PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2024 | nr 2 | 73--100
Tytuł artykułu

Economics and Marketing of Selected Spices and Traditional Crops: Insights into Farmers from Haryana, India

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ekonomika i marketing upraw wybranych przypraw i tradycyjnych upraw: spostrzeżenia rolników ze stanu Hariana w Indiach
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The study aims to measure the profitability of spice crops, their marketing channels, marketing effi- ciency, and price spread effects. The study was based on a field survey of 320 spice farmers of Haryana state in India carried out between 2020 and 2021. The authors presented analytical purposes, com- pound growth rate, cost-benefit ratio, marketing channels, marketing efficiency and price spread effect. The growth of area and production of spice crops is not very strong compared to the profitability of spice crops. Cost-benefit ratio shows that spice crops are more profitable than traditional crops for farmers. However, due to high cost of cultivation, volatile prices, and fear of crop failure, area under spices culti- vation is very small. Price spread effect is very high in channel I and II. The majority of farmers adopted inefficient marketing channel (low price for producer and high price for consumer) due to lack of stor- age facility and weak financial health. The role of government is important for protecting the rights of producers as well as consumers. Mediators' role should be minimized by government policy in the mar- keting of spice crops in Haryana so that farmers can charge the right price for their spice crops. (original abstract)
Badanie ma na celu zmierzenie rentowności upraw przypraw, ich kanałów marketingowych oraz efektywności marketingowej i efektów rozpiętości cen. Zostało ono opracowane na podstawie badania terenowego przeprowadzonego wśród 320 rolników uprawiających przyprawy w stanie Hariana w Indiach w latach 2020-2021. Przedstawiono cele analityczne, skumulowany wskaźnik wzrostu, wskaźnik efektywności kosztowej oraz efektywność kanałów marketingowych i efekt rozpiętości cen. Wzrost powierzchni i produkcji roślin przyprawowych nie jest zbyt duży w porównaniu z opłacalnością upraw przypraw. Wskaźnik efektywności kosztowej pokazuje, że uprawy przypraw są dla rolników bardziej opłacalne niż uprawy tradycyjne. Jednak ze względu na wysokie koszty uprawy, zmienność cen i obawę przed nieurodzajami powierzchnia upraw przypraw jest znacznie mniejsza. Efekt rozpiętości cen jest bardzo duży w kanale I i II. Większość rolników przyjęła nieefektywny kanał marketingowy (niska cena dla producenta i wysoka cena dla konsumenta) ze względu na brak infrastruktury magazynowej i słabą kondycję finansową. Rząd odgrywa ważną rolę w ochronie praw producentów i konsumentów. Polityka rządu dotycząca marketingu upraw przypraw w stanie Hariana powinna zminimalizować rolę pośredników, aby rolnicy mogli uzyskać odpowiednią cenę za swoje przyprawy.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
73--100
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Chaudhary Devi Lal University
  • Central University of Rajasthan
autor
  • Chaudhary Devi Lal University
  • Guru Jambheshwar University of Science & Technology
autor
  • Chaudhary Ranbir Singh University
Bibliografia
  • Acharya, S.P., Basavaraja, H., Kunnal, L.B., Mahajanashetti, S.B., & Bhat, A.R.S. (2012). Growth in Area, Production and Productivity of Major Crops in Karnataka. Karnataka Journal of Agricultural Sciences, 25(4), 431-436. http://14.139.155.167/test5/index.php/kjas/article/viewFile/6640/6867 .
  • Acharya, S.S., & Agarwal, N.L. (2007). Agricultural Marketing in India. Oxford and IBH Publishing.
  • Acharya, S.S., & Agrawal, N.L. (2016). Agricultural Marketing in India (6th Ed.). Oxford and IBH Publishing.
  • Apni Kheti. (n.d.). Horticulture. Retrieved June 24, 2023, from https://www.apnikheti.com/en/pn/crops-category/horticulture
  • Ashoka, N., Abdul Kareem, M., Shashidhara, N., Raju, R., Harshavardhan, M., Hongaland, S., & Chandan, K. (2022). Dynamics of Chilli (Capsicum annum L.) Production in Karnataka: An Economic Analysis. Indian Journal of Economics and Development, 18(2), 374-380. https://doi.org/10.35716/IJED/22073 .
