PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
8 (2001) | nr 1 (26) | 127--144
Tytuł artykułu

Jakość sensoryczna wybranych kaw palonych i rozpuszczalnych

Warianty tytułu
Sensory Quality of Chosen Roasted and Instant Coffees
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszej pracy oznaczono parametry fizykochemiczne wybranych kaw palonych i rozpuszczalnych. Dokonano także oceny określonych cech sensorycznych badanych kaw przez wyselekcjonowaną grupę respondentów oraz ocenę ogólnej jakości sensorycznej tych samych kaw przez ekspertów. Ustalono także zależności między jakością sensoryczną kaw w ocenie ekspertów i parametrami fizykochemicznymi ocenianych kaw palonych i rozpuszczalnych. Uzyskane wyniki oceny konsumenckiej i eksperckiej poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem odpowiednich procedur komputerowego pakietu Statistica 5.0. (abstrakt oryginalny)
EN
In this study, physical and chemical parameters of chosen roasted and instant coffees were determined. Assessment of specific sensory properties was also carried out for the researched coffees by a selected group of respondents, and an assessment of general sensory quality of these coffees by a group of experts. Interdependencies between the sensory quality of coffee as assessed by experts and the physical and chemical parameters of assessed roasted and instant coffees were defined. Obtained results of the consumer and expert assessment were statistically analyzed by usage of suitable procedures of the Statistica 5.0 software. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
127--144
Opis fizyczny
Twórcy
  • Tchibo Warszawa Sp. z o. o.
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • [1] A European sensory and consumer study, Mat. A case study on coffee. European Sensory Network (Chipping Campden Glaucestershire UK), 1996.
  • [2] Baryłko-Pikielna N.: Analiza sensoryczna w zapewnieniu jakości żywności, Przem. Spoż., 12, 1998, 25, 50.
  • [3] Baryłko-Pikielna N.: Konsument a jakość żywności, Żywność. Technologia. Jakość, 4 (5), 1995, 3.
  • [4] Baryłko-Pikielna N.: Sensoryczna analiza profilowa i ocena konsumencka w opracowywaniu nowych produktów żywnościowych, w: Praca zbiorowa pod red. Czapskiego J., Mat. Food Product Development, AR, Poznań 1995, 207.
  • [5] Baryłko-Pikielna N.: Zarys analizy sensorycznej żywności, WNT, Warszawa 1975.
  • [6] Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I.: Analiza profilowa i ocena konsumencka kawy z różnych regionów świata, Mat. XXIX Sesji Naukowej KTi ChŻ PAN, nt.: Procesy technologiczne a jakość żywności, Olsztyn 1998, 340.
  • [7] Baryłko-Pikielna N., Matuszewska J.: International comparison of regional differences in cosumer preferences for coffee in some european countries, w: Consumer Sciences and their links to nutrition, food quality and marketing, PAN, IŻŻ, PTTŻ, Warsaw 1994, 33.
  • [8] Chemistry Laboratory Guidebook, A.O.A.C. Official methods of analysis 1995, 30.1.11. Official method 960.25 coffeine in roasted coffee.
  • [9] Clarke R. J., Macrae R.: Coffee, Vol. 1: Chemistry, Elsevier Applied Science, London, New York 1985.
  • [10] Czermiński J.B., Iwasiewicz A., Paszek Z., Sikorski A.: Metody statystyczne w doświadczalnictwie chemicznym, PWN, Warszawa 1974.
  • [11] Debry G.: Le cafe, Centre de Nutrition Humaine, Nancy 1985.
  • [12] Duliniec E.: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 1997.
  • [13] Eichler O.: Kaffee und Coffein, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, New York 1976.
  • [14] Hrankowski H.: Kawa. Surowiec. Technologia, WNT, Warszawa 1976.
  • [15] Illy A., Viani R.: Espresso Coffee, Academic Press Limited, London, San Diego 1995.
  • [16] Jajuga K.: Statystyczna analiza wielowymiarowa, PWN, Warszawa 1993.
  • [17] Jajuga K.: Statystyczna teoria rozpoznawania obrazów, PWN, Warszawa 1990.
