2021). Find Your Greatness transnational meeting in Wroclaw, Poland. Retrieved from: https://urbact.eu/find-your-greatness-transnational-meeting-wroclaw-poland (15.10.2021).
  • Stasiak, A. (2006). Produkt turystyczny - szlak. Turystyka i Hotelarstwo, 10, 9-40.
  • Stasiak, A. (2013). Tourist product in experience economy. Turyzm/Tourism, 23 (1), 27-35. https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003
  • Stemmler, P.V. (2020). Where tourists and locals meet: The empowerment of local culture through the integration of the tourist (cultural organizations in Anjos, Lisbon). Master thesis, Lisbon: ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Escola de Sociologia e Políticas Públicas, Departamento de História.
  • Swarbrooke, J., Page, S. (2001). The development and management of visitor attractions. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080494500
  • Sztuk, A. (2021). Zmiany w wyborach destynacji turystycznych w okresie pandemii COVID-19: szansa dla małych miast. In: W. Nowak, K. Szalonka (eds), Zdrowie i style życia: Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (pp. 155-174). Wrocław: Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Visit Portugal (2022). Lisbon by tram. Retrieved from: https://www.visitportugal.com/en/content/lisbon-by-tram (2.03.2022).
  • Volti, R. (1995). The Petersen Automotive Museum. Technology and Culture, 36 (3), 646-650. https://doi.org/10.2307/3107247
  • Wen, J., Kozak, M., Yang, S., Liu, F. (2021). COVID-19: Potential effects on Chinese citizens' lifestyle and travel. Tourism Review, 76 (1), 74-87. https://doi.org/10.1108/TR-03-2020-0110
  • Xie, P.F. (2006). Developing industrial heritage tourism: A case study of the proposed jeep museum in Toledo, Ohio. Tourism Management, 27 (6), 1321-1330. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.06.010
  • Zieliński, R. (2020). Przez koronawirusa do Wrocławia przyjeżdża o połowę mniej turystów. "Braliśmy pod uwagę gorsze scenariusze". Gazeta Wyborcza, 21.08.2021. Retrieved from: https://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,35771,26225853,przez-koronawirusa-do-wroclawia-przyjezdza-mniej-turystow-nawet.html (7.03.2022).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171649900

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.