  • Bairwa, K.C., Sharma, R., & Kumar, T. (2012). Economics of Growth and Instability: Fruit Crops of India. Rajasthan Journal of Extension Education, 20, 128-132. https://www.rseeudaipur.org/wp-content/uploads/2013/02/313.pdf
  • Banjare, N.K. (2016). An Economic Analysis of Production and Marketing of Major Spices in Raigarh District of Chhattisgarh. [Unpublished master's thesis]. Indira Gandhi Krishi Vishwavidyalaya.
  • Bhatt, J.D., Khunt, K.A., Shiyani, R.L., & Thaker, N.M. (2020). Growth and Development of Regulated Markets in Gujarat. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 9(5), 438-444. https://www.phytojournal.com/archives/2020/ vol9issue5S/PartH/S-9-5-91-962.pdf
  • Chalise, D.P., Ghimire, S., Neupane, J., & Devkota, K. (2019). Economics of Production and Marketing of Ginger in Sunsari District, Nepal. Acta Scientific Agriculture, 3(11), 193-198. https://doi.org/10.31080/ASAG.2019.03.0707
  • Chand, R. (2003). Minimum Support Price in Agriculture: Changing Requirements. Economic and Political Weekly, 38(29), 3027-3028.
  • Dastagiri, M.B., Chand, R., Immanuelraj, T.K., Hanumanthaiah, C.V., Paramsivam, P., Sidhu, R.S., Sudha, M., Mandal, S., Singh, B., Chand, K., & Kumar, B.G. (2013). Indian Vegetables: Production Trends, Marketing Efficiency and Export Competitiveness. American Journal of Agriculture and Forestry, 1(1), 1-11. https://doi.org/10.11648/j. ajaf.20130101.11
  • Dev, S.M. (2023). Mitigating Risks in Agriculture. Economic and Political Weekly, 58(1), 7-8.
  • Government of Haryana. (2021). Statistical Abstract of Haryana 2019-20. https://cdnbbsr.s3waas.gov.in/s32b0f658cb ffd284984fb11d90254081f/uploads/2021/07/2021072372.pdf
  • Government of India. (2018). Horticultural Statistics at a Glance 2018. https://nhb.gov.in/statistics/Publication/Horticulture%20Statistics%20at%20a%20Glance-2018.pdf
  • Hnamte, V., Chatterjee, R., Chattopadhyay, P.K., & Pariari, A. (2012). Spices Scenario in the North Eastern States of India with Special Reference to Production and Marketing. Journal of Crop and Weed, 8(2), 109-112. https://www. cropandweed.com/vol8issue2/pdf2005/24.pdf
  • ICAR. (n.d.). e-Platform for Seed Spices Growers. Indian Agricultural Statistics Research Institute. Retrieved June 24, 2023, from https://iasri.icar.gov.in/
  • Jakhar, B., & Kait, R. (2021). Indebtedness Among Farmers in Haryana State, India. Economic and Regional Studies / Studia Ekonomiczne i Regionalne, 14(3), 373-384. https://doi.org/10.2478/ers-2021-0026
  • Jakhar, B., Kait, R., & Kumar, V. (2022a). Farmers' Perception of Causes and Consequences of Their Indebtedness in Haryana, India. Economic and Regional Studies / Studia Ekonomiczne i Regionalne, 15(1), 56-73. https://doi. org/10.2478/ers-2022-0005
  • Jakhar, B., Siwach, M., & Kait, R. (2022b). Indebtedness: Field Notes on Farmers from Haryana, India / Problem zadłużenia rolników w stanie Hariana w Indiach na podstawie badan terenowych. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics, 373(4), 121-139. https://doi.org/10.30858/zer/156651
  • Jha, A.K., & Deka, B.C. (2012). Present Status and Prospects of Ginger and Turmeric in NE States. ICAR Research Complex for NEH Region. https://kiran.nic.in/pdf/publications/ginger_and_turmeric.pdf