  • [18] Kowrygo B., Górska-Warsewicz M., Ługowska K.: Ocena preferencji konsumenckich w zakresie żywności i żywienia, Żywność. Technologia. Jakość, 2 (11), 1997, 51.
  • [19] Koster E.P.: Factors affecting consumers acceptance of food, Mat. European Sensory Network Seminar, w: Sensory Quallity and Consumer Acceptance of Food, PAN, PTTŻ, Warsaw, 1996, 88.
  • [20] Lenart B.: Zapewnienie jakości a kontrola jakości w przemyśle spożywczym, w: Jakość wyrobów w gospodarce rynkowej. Mat. Konferencji Naukowej. AE Kraków 1998, 338.
  • [21] Maier H.G.: Kaffe, Verlag Paul Parey, Berlin, Hamburg 1981.
  • [22] Matuszewska I., Szczecińska A., Baryłko-Pikielna N.: Przydatność sensorycznej metody profilowej w interpretacji preferencji konsumenckich wybranych produktów, Żywność. Technologia. Jakość, 5, 1 (14), 1998, 5.
  • [23] McEwan J.: Analiza statystyczna wyników ocen sensorycznych. Cz.II. Analiza wariancji i wielowymiarowa, Przemysł Spożywczy, 1, 1993, 24, 28.
  • [24] Mirek J.: Skalowanie wielowymiarowe jako metoda segmentacji rynku, w: Zastosowanie metod wielowymiarowych w badaniach segmentacji i selektywności rynku. Mat.II Warsztatów Metodologicznych, AE, Kraków 1998, 21.
  • [25] Napój na dzień dobry, Handel, 1, 1999, 27.
  • [26] Pieczonka W.: Możliwości i zakres interpretacji zróżnicowania cech jakości mleka różnych gatunków metodą analizy funkcji dyskryminacyjnej, Żywność. Technologia. Jakość, 4 (17), 1998, 52.
  • [27] Piggott J. R.: Sensory analysis of foods, Elsevier Applied Science, London, New York 1988.
  • [28] PN-A-79011-10:1998. Koncentraty spożywcze. Metody badań. Oznaczenie pH.
  • [29] PN-A-79011-3:1998. Koncentraty spożywcze. Metody badań. Oznaczanie zawartości wody.
  • [30] PN-A-79011-8:1998. Koncentraty spożywcze. Metody badań. Oznaczenie zawartości popiołu ogólnego i popiołu nierozpuszczalnego w 10 procentowym (m/m) roztworze kwasu chlorowodorowego.
  • [31] PN-ISO 5492:1997. Analiza sensoryczna. Terminologia. Sensory analysis. Vocabulary.
  • [32] Ries A., Ries L.: The 22 immutable laws of branding, Harper Business, Division of Harper Colling Publishers, New York 1998.
  • [33] Ries A., Trout J.: 22 niezmienne prawa marketingu, PWN, Warszawa 1997.
  • [34] Rojak J.: Rynek kawy i herbaty w Polsce, Poradnik Handlowca, 8 (wrzesień), 1998, 8.
  • [35] Rynek spożywczy, w Polsce '98, pod red. Urbana R., Merkuriusz Polski, Warszawa 1998.
  • [36] Shepard R.: The psychology of food choice, Nutrition and Food Science, V/VI, 1990.
  • [37] Sikora T.: Określenie standardów konsumenckich żywności metodami sensorycznymi, w: Społeczna, ekonomiczna i konsumencka ocena jakości, Mat. IV Sympozjum Klubu Polskie Forum ISO 9000, Bielsko-Biała, 1997, 284.
  • [38] Słownik pojęć towaroznawczych, pod red. Dudy I., Wyd. AE, Kraków 1995.
  • [39] Sobczyk M.: Statystyka, UMCS, Lublin 1998.
  • [40] Solheim R., McEwan J.: Badania konsumenckie - metody i zastosowanie, Przemysł Spożywczy, 12, 1996, 6.
  • [41] Statistica for Windows, StatSoft, Inc., Tulsa 1995.
  • [42] Statystyka ogólna, Praca zbiorowa pod red. Woźniaka M., AE, Kraków 1997.
  • [43] Stobiecka J.: Zastosowanie wybranych modeli analizy wielowymiarowej do identyfikacji struktury przedmiotowej rynku, w: Zastosowanie metod wielowymiarowych w badaniach segmentacji i selektywności rynku, Mat. II Warsztatów Metodologicznych, AE, Kraków 1998, 33.
  • [44] Świat kawy i herbaty, Handel, 8, 1998, 36.
  • [45] Volk W.: Statystyka stosowana dla inżynierów, WNT, Warszawa 1973.
  • [46] Walesiak M.: Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996.
  • [47] Walka o kawę, Handel, 7, 1999, 28.
  • [48] Zawadzka J.: Metody badań dla laboratoriów kontrolnych przemysłu gastronomicznego, Ośrodek Dokumentacji i Informacji Naukowo-Technicznej, Warszawa 1974.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171652860

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.