  • Kala, S., Jain, S., Shekhawat, P.S., & Sharma, M.K. (2020). An Economic Analysis of Marketing and Constraints for Green Chilli in Jaipur District of Rajasthan. Economic Affairs, 65(4), 627-632. https://doi.org/10.46852/0424-2513.4.2020.19
  • Kumar, P., Chauhan, R.S., & Grover, R.K. (2016). Economic Analysis of Capsicum Cultivation Under Polyhouse and Open Field Conditions in Haryana. International Journal of Farm Sciences, 6(1), 96-100. https://www.researchgate. net/publication/307607661_Economic_analysis_of_capsicum_cultivation_under_polyhouse_and_open_field_conditions_in_Haryana
  • Lencsés, E., Hegedűs, S., & Bajkó, N. (2023). Changes in the Performance of the Agricultural Sector in Hungary due to the 2008 Economic Crisis and COVID-19 Pandemic. Economic and Regional Studies / Studia Ekonomiczne i Regionalne, 16(3), 367-383. https://doi.org/10.2478/ers-2023-0023
  • Mann, R.S. (2017). Cropping Pattern in Punjab (1966-67 to 2014-15). Economic and Political Weekly, 52(3), 30-33.
  • McCormick Science Institute. (n.d.). History of Spices. Retrieved March 15, 2022, from https://www.mccormickscienceinstitute.com/resources/history-of-spices
  • Mohan, S., Rajan, S.S., & Unnikrishnan, G. (2013). Marketing of Indian Spices as a Challenge in India. International Journal of Business and Management Invention, 2(2), 26-31. https://www.ijbmi.org/papers/Vol(2)2/Version-1/ D222631.pdf
  • Nurdewi, N., Maskie, G., Multifiah, M., & Manzilati, A. (2020). Empowerment of Spice Farmers Community in Maluku Utara for Sustainable Agricultural Development. Economic and Regional Studies / Studia Ekonomiczne i Regionalne, 13(2), 245-249. https://doi.org/10.2478/ers-2020-0017
  • Rawal, V. (2022). Agrarian Crisis and Farm Income in India. Economic and Political Weekly, 57(16), 25-26.
  • Rohtas, Lal, C., & Kumar, R. (2023). Economics of Selected Spice (Fenugreek) and Traditional Crop (Wheat) in Yamunanagar district of Haryana: Comparative Analysis. International Journal of Research in Economics and Social Sciences, 13(3), 206-226. https://euroasiapub.org/wp-content/uploads/IJRESSmar2023rohPG.pdf
  • Shad, S.K., Sharma, S.K., & Bhatti, J.P. (1989). Disaggregation of Trend in Production and Productivity of Ginger under the Plains in Himachal Pradesh. Agricultural Situation in India, 44(3), 189-90.
  • Singh, B., & Solanki, R.K. (2015). Status of Seed Spices Research and Development in India. Indian Journal of Agricultural Sciences, 85(2), 151-156. https://doi.org/10.56093/ijas.v85i2.46432
  • Skarżyńska, A., & Grochowska, R. (2021). Determinants of Farm Income Diversification Among the European Union Countries. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics, 367(2), 119-134. https://doi. org/10.30858/zer/134169
  • Sonwani, K.D., Koshta, A.K., & Tigga, B. (2018). An Economic Analysis of Production and Marketing of Ginger in Bilaspur District of Chhattisgarh, India. International Journal of Current Microbiology and Applied Sciences, 7(01), 2195-2201. https://doi.org/10.20546/ijcmas.2018.701.264
  • Thakur, P., Mehta, P., Lal, P., Chaudhary, R., Pani, S.K., Singh, A.G., Devi, C., Verma, K., & Sharma, P. (2024). Agricultural Produce Supply Chain Network of Capsicum: Empirical Evidence from India. Economies, 12(1), 24. https:// doi.org/10.3390/economies12010024
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171692758

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.